20. nov. 2010

Seniorer - Bergensskolen trenger dere!


Torsdag kveld deltok jeg på markering av de som har jobbet i våre barnehager og skoler de siste 25 og 40 år. Vi var samlet på Terminus og hadde en enkel, men flott markering av fantastisk innsats for de viktigste menneskene; barna. Rommet var stappet med kompetanse, erfaring og meninger.

Jeg er ung og skammer meg ikke over det. Med ungdommelig energi, uredd innstilling og vilje til å tenke anerledes kan min alder være en fordel. Samtidig trenger vi hele spekteret. Det var sånn sett vemodig å tenke på at mange av de som nå har jobbet 40 år hos oss, snart vil gå av med pensjon. I min svært korte tale til heltene, ba jeg dem om å bidra også fremover med råd, innspill og refleksjoner når fremtidens skoler og barnehager skal utformes.

En del har nok tenkt i flere år at ulike forhold burde vært endret. Disse tankene har få, eller ingen fått vite om. Jeg vil gjerne vite! Skal vi utvikle oss trenger vi all den kompetanse som de ansatte hos oss har. I arbeidet med skolebruksplanen har jeg hatt mange samtaler med seniorer i Bergen. Noen av løsningene kom også på plass etter slike samtaler.

Det må endringer til for å utvikle noe. Ønsker vi en bedre skole, eller bedre barnehager må vi også være villig til å tenke nytt, jobbe på en annen måte og være villig til å prioritere anerledes. Hvis vi kan kombinere denne viljen med kunskapen mange besitter, ja da får vi også endringer som nettopp svarer til målet om en enda bedre skole, en enda bedre barnehage.

Hvis du som leser dette er en erfaren lærer, assistent, førskolelærer, rektor, lektor, renholder, vaktmester eller barnehagestyrer, send meg gjerne en mail om tanker du tror vil bedre forholdene til de minste i Bergen. Tenk gjerne stort og grensesprengende. Bergensbarna skal ha Norges beste by å vokse opp i.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

10 kommentarer:

Anonym sa...

takk :-) dette liker jeg

s-i sa...

Hei Filip,

Jeg og flere med meg har lagt inn gode spørsmål til deg vedr. din foreslåtte nedleggelse av Kyrkjekrinsen skole. Du skriver at bloggen din skal være et nettsted for dialog. Det blir en svært dårlig dialog når du ikke besvarer våre spørsmål.

Vennligst ta opp tråden på innleggene:
* Flere tusen har formet nye Bergensskolen
* Kyrkjekrinsen – skolevei

s-i sa...

Hei igjen,

Jeg ser det ligger flere gode kommentarer og spørsmål under
* En skuffet opposisjon
som du heller ikke har svart på.

Kan du være grei å gi oss svar her også?

Anonym sa...

Samme sier jeg. Svarer du på spørsmålet om ytre arna

FR sa...

Hei!

Jeg må bare beklage hvis jeg ikke har fått svart på alt. Hadde meg litt fri i helgen, og prøver å ta igjen det jeg ikke har svart på. Merker det er noe flere kommentarer nå rundt skolebruksplanen enn det det vanligvis er på bloggen. Det er jeg takknemlig for.

Mange kommer med de samme spørsmålene rundt Kyrkjekrinsen. Her vil jeg kort prøve å begrunne innstillingen:

- Byrådet vil bygge en ny skole på Leikvang, dette øker kapasiteten samlet sett og utløser behov for endringer i sentrale deler hvor vi har flest elevplasser.
- Siden man venter på Eikåstunnelen er agrumentet om trygg skolevei noe som absolutt også kan brukes om endringen som nå gjøres. Vi har selvsagt forståelse for at dagens situasjon er krevende, men det er også derfor vi ikke legger ned fra kommende høst.
- Opptaksområdene er store og de bryter flere steder med nærhetsprinsippet som lovverket legger opp til. Flere vil få kortere skolevei med endringene vi gjør, noen vi få litt lengre, men fortsatt kort skolevei.

Sigrid sa...

Hei Philip
Jeg lurer på hvordan du mener at Eikåstunnelen vil gjøre veien tryggere, i forhold til dagens vei. I dag er statusen den at det er gangfelt hele veien fra Vikaleitet til Kyrkjekrinsen med andre ord en trygg vei spør du meg. Selv om Eikåstunnelen bygges skal man gå til Haukås på en vei som fremdeles vil være trafikert og passere et nytt næringsområde som vil være mye større en det som ligger ved Kyrkjekrinsen. I tillegg vil ganske store deler av de som går på Kyrkjekrinsen få lengre vei, og for Heiane, Langarinden og Vikaleitet snakker vi om en dobbling. Ser du på 4-5 km som kort vei for 6-åringer? Jeg anbefaler deg og ta deg en tur og teste ut veiene til Kyrkjekrinsen (da vil du se at de er ganske trygge) og så gå de nye veiene dine (de vil ikke være trygge). Etter at du er ferdig med denne turen tror jeg at du må endre ditt synspunkt om at dine endringer vil gi tryggere vei.

s-i sa...

Hei igjen,

Fakta1: Det er hverken byrådet eller Bergen kommune som skal bygge skolen på Leikvang. Det er private aktører som står bak denne utbyggingen, og så skal den leies via OPS-avtale til bergen kommune.

Fakta2: Kyrkjekrinsen skole har kapasitet for omlag 500 elever, mens nye Leikvang skal bygges med kapasitet for tilsvarende elevtall.

Hvorfor forsøker du å argumentere med at Kyrkjekrinsen må legges ned og tomten selges for at leikvang skal kunne bygges? Det er jo ikke kommunen som skal bygge denne, og hva med all kommende ny boligbygging rundt Hylkje? Bare dette alene gir behov for mer enn 500 nye elevplasser.

Unnskyld meg at jeg spør, men folk på Vikaleitet/Eikåslia (samt diverse journalister) lurer på hvordan du som byråd for skole og oppvekst kan fortsette å påstå at skoleveien over Vikaleitet er helt grei den (du skal jo "avvikle" 1.klassen allerede neste høst) Selv etter at tunnelen er kommet på plass vil Steinestøveien over Vikaleitet fungere som beredskapsvei. Å tenke på denne som sikker skolevei er helt "hull i hodet". Videre, og som påpekt av Sigrid, vil skoleveien gå delvis uten gang- og sykkelsti langs en svært tungt trafikkert E-39 gjennom et kommende næringsområde.

Som sagt... det er helt uforståelig for alle med kjennskap til området hvordan du kan fortsette å påstå at din nye skolevei blir kortere og tryggere enn dagens.

s-i sa...

Filip, kanskje vi skal se litt nærmere på din påstand om nye og gamle skoleveier i tilfellet Kyrkjekrinsen...

Du skriver:
"Flere vil få kortere skolevei med endringene vi gjør, noen vi få litt lengre, men fortsatt kort skolevei.

La oss se på fakta i forhold til boligfeltene som i dag sokner til Kyrkjekrinsen (avstander målt med google maps):

* Langarinden 270:
Kyren: 1,0 km, 14 min
Li skole: 2,1 km, 27 min

* Heiane 60:
Kyren: 0,8 km, 11 min
Li skole: 2,2 km, 27 min

* Vågsbotn (Steinestøvegen 5):
Kyren: 0,8 km, 11 min
Leikang skole: 4,1 km, 54 min

* Hetlebakkvegen 160
Kyren: 5,0 km, 66 min
Haugland skole: 4,0 km, 53 min

* Eikåsneset 22:
Kyren: 1,2 km, 16 min
Leikang skole: 4,1 km, 54 min

* Vikaleitet 50
Kyren: 1,7 km, 24 min
Leikang skole: 3,3 km, 44 min

I tillegg til dette kommer det 3 ungdomsskoleklasser fra Haukås som busses til Kyrkjekrinsen skole i dag -- og som naturlig vil høre hjemme på nye Leikvang skole som alle er enige i bør bygges.

Da sitter vi igjen med ca 30 barn på Hetlebakken som busses 5 km i dag, og som vil få 1 km kortere skolevei med buss gitt din nye løsning.

Selv om vi skulle telle med de 60 ungdomsskoleelevene fra Haukåsområdet ender vi opp med hele 410 som får lengre skolevei, og 90 som får kortere skolevei.

Sammenlign så dette med din tvilsomme bruk av "flere vil få kortere" og "noen vil få litt lengre".

For de som får lengre skolevei er det snakk om fra to til fem ganger så lang skolevei som de har pr. i dag. Dette omtaler du som "litt lengre".

Filip, vi kan ikke beskylde deg for å lyve -- men slik tilfeldig omgang med fakta er ikke en seriøs byråd verdig. Det kan i beste fall betegnes som en respektløs fremferd ovenfor de innbyggere en er utpekt til å lede skolepolitikken for.

Anonym sa...

Hallo Filip!

Etter å ha lest fakta for distanser fra boligfelt og til de aktuelle skoler sitter jeg igjen med et stort spørsmål.

- Hva er det som får en byråd som deg til å vri så mye på sannheten som du gjør i denne saken?

Merk deg også sak i dagens Åsane Tidende som belyser at også den nye skoleveien som du tenker å gi barna på Hetlebakken er svært trafikkfarlig. Her må det bli buss selv om avstanden er for kort til at en har rett på skoleskyss. Alternativet er å bruke et stort antall millioner på sikring av skolevei.

Jeg er lettere sjokkert over hvordan du kjører over barna og hva som er til deres beste i denne saken.

Anonym sa...

dette her er positivt. vi trenger erfarne mennesker til å komme med kloke refleksjoner. de har sikkert tenkt noen smarte tanker i løpet av noen tiår i utdanningssystemet.