7. des. 2010

Respekten for læreren


Debatten om ordensregler lever fortsatt. I høst sendte fagavdelingen vår ut et høringsforslag til sentralt ordensreglement for Bergensskolen. Vi har fått mange høringssvar, de fleste støtter intensjonen om et nytt reglement, mange foreslår endringer og noen vil ikke ha det i det hele tatt.

Vi vet alle at det ikke finnes raske løsninger som gir gode resultater i skolen. Et sentralt ordensreglement vil ikke være en revolusjon, men det vil kunne være enda et redskap for å gi høyere trivsel, bedre faglige resultater og mer ro.

Bråk og uro er en av våre største tidstyver i skolen. Jeg forventer at elevene i Bergensskolen har respekt for både skolen og sine lærere. Noen har i media sagt at lærerne må gjøre seg fortjent til respekt. Det er jeg helt uenig i. På samme måte må vi også kunne slå fast at barna har krav på respekt.

Hva mener du om temaet?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

8 kommentarer:

Efraim Kanestrøm sa...

Hva mener du om politikere da? Har de krav på respekt eller synes du de må gjøre seg fortjent til det?

Efraim Kanestrøm sa...

Min oppriktige mening er at skal være en gjensidig respekt mellom politiker og velger, lærer og elev. Det er slettes ikke alle lærere som fortjener respekt, men heldigvis de fleste. Synes du en lærer som gjentatte ganger bryter normene for god oppførsel har krav på respekt? F.eks:
-en lærer som bevisst forskjellsbehandler elever?
-en lærer som er nedlatende mot en elev p.g.a. elevens livssyn, kjønn, etnisk opprinnelse, utseende, familiebakgrunn.
-en lærer som er eksluderende
-en lærer som ikke kan kontrollere sitt temperement og lar det gå ut over elevene.
-en lærer som tror så godt om seg selv at han er totalt uvillig til høre på innspill fra elevene.
-e.t.c.
Jeg regner med at de fleste har opplevd sånne lærere.
Jeg synes det er meget trist hvis du mener at sånne lærere har krav på respekt.

Efraim Kanestrøm sa...

Hvis du ikke viser respekt, fortjener du heller ikke respekt.

s-i sa...

Hei Filip,

Jeg synes der er bra at en nå setter fokus på dette med respekt for lærerene i skolen, men dette påfører også lærerne litt ekstra ansvar som bemerket av Efraim her.

Jeg er også enig med Efraim i at dette kan overføres til forholdet mellom velgere og politikere. Du hevder at bloggen din skal være et sted for dialog. På dine blogginnlegg under her står det mange gode spørsmål som venter på dialog fra deg. Gitt hva dere er i ferd med å presse gjennom via skoleplanen bør du svare for deg, eller du kan ikke påberope deg respekt som politiker.

Anonym sa...

Du forsvarer "bøllete" lærere. De har vi for mange av. Hvorfpr respektere dem? Det er så mange lærere som har gjort stygge overtramp. Lær ikke barna opp til å respektere dem. Lær barna opp til å si ifra. Lærerene må gjøre seg fortjent til å bli respektert. Trist at vi har slike som deg i ledelsen.

Lytt nå til de mange fine innleggene som kommer og rygg ikke tilbake for gode spørsmålene som har kommet til deg den siste tiden. Respektløst.

Kåre Krans

Filip Rygg sa...

Efraim: Alle mennesker har krav på respekt.

De eksemplene du nevner er hendelser jeg mener man må ta opp med skolen/rektor og kan neppe brukes som en unnskyldning for å generelt si at lærere skal måtte gjøres seg fortjent til respekt. Utgangspunktet må være respekt, ikke at man skal opparbeide seg det.

s-i: ser ikke helt sammenhengen her

Kåre: dette er ikke et forsvar av bøllete lærere som du omtaler dem, dette handler om hvilken skole vi skal ha. En god skole bygger på respekt. Selvsagt må vi lære barna til å si i fra, men er det en motsetning til å respektere sine medmennesker?

Efraim Kanestrøm sa...

Filip: Jeg er helt enig i at sånne hendelser bør taes opp med skolens ledelse. Men, det er ikke alltid like enkelt for et barn som føler seg dårlig behandlet av en autoritet. Det er ikke sikkert et barn tror det vil bli rettferdig behandlet, når man opplever at man ikke er det i utgangspunktet.

Men, det var ikke mitt poeng. Mitt poeng er at jeg mener sånne lærere hverken har krav på respekt eller fortjener respekt. Er du ikke enig det?

Jeg er også enig i at man bør respektere andre mennesker, men mennesket er ikke berettiget til å kreve respekt. Gud kan kreve respekt, mens mennesker må vise respekt for å få respekt.

Det er mulig vi har en ulik oppfattelse av ordet respekt, men jeg tror ikke jeg er alene om min oppfatning.

s-i sa...

Sammenhengen?

Jo, du markedsfører bloggen din som et et sted for dialog -- men du lar mange gode spørsmål (som svært mange ønsker svar på) stå ubesvart.

Dette taper du respekt på. Det samme er tilfellet for de mange politikerne som avstår fra, eller nekter, å gå i dialog rundt de svært mange manglene i skolebruksplanen.

Kan du forøvrig svare på om byrådpartienes representanter fristilles under votering på mandag eller tirsdag når skolebruksplanen skal opp som sak?