21. sep. 2010

Den sørgelige budsjettdekningen


BA og BT har nesten helt like førstesider i dag. Begge handler om budsjettet og om det de mener er et budsjett med mange tapere. Omtalen er sørgelig, men forståelig. Budsjett i stramme økonomiske tider blir sjeldent bejublet. Men for å ivareta opplsyningsplikten og saklligheten, bør man prøve på en noe mer nyansert dekning.

I går la finansbyråd, Liv Røssland frem vårt forslag til budsjett for 2011. Budsjettet inneholder en rekke satsinger på flere områder, men også flere kutt hvor de svakeste skjermes. De fleste budsjettområdene får et pluss i 2011, samtidig som overføringene fra staten blir stadig verre. På tross av dette øker vi nå bevilgningene til spesialundervisning, stadig flere skolebygg blir nye, det etableres rusakutt og antall friplasser i kulturskolen økes.

SFO prisen øker med 100,- i 2011. Jeg skulle gjerne unngått dette, men når jeg vet at vi ligger langt lavere enn sammenlignbare kommuner og at vi etter økningen vil ligge lavere enn Bergen gjorde januar 2010, ja da kan jeg vanskelig se at det er krise med prisøkning. Alternativet er nemlig langt verre. Å kutte i SFO bemanningen var aldri aktuelt, ei heller å kutte i skolebudsjettene.


Skolebudsjettet øker med hele 55 millioner til neste år. Mye av dette skal gå til nye flotte skolebygg, hvor elever som idag sliter med dårlig inneklima vil få en langt bedre hverdag. I tillegg øker vi budsjettet for forsterket norsk og vi fortsetter satsingen mot mobbing.  Dette er satsinger jeg mener vi må gjøre, det handler om fremtiden vår.

Enkelte opposisjonsparti synes det er forferdelig at vi går inn for avvikling av bydelsstyrene. Ideelt sett skulle vi gjerne hatt bydelstyrer i Bergen. Men dagens ordning har ikke fungert optimalt, selv om representantene har stått på for bydelene sin. En dyrere ordning med flere oppgaver og mer makt, samtidig som det er store budsjettbehov på andre områder kan jeg vanskelig se er forsvarlig. Dagens bydelsstyrer er ikke folkevalgte, de er oppnevnt av partiene. Jeg strever således litt med å forstå opposisjonens iver etter å bruke 11-13 millioner på en ordning som ikke fungerer etter hensikten og som ikke er demokratisk valgt. Det blir spennende å se hvor Ap vil kutte 11-13 millioner for å finansiere dette politiske organet.

Eiendomsskatten blir alltid tema når budsjettet i Bergen diskuteres. Opposisjonen mener at eiendomsskatten ville gjort det meste bedre. Dette er faktisk feil. Den reduserte eiendomsskatten finansieres av et ekstraordinært utbytte, et utbytte opposisjonen er motstandere av. Altså: Opposisjonen har ikke en eneste ekstra krone å bruke, selv om de foreslår reversering av eiendomsskatten.

Ingen politikere ønsker å kutte. Men alternativet er verre. Dette handler om anvsarlighet og evne til å prioritere det viktigste. Byrådet har valgt. Vi prioriterer det viktigste, vi prioriterer fremtiden og de som trenger det mest.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fint om du kunne tatt deg tid til å svare på dette.

Jeg leter og leter, men finner ikke budsjettposten. Hvor mye penger er satt av til Nygårdsparken barnehage i 2011 og hvor langt regner du med å komme med disse pengene i 2011. Hvor mange barn blir det plass til i den nye barnehagen?

FR sa...

Hei! Siden vi idag driver en midlertidig barnehage som skal overflyttes i permanente lokaler, er det ikke lagt inn nye midler. Driften av dagens barnehage vil finansiere kostnadene med å etablere en ny. Nøyaktig antall barn i ny barnehage har jeg ikke nå, vi ser på flere muligheter for å øke tallet, blant annet vurdere vi i skolebruksplanen å ha en avdeling av barnehagen på Møhlenpris skole.

I disse dager jobbes det med regulering av barnehagen og vi vil etterhvert ha flere detaljer på plass.

Inge sa...

Så var det "på 'an igjen". Jeg sjekket linken din "Skolebudsjettet øker....." men fant ikke noe om hvilke skoler som skal prioriteres. I oversikten https://www.bergen.kommune.no/aktuell/tema/vi-pusser-opp-skolene
(oppdatert januar 2009 ????) står det heller ikke så mye relevant informasjon. Foreslår følgende. Legg ut oversikt over hvilke skoler som skal pusses opp/fornyes i prioritert rekkefølge. (Skriv ut listen og heng den på kjøleskapet ditt, stryk ut etterhvert som arbeidet er ferdig.)
De fleste av oss er opplært til at et ord er et ord og vil holder det vi lover. Når bystyret gang på gang bryter sine løfter og utsetter viktige saker er det vel på tide å skifte de ut. Jeg har autoimatisk liten tiltro til politikere, og den ble ikke større når jeg hørte en tidligere politisk rådgiver for AP uttale (privat) at vanlige folk (velgere) var dumme og at han bare var i politikken for personlige fordeler. Det siste er også hans tidligere sjef.

Det er uheldig at budsjettkutt rammer så mange. Hvorfor byrådet godtar at overføringene fra staten blir dårligere er en gåte. Har ikke Hordaland og Bergen politikere på Stortinget som skal ivareta våre interesser ? Eller er det riktig at de bare er ute etter personlige fordeler ? Den største verdiskapningen skjer i vest og det burde overføringene vise. Skal vestlandet være attraktivt for den kompetansen som er nødvendig for å opprettholde dagens standard må det tilbakeføres betydelig mer penger enn i dag. Når Helse vest ikke klarer op holde ventelistegarantien, veier, skoler og offentlige bygg forfaller må staten ta seg sammen. Det kan ikke være riktig at "utkant-Norge" skal finansiere operahus, Bjørvikatunell og motorvei langt inn i Sverige. Alt mens resten av Norge forfaller. Jeg fastholder min mening om at det er liten vits å skrike høyt om det lille som blir gjort, når de store oppgavene gjenstår. Flott med Nattland skole, men hva med alle de andre skolene ? Hvor lenge må de vente. Norge renner over av penger, og så skal vi sultefores til evig tid ? Den prioriteringen som gjøres nå ligner mye på det gamle ordtaket "å spare seg til fant". Vi bruker så lite penger nå at når vi vi virkelig må bruke penger har vi ikke nok til alt.

Jeg lurer også på når det ble slutt på gratis skole i Norge ? Når ungene kommer hjem og forteller at de ikke lenger kan få blyanter og viskelær på skolen har det gått for langt. Riktignok kan de ikke få ubegrenset med utstyr, men de må da kunne få det mest nødvendige.

Hvis jeg må ut og kjøpe blyanter sender jeg regningen til kommunen/deg :-)

Inge sa...

Hvordan kommentaren kunne bli lagt ut tre ganger vet jeg ikke. Den ble ikke rammet av budsjettkutt.

FR sa...

Inge: Ikke farlig at kommentaren din kom tre ganger, men jeg svarer kun en gang :)

Jeg er enig i at det bør stå en liste på sidene våre over hva som skjer, det gjør det for så vidt, men den blir altfor sjeldent oppdatert! Skal purre.

Når det gjelder at skolebudsjettet øker så handler det om flere ulike poster. Blant annet øker vi potten til spesialundervisning, som alle skolene søker på. I tillegg øker vi potten til forsterket norsk som også alle skolene bruker. Videre er det en rekke skolebygg som finansieres, hvor man får nye toaletter, tilbygg, garderober ++. De største satsingene som slår ut til neste år er Søråshøgda og Sædalen.

Denne politiske rådgiveren du henviser til tror jeg det ikke finnes mange av. De jeg kjenner i politikken er her av idealistiske årsaker. Må gjerne mene mye om lønn osv, men jeg kan love deg at det ikke er det som gjør at jeg ønsket å være folkevalgt.

Byrådet godtar ikke som du skriver, kutt fra staten. Tvert i mot protesterer vi på dette daglig. Tidvis til ingen nytte, men det har av og til effekt. Jeg tviler på at flere av de statlige byggeprosjektene(Høyskolen, Odontologien, Gulating) hadde kommet i gang hvis ikke det var for press her lokalt. Men det viktigste som skal til for å få en endring er regjeringsskifte. Det som skjer nå med rammene våre er katastrofalt.

Jeg er enig med deg i at vi skal ha en gratis skole, jeg kjenner ikke det konkrete du nevner, men du kan gjerne sende meg en mail.