6. mai 2010

Behovene og kompleksiteten øker


Du kan fort miste nattesøvnen av å lese rapporter om psykisk helse, adferdsproblemer og språkvansker blant barn og unge. Behovene og kompleksiteten øker. Dessuten stilles det også stadig høyere krav, forventningene fra foreldrene, skolen og samfunnet er store. PPT er en av aktørene som skal levere. I Bergen har ventetidene blitt kraftig redusert, men får også i dag hard kritikk for lang saksbehandlingstid.

Jeg er imponert over de ansatte i PP-tjenesten. Tirsdag besøkte vi Ytrebygda PPT. Flotte ansatte som gjennom mange år har gjort et fantastisk arbeid i sin bydel. Også de kan melde om økende behov, samtidig som de tenker nytt, jobber tverrfaglig og har mange tanker for bedre tjenester. Ingen skal tvile på at det jobbes knallhardt i PP-tjenesten, men det er krevende.

Det er ikke vanskelig å forstå at folk reagerer på 1 års behandlingstid er fo lang. Men det er gledelig at ventetiden har gått ned. Det tar nå langt kortere tid før man kommer inn til første samtale. Mens den før var på ca 6 måneder, er vi nå nede i 3 måneder. I saken byrådet la frem like etter nyttår, legges det opp til en ytterligere reduksjon.

Vi må jobbe med minst 3 områder for å lykkes med en bedre PP-tjeneste:
1. Systemrettet arbeid i skole og barnehage. Hvis enhetene ute har bedre kompetanse vil behovet for spesialinnsats reduseres. Det vil ikke være mulig å møte behovsøkningen med kun ekstra ressurser i PP-tjenesten.
2. Kjappere igangsettelse. Gjennom kortere ventetid for første samtale, kan de mest alvorlige sakene lukes ut først og vi kommer raskere i gang med å koordinere tjenestene.
3. Raskere behandling. Ved å styrkere ressursene, tenke tverrfaglig og jobbe bedre vil man forhåpentligvis kunne korte ned behandlingstiden. Men komplekse saker vil selvsagt kreve en del tid.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Anonym sa...

veldig mye bra som skjer!!

FR sa...

Ja det gjør det! Takket være de ansatte og min forgjenger som prioriterte mer midler. :)