13. feb. 2010

Vil du tvitre for Obama?


Sosiale medier har forandret verden, i hvert fall kommunikasjonen i verden. Under valget i Iran fikk vi oppdateringer via twitter, tamilene brukte blant annet flickr når pressen var kastet ut under krigføringen til regjeringsstyrkene på Sri Lanka(bildet) og kjendiser avkrefter/bekrefter rykter gjennom facebook og twitter. Sosiale medier har blitt viktig. Essensen er dialog, men fordi det har blitt så viktig, er det mange som nå bruker sosiale medier uten å ha tid til det som er hensikten med sosiale medier, toveis kommunikasjon.

Administrasjonen i Det hvite hus har skjønt at sosiale medier er viktig, det er ikke nok å ha en aktiv twitter profil i valgkampen. Kontakten med velgerne og støttespillerne må være kontinuerlig. Barack Obama har selv sagt at han ikke klarer å bruke twitter, men det er jo bare når han må gjøre det selv, for nå søker de etter en som kan ha ansvar for twitter kontoen til Obama. Kanskje det er jobben for deg?

Det virker noe kunstig at man leier inn noen for å ta ansvar for de sosiale mediene, men det er ikke overraskende. Obama kan selvsagt ikke ha dialog med flere titalls millioner mennesker. Der er jeg i en helt annen posisjon. Det er "kun" 1170 som følger min twitter konto, det blir således relativt rett å få til en dialog. For det er denne dialogen som gjør det interessant for meg å ha profiler på twitter, facebook, myspace, linkedin, youtube, flickr osv.

1.oktober fikk jeg ny jobb, i litt over 4 måneder har jeg og politisk rådgiver Sondre Olsen arbeidet i byrådsavdeling for barnehage og skole. I en rekke saker har vi bedt om innspill. I neste uke legger vi frem en sak om SFO. Både på twitter og facebook har det kommet en rekke innspill som har vært med og forme saken. Sosiale medier gir en fantastisk mulighet til større innvolvering og deltakelse fra alle som engasjerer seg. Sånn sett kan vi slå fast at twitter og andre medier er med og styrker demokratiet.

Jeg tror alle politikere ville hatt glede av å delta mer i sosiale medier. Det gjelder for så vidt alle, også andre yrker, men jeg kan kun snakke ut av egen erfaring. Og kanskje er det et ekstra ansvar som påligger alle folkevalgte. Det handler om å være tilgjengelig, om å være i dialog og om å lytte. Det klarer man ikke ved drive gammeldags enveiskommunikasjon.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du om det er noen norske politikere som vil ha en tvitrer som jobber for dem?

FR sa...

Kan tenke meg at en del av statsrådene bruker medarbeidere, men det er neppe særlig lurt. Sosiale medier må handle om direkte dialog, ikke via-via.