8. feb. 2010

Foreldre til hinder for god læring?


I flere aviser kan vi i dag lese at Aksel Hansen, skolepolitisk talsmann for SV tar til orde for en leksefri skoleJeg er blant de som reagerer kraftig. Det argumenteres blant annet med at lekser fører til sosiale forskjeller. Mener man virkelig at det er uheldig at foreldre hjelper sine barn med skolearbeidet? Og hvordan klarer man å hevde at argumentasjonen er logisk?

Med en slik logikk så skal alle læringsstrategier fjernes hvis ikke samtlige elever får utbytte av strategien. Jeg er av den klare oppfatning av at det er positivt å innkludere foreldrene i skolen og i læringen. I tillegg vet vi at lekser lærer barna å arbeide selvstendig.

Hagen må i følge Dagbladet påpeke at SV ikke vil senke læringskravene i skolen. Det er en artig påpekning, for det var den tanken som slo meg først. Når alle ikke lærer av lekser så ønsker man at ingen skal lære av lekser.

Her har jeg nok en ganske annen tilnærming enn SV. De elever som trenger ekstra oppfølging må få det, men la oss ikke fjerne ordninger for samtlige fordi SV har hørt at noen elever ikke får maks uttelling.

Gunn Imsen, professor ved Pedagogisk institutt ved NTNU i Trondheim er ganske tydelig overfor Dagbladet:
- Jeg mener lekser har mange positive sider. Elevene lærer å ta ansvar, og å arbeide selvstendig. Det må alle lære seg. Lekser er derfor en av de tradisjonene vi bør holde fast ved, sier den erfarne pedagogen til Dagbladet.

Hun mener argumentet om at lekser sementerer sosiale forskjeller ikke holder vann.
- Debatten har sporet litt av når det hevdes at lekser bør avskaffes fordi de skaper sosiale forskjeller. Det er heller slik at skole, arbeid og innsats reduserer sosiale forskjeller. Så får heller de som trenger det, få litt ekstra hjelp, hevder Imsen.

PS! For under en måned siden mente Kristin Halvorsen noe ganske annet om lekser, ser her!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg mener lekser bør avskaffes - det er trist når barn kommer hjem fra skolen etter en lang dag og må gå i gang med lekser med det samme og så blir sittende i timevis med det istedenfor å kunne gå ut og være barn. Når jeg går fra jobb så er jeg ferdig på jobb. Når hun går fra skolen så skal hun bare hjem og jobbe mer. Jeg synes ikke det er kvalitetstid med foreldrene, det stjeler kvalitetstid fra oss. Vi kunne gjort mange kjekke ting sammen hvis vi hadde sluppet å tenke på lekser når hun kommer hjem fra skolen... Nei, avskaff leksene, og la ungene få fritid igjen!

FR sa...

Det er vel neppe leksene som gjør at ungene får stadig mindre fritid? De siste årene har man på tross av at forskningen avviser det, satset på flere uketimer for å heve kvaliteten i norsk skole.

Lengre skoledag gjør at stadig mer tid blir beslaglagt. Samtidig arbeider de samme politikerne for 6 timers dag for voksne.

Jeg er enig i at det er bra hvis du og din datter får mer kvalitetstid sammen, men mener du at det å gå igjennom lekser med din datter, ikke er kvalitetstid?

At barna har en best mulig skolegang må også være i foreldrenes interesser og dermed også et ansvar som påligger foreldrene. Som far må jeg ta et medansvar for at mine barn får en best mulig skolegang. Det er selvsagt behagelig å skyve ansvaret over på samfunnet, men det er neppe riktig.

Dag sa...

Det er betegnende for venstresiden å påpeke at noe er dumt fordi det kan skape sosiale forskjeller, men det er ikke sikkert de tar feil bare av den grunn.

SV skal ha ros i denne saken, fordi de tar opp at forskning viser at lekser har liten effekt. Til og med negativ effekt for visse grupper. Da er det virkelig på sin plass å vurdere om lekser er et godt pedagogisk virkemiddel, eller om det er en tradisjon vi beholder fordi det alltid har vært sånn.

Et par interessante artikler om dette er: Abusing Research og Rethinking Homework.

FR sa...

At noen grupper blir hengende etter fordi de ikke har ressurssterke foreldre, kan vel ikke være grunn nok til å fjerne en læringsstrategi som fungerer for mange andre?

Det er mye interessant forskning, og jeg er selvsagt enig i at vi må ha en reell vurdering av hvordan leksene best mulig kan være et virkemiddel for å oppnå et læringsutbytte for elevene. Og der synes jeg Kristin Halvorsen sa det godt for bare en måned siden:

"Skolene må ha et bevisst forhold til hvordan de bruker lekser slik at elevene lærer mer enn i dag. Når skolen og lærerne er opptatt av hvilke lekser som gis og hvilken funksjon de skal ha, og ikke minst – følger opp med konkrete tilbakemeldinger til elevene, kan leksene gi bedre utbytte."

Uten en slik vurdering så har vi selvsagt ingenting å argumentere for.

Dag sa...

Du leste tydeligvis ikke hva jeg skrev. Det er faktisk grunn til å tvile på om lekser er et gunstig pedagogisk virkemiddel overhodet.

Jeg leste rapporten til SSB som kunnskapsdepartementet lenket til, og den konkluderer med at det er en svak positiv sammenheng mellom lekser og resultater i matematikk for 4.klassinger, men ikke i naturfag. Sammenhengen er enda svakere for 8.klassinger.

Det presiseres også at materialet ikke gir grunnlag for å si at det er lekser som gir bedre resultater, men at det kan være andre, bakenforliggende årsaker. («It is important to keep this in mind when interpreting the results.»)

Så det er grunn til å sette spørsmålstegn ved om lekser er nyttig, og det er i tillegg ting som tyder på at lekser er skadelig for svake elever. Synes du ikke det er et tankekors?

Anonym sa...

"Det er faktisk grunn til å tvile på om lekser er et gunstig pedagogisk virkemiddel overhodet."

Som med all pedagogisk forskning er det vanskelig å si noe sikkert om metoder, utfra denne typen undersøkelser. Der er ofte ikke hvilke metoder du bruker som er avgjørende, men hvordan du bruker dem.

Det finnes forøvrig masse tall som viser at elevene lærer bedre av å møte forberedt til timene.

Anonym sa...

Jeg skjønner at du ikke har skolebarn...

Den tiden hun bruker på lekser kunne hun ha brukt på å være sammen med vennene sine, eller vi kunne vært i stallen sammen og kost med hesten hennes, eller vi kunne gått på tur, eller vi kunne spilt et spill. Lekser er en plikt, noen få ganger er de kjekke, men som oftest er de et ork, og det kommer bare til å bli mer og mer av dem.

Den dagen du får barn som går på skolen så kommer du til å skjønne hva jeg snakker om. Kanskje ikke i første klasse, men ihvertfall fra tredje klasse og oppover...

tingeling sa...

Vi må ikke finne på å avskaffe lekser. Barna sitter ikke flere timer å gjør lekser hjemme, da har de ikke gjort stort på skolen! Jo mer de jobber på skolen, mindre lekser hjemme. Kvalitetstid får man når man sitter med barnet og gjør lekser, man får også innblikk i hva barnet gjør på skolen. Er redd for at veldig mange voksne idag var "drittlei" av lekser når de gikk på skolen, og synes "synd" på barna som må gjøre lekser istedenfor å leke. Hvordan skal det gå hvis ikke dagens foreldre skal ta noe som helst ansvar for barna sine, ærlig talt, våkn opp, lett på rompa og vis litt interesse for barna, det er deres ansvar faktisk. Jeg for min del er veldig opptatt av at mine barn gjør det godt på skolen og vet akkurat hva de jobber med til enhver tid, det er mitt ansvar som foreldre, jeg vil at mine barn skal få en flott utdannelse og ikke droppe skolen slik jeg gjorde.

Lærer sa...

Det har lite å si hvor gode foreldrene som hjelper til med leksene er i engelsk eller matte. Det som avgjør hvor mye barn lærer på skolen er den holdningen til skolearbeid som de får med seg hjemmefra. Hvis de får inntrykk av at deres skolegang er viktig for foreldrene, så blir den viktig for dem.

Derfor er det å fjerne skolearbeidet fra "den virkelige" verden utenfor den største feilen man kan gjøre. Hvis foreldre ikke viser interesse for det som skjer på skolen, så blir det som skjer der uinteressant for barna. All spesialpedagogikk i verden vil ikke kunne oppveie det.

Vi trenger en plan for å oppmuntre foreldre til å delta i barnas læring. SV foreslår det motsatte.

Anonym sa...

Jeg mener at lekser er vel greit i seg selv, men når barna da har lekser som selv foreldra ikke forstår pga at de selv har lese og skrive vansker, så er det ikke så veldig lett å hjelpe barna dine med lekser. Det er rett og slett veldig vanskelig syntes nå jeg, jeg sliter hvertfall no veldig med å hjelpe dattra mi med leksene ho har og ho går i 5 trinn. og mere vanskelige lekser blir det etterhvert vil jeg tro.

Snorre Valen sa...

Filip, det er sikkert greit å argumentere mot en fiktiv motstander. Premisset ditt:

"Jeg er av den klare oppfatning av at det er positivt å innkludere foreldrene i skolen og i læringen"

...har ikke Aksel Hagen vært uenig i overhodet. Det er lite raust å framstille saken slik, men raushet har jo ikke vært Krfs varemerke den siste uka.

Jeg er veldig for en debatt om lekser, og selv tror jeg det er viktig å stille bedre krav til alle elever, også de som enten ikke gjør lekser, eller ikke har foresatte med forutsetning for å hjelpe. Du framstiller det som om SV vil ha foreldrene ut og vekk, og det passer sikkert inn i skjemaet ditt der sosialistene vil ta fra de snille kjernefamiliene barna deres. Men det blir verken mer sant av den grunn, eller særlig fremmende for debatten.

Det er jo ikke snakk om å redusere arbeidsmengden, men å sørge for et bedre samla utbytte, med faglig oppfølging. At Krf og Høyre ikke har annet å svare med enn de vanlige "tant og fjas"-morsomhetene og Krfs foreldreprat på repeat, viser at vi er inne på noe.

Snorre Valen sa...

I stedet for å svare meg med sedvanlige klisjeer om at SV vil ødelegge hjem-skole-samarbeidet og at vi blåser i læring, kan du heller lese Sigve Indregard (tidl. leder i EO) sin spennende tekst om lekser:

http://skolenerd.wordpress.com/2010/02/08/lekser-ingen-l%c3%b8sning/

Innlegget er nyansert og kunnskapsbasert. Altså alt annet enn latterliggjøringa og stråmennene fra Krf+Høyre : )

Anonym sa...

Katsjiiii! :-) (Godt skrevet Snorre!)

Snorre Valen sa...

Takk for det anonym. Har skrevet om saken selv:

http://www.snorrevalen.no/2010/02/10/hoyres-tant-og-fjas/