12. jan. 2011

En forandret verden


I går satt jeg og fruen og så Amazing Grace, filmen om William Wilberforce, mannen som stod i front for å avvikle slavehandelen i Stor-Britania. Det var ikke gjort på en dag - eller et år. Det var et langsiktig arbeid med mange nedturer. Etter filmen prøvde jeg å tenke over hva som er vår tids slavehandel.

Noen vil kanskje nevne internasjonal fattigdom, miljøproblemer og hiv/aids. Jeg vil være enig i at det er store og viktige saker, men de kan neppe klassifiseres som en sak tilsvarende det Wilberforce tok tak i. Ikke bare var kampen mot slavehandelen stor og viktig, den var så og si umulig. Han ble latterliggjort og nedstemt i år etter år.

Hvem orker det i 2011? Hvem tar disse viktige kampene for menneskeverdet til tross for at bloggerne raser, kommentatorene avskriver og media latterliggjør?  Og hvilke kamper er det?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

14 kommentarer:

Trond sa...

Kanskje kampen for nærskolen og trygg skolevei??

s-i sa...

Hei Filip,

Jeg synes du burde feie for egen dør først her.

Vi behøver ikke gå lengre enn til vår egen by for å finne brudd på menneskeverdet. Her kan vi ta Skolebruksplanen som et godt eksempel. Ved å heve deg over blant annet Barnekonvensjonen og Opplæringsloven som begge skal være med på å sikre barnas rettigheter -- har du begått brudd mot menneskeverdet. Hvis du ønsker dette nærmere forklart kan du lese kommentarer som jeg nylig har lagt inn i en av dine bloggpostinger litt lengrde ned.

Og som Trond svarer deg i sin kommentar. Vi er mange som "orker å engasjere oss i denne kampen". dette altså som et svar til din etterlysning.

FR sa...

Jeg er helt enig i at skolepolitikken i Bergen er svært viktig, det er også derfor jeg er engasjert i den. Men jeg vil sterkt advare mot å forenkle menneskeverdskampen til å handle om plassering av skolebygg. Det er for mange andre viktige saker som virkelig berører menneskeverdet. Det betyr ikke at ikke skolebygg er viktige, men det la oss være litt edruelige i omtalen av sakene.

Ellers mener jeg vi også må være reale nok til å si at politikk er prioriteringer. Alt kan ikke prioriteres.

Kampen mot mobbing, gode lærere, tilgjengelige helsesøstre, høy faglige standard og godt arbeidsmiljø er for byrådet viktigere enn å ha halvtomme skolebygg.

Trond sa...

Husk at dei punktene som du nevner som viktige for byrådet heller ikkje blir lett å oppnå på ein overfylt skule. Då trur eg det faktisk er lettare på ein "halvtom" skule, kva no det begrepet definerer.

Og så var det det med trygg skulevei då. Etter min meining er ikkje dette punktet med å forenkle eller banalisere debatten om meneskeverdet. Det er klart at mange har det mykje verre enn oss, og at det er mange andre viktige debatter som må tas, men det forhindrer ikkje at også små barn og deres foresatte har krav på trygghet i (skule)kvardagen. Dette er ditt ansvar som skulebyråd, så den debatten må du fint finne deg i. Det håper eg du kan akseptere?

Du er sikkert fullt ut oppdatert på temaet sikker skulevei, men om du ikkje er det kan du lese deg opp i Staten Vegvesen sin TTS-rapport 10-2000, "Trafikkløsninger i Skolens Nærområder", http://www.vegvesen.no/_attachment/61586/binary/14325

s-i sa...

Filip, det er ingen her som har "forenklet menneskeverdskampen til å handle om plassering av skolebygg". Dette er dine ord.

Trond og jeg har derimot gitt et lokalt eksempel på brudd på menneskeverdet. Ja, dette med en skolebruksplan som forbryter seg mot barnekonvensjonen og opplæringsloven kan ikke sidestilles med store problemstillinger som fattigdom, hiv/aids og miljøvern -- men størrelse og omfang på problemstilling gir ikke makthaverne rett til å forbryte seg mot barnas rettigheter.

Jeg synes heller du burde forsøke å fortelle oss hvorfor du mener at du som byråd kan heve deg over Barnekonvensjonen og Opplæringsloven når disse er der for å sikre barnas rettigheter. Og... vennligst ikke skyld på at det er bystyret som har vedtatt dette.

Hvilke halvtomme skolebygg er det forøvrig du sikter til?

Anonym sa...

Krf setter kanskje mannen foran kvinnen, men i følge god rettskrivningsnorm skal det skrives "fruen og jeg". Ikke "jeg og fruen".

Forøvrig merker jeg meg at det stilles mange gode spørmål til deg her på bloggen din vedrørende skolebruksplanen, og at du har problemer med å svare for deg. Du får trøste deg med at det skal være vanskelig å forsvare en dårlig plan.

Rahim Nicolay Ali sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Rahim Nicolay Ali sa...

Takk for flott bloggpost! :-) Jeg bestilte den filmen på bok og media før jul, men glemte å hente den. Håper de har den når jeg kommer tilbake neste uke. Hørt så utrolig mye bra om den! Hvor fikk du tak i filmen forresten?

Før jul leste jeg en bok av en unggutt som heter Zach Hunter som startet en kampanje inspirert av William Wilberforce (http://www.youtube.com/watch?v=CxBcjSKD6gM). Han pekte på menneskehandel hvor barn og voksne er arbeidskraft og sexhandel. Har sett noen dokumentarer om menneskehandel og sexslaveri og det er ufattelig grusomt. Etter å lest om incestsakene i Gambia så må jeg si jeg begynner å bli mer og mer overbevist om at det er en sak som fortjener enda mer oppmerksomhet og engasjement!

P.S: Jeg vurderte å kommentere noen av disse urimelige påstandene og beskyldningene visse andre mennesker har kommet med på denne bloggposten, men jeg har lært at jeg skal velge mine kamper, men du skal vite at du har min fulle støtte! Og mennesker som sammenligner kampen mot slaveriet med egoistiske skoleønsker, synes jeg rett og slett det er synd på. Kanskje de skal begynne å engasjere seg mer aktivt i politikk og ikke bare enkeltsaker. Da lærer de kanskje å se mer helhetlig og mindre svart hvitt. Det er ihvertfall bedre enn å slenge dritt til de som faktisk engasjerer seg og tar ansvar.

s-i sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
s-i sa...

Hei Rahim,

Hvis du tar deg tid til å lese gjennom innleggene foran her vil du se at jeg IKKE har sammenlignet kampen mot slaveriet med ”egoistiske skoleønsker”. Jeg har derimot henvist til skolebruksplanen som et lokalt brudd på menneskeverdet, og at Filip Rygg bør feie litt for sin egen dør vedr. dette med forhold til menneskeverdet, og videre poengtert at dette ikke kan sidestilles med de store mer globale problemstillingene. Vennligst merk deg slikt før du blåser ut med ubegrunnede påstander. Hvis du ønsker å gi din støtte til Filip gjennom en deltakelse i ”dette forum for dialog” kan du jo heller forsøke å hjelpe Filip med forklare hvorfor det er greit å heve seg over Barnekonvensjonen og Opplæringsloven.

”Egoistiske skoleønsker”, skriver du. For å ta det personlige først, så vil min yngste sannsynligvis være ferdig med ungdomsskolen før det blir snakk om nedleggelse av Kyrkjekrinsen. Med dette føler jeg vi kan se bort fra din egoistiske beskrivelse på det personlige plan. Ser vi litt større på det kan vi si at vi for Åsanes del har at store deler av bydelen finner skolebruksplanen ganske så katastrofal, og videre at gode begrunnelser er gitt for dette synet. Svaret fra Filip og Co er at det har vært ”at det er en svært god prosess bak det hele” på tross av ingen dialoger, moment kastet inn i tolvte time, høringer som må tas i etterskudd – og altså brudd på både Barnekonvensjon og Opplæringslov. Rahim, det er ikke å være egoistisk når en reagerer på slikt. Det er å være samfunnsbevist og å ta ansvar for det samfunnet en er en del av.

Du antyder også at folk som her er uenige med Filip og Co bør engasjere seg mer aktivt i politikk og ikke bare i enkeltsaker. Hva er dette for noe tøv? Mener du at en må være definert som politiker for at en skal kunne uttale seg i enkeltsaker, og hvis ikke bør en kanskje forholde seg stum og stole på at politikere som Filip vet vårt alles beste? Om skolesaken og Åsane kan jeg trygt si at det er Filip som mangler helhetssynet ved at han ikke tar hensyn til miljøet (både det grønne og det sosiale), Barnekonvensjonen, Opplæringsloven, Kommuneloven, samfunnsøkonomien, befolkning/bosettingsmønster og fremtidige utbyggingsplaner. Denne saken omhandler langt mer enn bare ”svart og hvitt”.

Jeg vil anbefale deg om å tenke deg litt om neste gang du føler for å beskylde folk for å slenge dritt.

Sondre Olsen sa...

hei rahim: du kan iallfall leie filmen amazing grace på www.film.no for 45 kroner. blir veldig god videokvalitet, jeg har helt sluttet å gå utenfor huset for å leie film:)

FR sa...

Curie: Det skal rettes! Vil jo gjerne ha fruen først.

Tviler på at det er spm nå som er ubesvart.

s-i: Bergen har flere skoler enn andre storbyer, det er ikke mulig å finne hold for at det er brudd på Barnekonvensjonen fordi man vil bruke mer penger på innholdet, fremfor mer penger på bygg.

Rahim: fikk den til jul :) Men som Sondre skriver, den kan jo leies. Evt kan du låne den av meg, men den er allerede til utlån hos en annen.

Takk for spennende link!

s-i sa...

Hei Filip,

Et av hovedformålene med leseopplæring i skolen er at elevene skal lære seg å forstå hva de leser. Dette kan de på kort sikt ha nytte av i forhold til det å forstå spørsmål eller tekster i forbindelse med prøver og eksamener. Ved å opparbeide seg en god leseforståelse vil eleven over tid, og dels gjennom skrivetrening, også utvikle seg til bedre skrivende.

Som barnas byråd i Bergen burde du ha kjennskap til både Barnekonvensjonen og Opplæringsloven. Den kritikk jeg har rettet mot skolebruksplanen i forhold til Barnekonvensjonen går på artikkel 3 og på ”barnets beste”. Når du nå forsvarer deg med at Bergen har flere skoler enn andre storbyer, og at det da ikke er hold for at det er brudd på konvensjonen – da gir du utrykk for at du ikke har forstått innholdet i Barnekonvensjonen. Videre, Bergen har ikke nødvendigvis ”flere skoler enn andre storbyer”. Jeg går ut fra at du egentlig mente færre antall elever pr. skole enn de andre storbyene. Merk deg forskjellen.

Vedr. antall elever pr. skole tror jeg ikke du skal bekymre deg mye over forskjell i tall mellom storbyene. Bergen ligger som du kanskje vet ganske nært opptil Stavanger og Trondheim med respektive 333, 352 og 357 i gitt rekkefølge. Hvis målet ditt er å ta igjen Oslo med 424 elever pr. skole er vi inne på en farlig vei. Her nærmer du deg litt hvis vedtaket for sammenslåing av Mjølkeråen og Marikollen blir stående. 650 elever på en skole er kanskje et tall som gjør skolebyråden og finansbyråden stolte, men Opplæringsloven slår klart fast at en ikke bør ha skoler med mer enn 450 elever. Jeg synes det er farlig når skolebyråden ikke kjenner til slike konvensjoner og lover som er gitt for nettopp å ivareta barnas rettigheter og beste (og den intensjon som ligger bak dem). Denne manglende kjennskap til og forståelse for barnas rettigheter blir nesten ekstra ille når skolebyråden representerer det partiet som hevder at de er partiet for familieverdier.

En annen ting som slår meg er at du ønsker å legge ned Åsanes største skole, Kyrkjekrinsen, samtidig som du uttrykker klart og tydelig at du ønsker færre og større skoler. Det skal da ikke være så vanskelig å se at du møter deg selv i døren her – og hvis prioriteringen går på penger til innhold fremfor penger til bygg som du her gjentar nok en gang, så blir det jo ganske så merkelig at du vil kvitte deg med en nylig topp oppusset og utbygd skole som endatil er med på å dra opp snittallet for antall elever pr. skole.

Filip, ”logikken” din henger ikke på greip.

s-i sa...

..... dårlig med dialog her også.