17. sep. 2010

Stakkars Sp?


Våre tidligere sentrumskamerater strever med mange uheldige saker for tiden. I starten tenkte jeg nok at her gikk pressen vel langt, at vi var smålige og at dette virket mest som noen litt uheldige, men ikke tilsiktede episoder. Nå er jeg nok mer i tvil. Det er bra at media setter fokus på dette, kortsiktig skader dette omdømmet til politikken, på lengre sikt håper jeg vi får en mer ryddig politikk.

Helst skulle vi som er folkevalgte, ønske at ikke andre folkevalgte bidro til oppslag som skaper mer politikerforrakt. Demokratiet er avhengig av tillit. Den ulovlige partistøtten til Senterpartiet bidrar ikke til økt tillit. Ei heller de mange gavesakene, eller partiledelsens håndtering av sakene.

KrF gjør i likhet med Senterpartiet, ikke særlig gode meningsmålinger. Årsaken er nok forskjellig, men jeg skal være forsiktig med å snakke for høyt når mitt eget parti strever med en oppslutning rett over sperregrensen. Likevel må dette kommenteres. Jeg forventer at både statsministeren rydder opp, og at Senterpartiets ledelse gjør det. Konsekvensene av at dette kun er noe man skal "ri av" kan bli alvorlige.

Neste gang vi går inn i en hektisk valgkamp, og et av partiene har et spesielt saksfokus. Kan velgerne være trygge på at det ikke står en interessegruppe bak med store midler som er gitt ulovlig? Sånn sett er ikke dette stakkars Sp, det er stakkars Norge. Tilliten er svekket.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Herbaline sa...

Om du virkelig er politiker og ett sannferdig menneske, vet du at en statsråd ikke kan lese gjennom alle dokumenter i ett departement. Du burde også vite at en ny partileder i regjeringssituasjon ikke kjenner alle regler og fallgruber.

Om du har en smule innsikt og ønsker realiteter framfor å mobbe Sp's statsråder; burde du kanskje skrive som sant er. "Noen ansatte i departementene har ikke gjort jobben sin".

FR sa...

Ingen er uenig i at en statsråd ikke kan ha oversikt over alle detaljer, min kommentar handler om hele bildet som nå er skapt, og aller mest om den ulovlige partistøtten.

Anonym sa...

Filip Rygg ;
Min kommentar går på medienes (og opposisjonens) uthenging av SP-statråder som for alle med en smule innsikt (eller generell IQ) virker helt abnorm.

At en i SPs administrasjon har gjort en feilbedømming er fullstendig klart for alle. At lederen kun har klappet i hendene og ikke sett at hun burde sjekke at bidraget ikke brøt noen regler - og tatt en prat med statsråden som kunne få noe med dette firmaet å gjøre er selvfølgelig også en feilbedømning. Men det har hun jo sagt fra første stund.

Jeg lurer på om vi i framtiden kun får sleipinger som Karl I. og Siv jensen i norsk politikk.
Ekte, engasjerte mennesker blir jo skremt vekk fra politikken når de ser at selv "nærmest plettfrie mennesker" blir hengt ut i mediene.

Skremmende at VG har en meningsmåling liggende ute fremdeles hvor 89 prosen ønsker at O/E-ministeren skal gå. Når det ikke er mulig å legge inn en stemme lenger. MOBBING kaller jeg det !