1. okt. 2010

KrF trengs som aldri før


Etter en uke på ferie, kom jeg i dag tilbake til katastrofeoverskrifter i media. Det første jeg så var regjeringens varslede kutt til verdens aller fattigste og mest utsatte mennesker, deretter leste jeg Aftenpostens artikkel om KrFs ledelse. I en tid hvor meningsmålingene er dårlige må vi kunne forvente slike oppslag som idag, men det er ikke noe hyggelig.

At regjeringen vil spare 1 mrd på å kutte bistanden bekrefter hvorfor KrF er så viktig i norsk politikk. I alle år har nettopp KrF vært partiet som har kjempet for en økning til de aller fattigste. At KrF ikke sitter i regjering får dessverre slike utslag. Men det er også langt flere saker hvor KrF er enestående og avgjørende for en positiv utvikling. Jeg kan nevne menneskeverdet, trosfriheten, foreldreretten, rusomsorgen og mange flere områder.

Selv får jeg jobbe med de yngste i Bergen, 14.000 barnehagebarn og 30.000 skoleelever. Disse er uten stemmerett og de trenger noen som tar kampen for dem. Det er nettopp dette som illustrerer KrFs plass i norsk politikk og i Norge som samfunn. KrF er og skal være stemmen for de som selv ikke har en stemme. De fattigste i Afrika har ingen stemmerett i norsk politikk, ei heller de i Stillehavet som mister hjemmene sine pga vestens enorme klimagassutslipp.

Dagens oppslag om KrF og lederstil er uheldige. Det er vanskelig for meg å mene så mye om påstandene, da jeg ikke selv har opplevd noe slikt. Jeg kan jo heller ikke vite om påstandene er sanne da jeg ikke vet hvem som er kildene eller hva det faktisk handler om. Det jeg vet er at dette uansett er svært unyansert. Selv kjenner jeg Dagfinn Høybråten som et varmt menneske og leder, en leder som evner å stå oppreist når det stormer og som har et engasjement for alle de som selv ikke kan stå på Stortingets talerstol og kjempe for sin sak. Det er en slik partileder jeg vil ha.

At vi har store debatter internt i KrF er ingen hemmelighet. I det siste har vi også hatt mange debatter gående eksternt. Jeg synes det er bra at vi evner å debattere KrF, både våre standpunkter og hvordan vi fremstår. Men jeg håper at vi i større grad kan begynne å snakke om hva vi vil, hvorfor KrF trengs og hva som haster å få gjort noe med. Hver dag denne regjeringen sitter, er nok en grunn til at KrF trengs.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Næh... i det 21. århundre trenger vi faktisk ikke politiske partier som er tuftet på overtro.

Beklager, men det finnes bedre alternativer.

FR sa...

:) regner med at du henviser til KrFs forankring i de kristne grunnverdiene. Disse har formet landet vi bor i og jeg synes vel ikke det finnes noe som er bedre enn å bygge landet nettopp på dette.

Anonym sa...

Frem til opplysningstiden formet kristendommen Norge, og dette i form av et halvt årtusen med tortur og druking eller levende brenning av folk for "forbrytelser" som ikke engang var påvist som mulige å utføre (hekseri, stå i ledtog med Satan, etc).

Etter den tid har Norge imidlertid vært formet av en pågående avkristningsprosess, dvs. vi har gått fra et samfunn marinert i latterlig overtro og til et samfunn der reelle sekulære verdier har overtatt høysetet.

KrF har vært bakstreverske og motarbeidet siviliseringen av det norske samfunnet ved enhver korsvei der det har vært mulig, senest ved spørsmålet om homofile fortsatt skal nektes de samme rettighetene som gjelder for andre.

Vi trenger ikke dette i det 21. århundret. Dette er vi ferdig med. Og det begynner også å fremgå på meningsmålingene.

FR sa...

Hva er "sekulære verdier" for deg? Vil tippe mange av de du da vil nevne, har sin opprinnelse i bibelen. At det er blitt gjort mye dumt i religionens navn er det ingen tvil om. Men skal det frita oss fra å bygge samfunnet på kristne grunnverdier?