23. nov. 2010

Testregime?


Sist helg var den en globaliseringskonferanse på Folkets hus i Oslo, hvor testing i skolen var tema. Universitetslektor Jon Burry fra Storbritannia sa på konferansen at han og mange flere vil avskaffe testregimet i britisk skole. Jeg tviler på at de får gjennomslag. I Norge avviser heldigvis Kristin Halvorsen tanken. Tester er kommet for å bli.

Flere har spurt meg om jeg tror tester gjør elevene flinkere. Selvsagt ikke. Det er ikke derfor vi har tester. Vi sammenligner skoler og resultater for å gjøre skolene flinkere. Har vi mer kunnskap om forskjellene vil det være letter å sett inn tiltak der det er behov. For meg som politiker med budsjettansvar og faglig ansvar er det utenkelig å ikke vite noe om resultatene av det vi gjør. Jeg forventer også å bli holdt ansvarlig hvis kurvene er nedadgående.

Ta feks lesing. Resultatene i hele Norge er alarmerende. I Bergen får denne kunnskapen konsekvenser. Vi har innført en time ekstra lesing på fjerde trinn denne høsten og vi har gjennom flere år valgt å satse på leseprogrammer. I skolebruksplanen har vi nå også lagt inn investeringsmidler til skolebibliotek fordi vi vet det kan stimulere barns leselyst.

Uten innsikt i resultater vil satsingen fort bli tilfeldig og lite målrettet. Jeg er glad vi tester elevene våre. Selvsagt må det gjøres enklest mulig uten masse merarbeid for læererne. Men det er utenkelig å ikke vite.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg er glad vi har tester som kan avsløre de som ikke gjør jobben sin. Samtidig vet vi at 1 test sjeldent eller aldri vil gi et godt svar, man trenger flere ulike tester.