3. okt. 2010

Trist, forståelig og spennende


Igår kl 19 ble det kjent at Dagfinn Høybråten ikke tar gjenvalg som partileder i KrF. Det betyr at vi i april 2011 skal velge en ny partileder. Selv ble jeg trist når meldingen kom, Dagfinn har betydd mye for Norge, for KrF og for mange enkeltpersoner. At Dagfinn trekker seg som partileder betyr derimot ikke at han er helt ute av politikken. Frem til 2013 vil han sitte på Stortinget, og hvem vet, kanskje er han tilbake i regjering etter 2013?

Høybråten var et av Bondeviks sterkeste kort i de to regjeringene Kjell Magne ledet. Få om noen andre, evner å gjennomføre store endringer på en så god måte som Dagfinn. Vi kan takke han for langt mer en røykeloven. Dagfinn har alltid vært en handlingens mann. At han nå etter syv år som partileder trekker seg er forståelig. Å stå i fronten for KrF er krevende, nå har Dagfinn gjort utrolig mye og mener selv at det er tid for nye krefter.

Selvsagt er det spennende med et skifte. Mitt råd til Dagfinn var å ta gjenvalg, men nå som han ikke gjør det får partiet muligheten til å sette sammen et nytt lederteam. Foreløpig vet vi ikke hva nestlederne Inger Lise Hansen og Dagrun Eriksen skal melde valgkomiteen, men vi har heldigvis flere gode kandidater. Media har allerede pekt ut Knut Arild Hareide og Hans Olav Syversen som mulige lederkandidater. Listen internt er enda lenger.

Flere journalister har spurt meg og andre om et lederskifte vil bety profilskifte, eller et nytt KrF. Det tror jeg ikke. Vi vil selvsagt få et fornyet KrF, det ønsker man seg alltid når det er bytte av ledere, men du får ikke en ny forretningside. Heldigvis. 

Det blir nok av utfordringer for den nye partiledelsen etter landsmøtet neste vår. At vi er Norges nest største parti målt i antall medlemmer er en av de største grunnene til at jeg er helt overbevist om at KrF vil reise seg. Det er kun et spørsmål om tid. Løsningene KrF i mange sammenhenger står alene om, blir bare viktigere og viktigere.

PS! En journalist ringte meg idag og spurte om jeg ville stille som partileder- HEHE! Det har jeg ingen plan om overhodet. Det gjelder å ha litt selvinnsikt.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Anonym sa...

Grei nok oppsummering.

Så langt jeg har sett har samtlige i partiledelsen, med to unntak, slengt med leppa i media. Snakket/foreslått noe i strid med partiprogrammet. Da burde de gå, gjerne før Høybråten også. Utenom Høybråten er det bare en jeg har sett som har holdt munn og vært lojal mot partiprogrammet. Det er Syvertsen. Kanskje en ny partileder?

Greier ikke partiet å bytte ut disse "leppeslengerne" med mer reflekterte mennesker, tror jeg ikke partiet kommer med på Stortinget ved neste valg.

Lykke til videre, Rygg!