26. aug. 2010

Nye skoler i Bergen?


Både BA og BT dekket ikveld aksjonen til engasjerte foreldre i Råstølen hvor man ønsker seg en ny skole. Vi forstår godt ønsket fra foreldrene. Men byrådet har i sitt høringsutkast til skolebruksplanen ikke lagt inn nye skoler utover det som ligger inne i budsjettet. Det er det flere grunner til:

1. Bergen har betydelig overkapasitet. I dag står ca 4000 elevplasser tomme. Til tross for vekst i elevtall de neste 10 årene vil vi pga planlagte ombygginger ha svært mange tomme plasser.

2. Bergen bruker og vil fremover bruke veldig mye penger på skolebygg. Flere skolebygg vil føre til at man må kutte andre steder. Innholdet i skolen er langt viktigere enn skolebygg.

3. Bergen har mange skoler. Sammenlignet med de andre storbyene, Trondheim, Stavanger og Oslo har vi færrest elever per skole. Det betyr også at det er kort avstand mellom mange skoler og at vi har spredd lærerkreftene på mange bygg.

Vi ønsker oss selvsagt nye skoler i Bergen, men det må skje der det er størst behov og til rett tid. Det er ikke vanskelig å forstå engasjementet til beboerne på Råstølen, de fortjener ros for sitt engasjement. I oktober skal vi gå igjennom alle høringssvarene, og først da vil byrådet konkludere på sin innstilling til bystyret.

Prognosene viser oss en lavere vekst i dette området enn det som tidligere lå inne. Dessuten er avstandene til nærmeste skole, ca 1.5 km(NB! Dette vil variere i forhold til hvor man bor). Dette er en langt kortere skolevei enn det mange andre barn har i Bergensskolen.

Men, vi har altså ikke konkludert. Oppgaven nå blir å lande en skolebruksplan som sikrer ungene våre en best mulig skole innenfor en forsvarlig økonomisk ramme. Det blir krevende, men absolutt ikke umulig.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Anonym sa...

I BT ser det ut som om dere har konkludert...

Anonym sa...

Du Filip var invitert til gårdagens markering. Du kunne ha stilt opp og sagt disse vakre ord til forsamlingen.

Vi merker oss at du IKKE har konkludert i denne saken.

FR sa...

anonym 1: Ja, prøvde å si dette til BT.

anonym 2: blir vanskelig å stille på aksjoner for enkelte skoler, men jeg tar møte med alle! Jeg meldte selvsagt fra når invitasjonen kom at det ikke passet for meg.

Anonym sa...

1. Holde det dere lover og har love i 6 år
2. Foreta skikkelig grunnarbeid før dere endrer en vedtatt beslutning, tallene for antall elever er TOTALT ubrukelige og altfor lave
3. Ta ansvar for nye bydeler som utbygges. Råstølen er bygget ut av BG kommune med forutsetning om at skole skal bygges. Det er LANGT flere mennesker her enn det som var planlagt og flere skal det bli.
4. Tenk langsiktig
5. Ta totalansvar for området i nåtid og fremtid. Din anbefaling vil få store negative konsekvenser for andre kommune budsjett i fremtiden
6. Innrømme feil. Det er skammelig at anbefalt skolebruksplan ikke tar høyde for elever fra Råstølen. Skeie skole har ikke kapasitet, slik du har hevdet.
7. Ta deg en tur og besøk området. Hvordan tror blir området med bybane og bolig blokker på begge sider av Steinsvikveien? Hvilken tilhørighet får barna som skysses til skoler i andre bydeler?

FR sa...

anonym: Jeg var senest i går på besøk i området hvor vi befarte både tomter og nærliggende skoler. I tillegg har vi hatt besøk tidligere.

Jeg er veldig enig i at vi må tenke langsiktig. Nå gjennomfører vi en høring og vil prøve å lande en sak som nettopp er langsiktig og bærekraftig.

Prognosearbeid er vanskelig, men jeg har ingen grunn til å tro at det skulle være store mangler ved de prognosene vi har fått. Dersom det er mangler så må man selvsagt se på det.

Vi må til enhver tid vurdere planene i Bergen kommune, jeg håper vi nå kan lande noe som er positivt for alle barn i Bergensskolen. Jeg er i hvert fall åpen for alle innspill!

Anonym sa...

Jeg synes det er sprekt at du kommer rundt og holder folkemøter i bydelene i forbindelse med høringsutkastet til ny skolebruksplan.

Jeg hørte deg i dag i Fyllingsdalen, og jeg forstår av møtet at du og dine kolleger i bergenspolitikken har mange viktige og vanskelige valg foran dere når det gjelder fremtidens skole.

I dag ble jeg imponert over engasjementet omkring Seljedalen skole. Minst 95% av kommentarene og spørsmålene dreide seg omkring denne skolen, som man i høringsutkastet har foreslått å legge ned. Du sa selv du var rørt av det som kom frem fra forsvarerne av fortsatt skole i den nordligste delen av Fyllingsdalen.

Hvordan var møtet sett fra din side? Fikk du innspill du ikke hadde forventet? Var det noe du savnet i møtet?

For min egen del var jeg overrasket over konsekvensene en nedleggelse av Seljedalen skole vil få for Løvås skole. Skal man presse inn 160-170 elever fra Seljedalen skole på Løvås skole, må minst 100 elever fra dagens Løvås skole flyttes til andre skoler i Fyllingsdalen. Det får store konsekvenser for mange familier.

Til slutt vil jeg nevne at det var fascinerende å høre rektor ved Seljedalen skole i møtet. Jeg håper du og dine politikerkolleger vil sette seg ned og bruke tid sammen med ham. Med over 35 års erfaring som ansatt på skole i Fyllingsdalen har han helt sikkert mye å bidra med når det gjelder fakta og de lange linjer for bydelen. I møtet fremstod han som en enorm ressursperson.