15. okt. 2010

Lek med tall


Mange barnehager har satt i gang spennende prosjekter hvor barna får leke med tall og bokstaver. I en tanke om et helhetlig løp, er dette svært gledelig. Mindre gledelig er det når politikere leker med tall. Som i dagens BT, hvor Senterpartiet kjemper med nebb og klør mot alle endringer.

Denne gang handler det om skolebruksplanen og utregning av kapasitet. For nye skoler har vi utarbeidet en ny arealnorm, hvor vi beskriver spesialrom, fellesrom, lærerarbeidsplasser, fleksible læringsarealer og mye mer. Denne normen vil selvsagt ikke kunne gjelde for alle bygg, men det vil gjelde for de nye byggene vi skal bygge. I eksisterende bygningsmasse er det et stort mangfold av bygg, hvor mesteparten er mer tradisjonelle klasseromsskoler.

En del av debatten rundt skolebruksplanen har handlet om hvordan vi kan sikre en bedre prioritering av ressursene. Det er synd hvis vi skal måtte kutte i innholdet fordi vi samtidig skal finansiere halvtomme bygg. For å unngå dette vil vi prioritere, tenke nytt og forsøke om samlokalisere. Andre fremviser nå en annen oppskrift; Lek med tall.

Sammenligner man epler med bananer blir det ganske vanskelig. Skal debatten om skolene våre være reell og fornuftig, er vi nødt til å vurdere den enkelte skole. Noen skoler har feks store gangarealer som vanskelig kan brukes til undervisning, da blir det urimelig å regne dette inn i kapasiteten. Våre skoler er svært forskjellige og de fortjener derfor en grundig individuell gjennomgang.

Byrådet har ikke noe mål om massive og enorme endringer. Men vi ønsker gode skoler der behovene er. Ikke halvtomme, nedslitte skoler som til slutt koster oss enorme mengder kommunale ressurser.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: