10. sep. 2010

Stort engasjement om Bergensskolen


I går var vi på det syvende folkemøtet om skolebruksplanen. Planen omhandler fremtidig skolestruktur, med debatter om nye skoler, tilbygg, inneklima, antall skoler og prioriteringene våre. Det er det siste dette egentlig handler om. Hvordan kan vi sikre at Bergensskolen er best mulig for våre 30.000 elever?

Jeg var imponert da jeg kom inn på Ljoshall i Arna i går. Lokalet var stappfullt og møtet ble veldig bra. Mange nyttige innspill, mange gode spørsmål og i det hele tatt - god stemning! Ikke bare i Arna har det vært et stort engasjement, også i Fana var det trolig 200 som kom for å snakke om Bergensskolen. For skolen er dette godt nytt. Det er mange som bryr seg.

Det skulle bare mangle vil du kanskje tenke. Vel - det er sjelden vi har folkemøter som teller mer enn 50 personer. Når vi på onsdag i neste uke har hatt siste folkemøte i denne omgangen, vil mer enn 800 mennesker ha deltatt. I tillegg kommer alle skolebesøkene, møtene til oppvekstkomiteen og alle FAU møtene hvor høringsuttalelser skal utformes.

Bergensskolen blir aller best når flest mulig bergensere engasjerer seg i skolen. Det handler selvsagt om krav og forventninger, men også om at vi slår ring om skolen, at vi er stolt av arbeidet som gjøres der og at vi anerkjenner betydningen av skolen i et nærmiljø.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, syns det var veldig bra. Mange gode og reflekterte betraktninger fra alle sider. Du sa noe lurt i Åsane Filip, og det er at det er en grunn til at vi er utstyrt med to ører og bare en munn. Håper derfor det blir lyttet til engasjamanget og ytringene. Ellers syns jeg det var litt skuffende at potitikerne i Oppvekstkomiteen glimret med sitt fravær.

FR sa...

Ja vi må lytte til alle innspill, vi kommer til å skrive inn mange av innspillene i saken. Samtidig får vi en krevende jobb når vi skal prioritere for hele Bergensskolen, noen vil nok da bli skuffet. Men mange vil også være veldig glade :)

Oppvekstkomiteen kommer på egen besøksrunde så jeg tror at de også skal bli godt oppdatert på utfordringer og muligheter i de ulike områdene.

Anonym sa...

Jeg synes det er sprekt at du kommer rundt og holder folkemøter i bydelene i forbindelse med høringsutkastet til ny skolebruksplan.

Jeg hørte deg tidligere i uken i Fyllingsdalen, og jeg forstår av møtet at du og dine kolleger i bergenspolitikken har mange viktige og vanskelige valg foran dere når det gjelder fremtidens skole.

I møtet i Fyllingsdalen ble jeg imponert over engasjementet omkring Seljedalen skole. Minst 95% av kommentarene og spørsmålene dreide seg omkring denne skolen, som man i høringsutkastet har foreslått å legge ned. Du sa selv du var rørt av det som kom frem fra forsvarerne av fortsatt skole i den nordligste delen av Fyllingsdalen.

Hvordan var møtet sett fra din side? Fikk du innspill du ikke hadde forventet? Var det noe du savnet i møtet?

For min egen del var jeg overrasket over konsekvensene en nedleggelse av Seljedalen skole vil få for Løvås skole. Skal man presse inn 160-170 elever fra Seljedalen skole på Løvås skole, må minst 100 elever fra dagens Løvås skole flyttes til andre skoler i Fyllingsdalen. Det får store konsekvenser for mange familier.

Til slutt vil jeg nevne at det var fascinerende å høre rektor ved Seljedalen skole i møtet. Jeg håper du og dine politikerkolleger vil sette seg ned og bruke tid sammen med ham. Med over 35 års erfaring som ansatt på skole i Fyllingsdalen har han helt sikkert mye å bidra med når det gjelder fakta og de lange linjer for bydelen. I møtet fremstod han som en enorm ressursperson.

FR sa...

ja møtet i Fyllingsdalen var veldig kjekt. Fint med tilbakemelding fra deg!

Møtet ga en god del nyttige innspill, og vi noterte masse som vi må ta stilling til og drøfte i den endelige saken. Foreløpig har vi ikke trukket noen konklusjoner, vi skal også lese de skriftlige høringsinnspillene.

Endringer i skolestruktur fører som regel til dominieffekt. Vi har totalt sett mye ledig kapasitet, men sjelden nok på en skole til å ta inn en annen skole.