3. mars 2010

Omsorg og ABC i barnehagen


Mens halve Norge diskuterer hijab i barneskolen, og den andre halvdelen er opptatt av hvem som hopper først i nye Holmekollen, ja da sitter noen få og diskuterer kvalitetsmeldingen for barnehage. I går behandlet Stortinget saken som er en av de første nasjonale meldingene om innholdet i barnehagen. Debatten er kanskje ikke veldig tabloid eller ekstrem, men den er viktig. Hva skal barnehagen være?

Barnhagene ble bygget opp nedenifra. Stort sett av kvinner som skapte et omsorgstilbud, mens foreldre var på jobb. Fra å være noe for de få, er barnehage blitt et tilbud det store flertall benytter seg av. Det er blitt så vanlig at noen politikere til og med våger å foreslå obligatorisk barnehage. Etter at stadig flere nå har barnehageplass og at ansvaret for barnehagene ble flyttet over til kunnskapsdepartementet, har vi fått en debatt om det pedagogiske tilbudet.

Jeg er glad for debatten, men jeg er ikke sikker på om jeg er like begeistret for alle konklusjonene. Selv om det ikke blir sagt rett ut, kan det virke som om man ønsker å gjøre barnehagene stadig likere skolen. Det blir snakket om et helhetlig utdanningsløp. Vi kan gjerne snakke om danning i barnehage, men det må ikke bli en "småbarns-skole".

Som mange tusen andre, har også jeg et barn i en av bergens mange gode barnehager. Det er ikke pedagogikk jeg så etter når vi skulle velge barnehage, men jeg ønsket meg et fang å sitte på, en hånd å holde i og voksne mennesker som ser barna. Sånn tror jeg mange foreldre har det. Det er omsorg man først og fremst etterspør. Samtidig vil man jo selvsagt gi barna et best mulig utgangspunkt for skolen og livet. Derfor har Bergen kommune  lenge satset på innholdet, både når det gjelder språk og pedagogiske virkemidler.

I stortingsmeldingen er det lagt inn kartlegging, dokumentasjonsoverføring barnehage/skole, kompetansekrav, bemanningskrav mm. Mye av dette er allerede gjennomført i de fleste kommuner, men det er som sagt flott å få fokus på innholdet. Barnehagedebatten har i alt for stor grad handlet om makspris og utbygging. Når vi vet at de viktigste årene i et menneskes liv er de første, ja da må vi gjøre alt vi kan for å gjøre årene best mulig.


PS! I går vedtok Stortinget å gi alle førskolelærere en ny tittel: barnehagelærer. Et merkelig valg. Flere har foreslått "småbarnspedagog". Langt bedre spør du meg. Ingen ville vel hatt tittelen "skolelærer"?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg foretrekker "barnepedagog".