26. aug. 2010

Forslag til nye ordensregler i Bergensskolen?


Tidstyvene i den norske skolen er mange, en av de største er bråk og uro. I Bergen vil vi ta tilbake tiden. I dagens BA startet vi arbeidet med å utarbeide et sentralt ordensreglement for Bergensskolen. Kanskje du har forslag?

Noen sier at lærerne må gjøre seg fortjent til respekt. Det er jeg helt uenig i. Læreren har krav på respekt. Selvsagt må man bruke tilliten fra elevene best mulig, men det skal ikke være en skjønnhetskonkurranse å være lærer i den norske skolen.

Som bergensere har vi all grunn til å være stolt av de som arbeider i Bergensskolen. Elevene levere gode resultater og vi er den storbyen i Norge som har størst overgang til videregående. En skole blir ikke bedre enn sine lærere. I Bergen har vi svært dyktige lærere. Derfor har vi også en god skole. Men det er fortsatt et stort potensial, og da bør vi særlig ta tak i det som ødelegger for undervisningen.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

5 kommentarer:

Skriblerier sa...

Dette er veldig bra! Du gjør en så viktig jobb!

Stå på!

Hilsen nyinnflyttet pedagogikkstuderende østlending i Bergen

FR sa...

takk for det Maria!

PS! Du går på et av de aller viktigste studiene! :)

Patrick Dahl sa...

Mye du kan ta tak i mht Bergensskolen. Når jeg leser hva Digibloggeren skriver om nivået på f.eks. lærerne i skolen forstår jeg mer hvilke utfordringer du har i hverdagen din Filip :-).

Se http://bit.ly/skoleproblemer

tarjeiske - studieblogg DKL sa...

Eg las og denne "digiblogger"-artikkelen. Hugsar ein periode for nokre år sidan då slikt oppvaskvatn vart utgytt over avissidene omtrent kvar dag. Om nokon føler for å teste min faglege dugleik får dei kome opp på jobb og treffe meg, men kjenner at mange slike oppslag på ein gong går hardt utover motivasjonen.

FR sa...

Patrick: Bildet er sammensatt, jeg er stolt over de som jobber i Bergensskolen. Det som helt klart er et poeng er at vi ikke har vært gode nok på lærerutdanning i Norge, nå håper jeg at endringene vil gi positiv effekt. Det som digiblogger artikkelen peker må selvsagt tas alvorlig.

Tarjeiske: Jeg forstår godt din reaksjon. Jeg tror vi må gjøre alt vi kan for å både signalisere stolthet over skolen, og signalisere åpenhet og ønske om debatt. Bergensskolen blir aller best når bergenserne engasjere seg i skolen.