1. feb. 2011

Nullvisjonen - greit med noen ødelagte liv?


Enkelte ting er selvsagte, ja så selvsagte at du ikke forventer å måtte forsvare eller å argumentere for det. Noe er bare slik, og dermed basta. Nullvisjonen for mobbing i skolen er en slik selvsagt sak, jeg gidder nesten ikke å argumentere for det. Men ofte må jeg det. Litt mobbing skal det liksom være i norsk skole.

Ingen vil ha noe annet enn en nullvisjon for trafikkdrepte. Ingen sier at "noen drap må vi regne med". Ingen bør heller ikke si "noen ødelagte barneliv må vi regne med". Både i går og i dag har jeg blitt kontaktet av foreldre i Bergensskolen som opplever grov mobbing. Tallene fra elevundersøkelsen viser at like mange barn blir mobbet i vår skole som i resten av landet. Det er uakseptabelt.

Flere aviser har kjørt og skal snart kjøre artikkelserier om mobbing. Det er veldig bra. Vi trenger fokus. At mange er opptatt av mobbing og dens konsekvenser gir handlingsrom og forståelse for nye tiltak. I 2011 har vi rullet ut en del nye tiltak for Bergensskolen, jeg håper og forventer at det vil gi effekt.

BT har de siste dagenene hatt noen artikler om mobbing. Det startet med sjefredaktør Trine Eilertsens egen fortelling om en lærer som ansvarliggjorte elevene. Selv om det først og  fremst er de voksnes ansvar, er det bra å få elevene på banen. Elever snakker samme språk og det ligger mye i maktstrukturen mellom enkeltelever. I flere antimobbeprogrammer er et av hovedgrepene å la elever forstå hva mobbing er. Det er nemlig ikke rart mange elever blir forvirret.

Først og fremst handler det om respekten for hverandre og andres følelser. Men dette er også utfordrende i en setting hvor mobbing overhodet ikke er en skolesak alene. Det handler om idrettslagene, om TV underholdning, sosiale medier og om oss voksne generelt. Forventer vi at barna skal ha en høyere standard enn oss voksne? 

Ingen barn skal utsettes for mobbing. Det krever mye arbeid på flere områder. I Bergensskolen betyr det at vi kjøper inn antimobbeprorgammer, det innføres et sentralt ordensreglement, mobbing blir tema på den årlige fagoppfølgingen hvor alle skolene besøkes og dette er en del av lederavtalen med de enkelte rektorene. Det er en selvfølge med nullvisjon.

Foto: Bern@t /flickr.com
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

s-i sa...

Hei Filip,

"Enkelte ting er selvsagte, ja så selvsagte at du ikke forventer å måtte forsvare eller argumentere for det, og dermed basta."

Ta velfungerende skoler --- med godt belegg og gode elevtallsprognoser; med trygge skoleveier og hvor skolen ivaretar deler av lokalsamfunnets behov som arena for idrett, kultur og møteaktiviteter etter skoletid; med nylig oppgraderte og godt vedlikeholdte skolebygg hvor en også har et godt inneklima; med godt utemiljø som også kan brukes etter skoletid i et område hvor politikerne ellers har glemt å tenke på barnas behov utenom skoletid; og til sist, men ikke minst, med et godt læringsmiljø og uten mobbing --- som et eksempel.

Det er mange som ikke forstår at det skal være nødvendig å argumentere for eksistensen til slike skoler, og det er enda flere som ikke forstår hvordan skolebyråden kan tilbakevise all god argumentasjon med ”dette har vært en grundig prosess og er et eksempel til etterfølgelse”.

Innlegget ditt handler om mobbing. Fra Kyrkjekrinsens side har det vært poengtert med at dette er noe så sjeldent som en skole nærmest uten mobbing som du nå ønsker å kvitte deg med uten at du kan grunngi dette med annet enn direkte feilaktige argument som ”farlig skolevei” og ”sviktende elevtallsprognoser” – og tåkeprat om ”en grundig prosess” og ”en bærekraftig skoleplan”.

Du driter ganske enkelt i at vi her har et stort antall elever som får gå på en skole uten mobbing for så å fortelle oss at ”det er uakseptabelt at like mange barn blir mobbet i Bergensskoen som i resten av landet”, og som et plaster på såret skal du nå kjøpe inn et PC-basert antimobbeprogram for dine lærere. Her tok jeg litt hardt i – det sentrale ordensreglementet kan gi positive effekter – men ser du ikke at du gir fra deg gode resultater for å oppnå gevinst gjennom av salg av en verdifull skoletomt?

Mobbesaken er kanskje en grei sak å kaste seg på i kjølevannet av en svært god kronikk fra BTs sjefsredaktør som er mottatt med jubel over det ganske land. Her kan vi imidlertid lett avsløre skolebyråden ved å se tilbake på hvordan saken mobbing blir behandlet i skolebruksplanen.

forts. under.....

s-i sa...

forts. fra over...

I utkastet for høring finner vi merkelig nok mobbing omtalt kun en gang:
”Et godt utrustet uteområde, med rom for positive aktiviteter, kan være sentralt i arbeidet for å redusere mobbing og uro blant elevene og stimulerer trivsel, motivasjon og læringsevne” (side 154).

I byrådets innstilling for skolebruksplanen hvor en blant annet diskuterer høringsinnspillene trekkes det frem kommentarer om at ”skoler med fleksible arealer (som byrådet ivrer for i sin bærekraftige skoleplan) ikke passer for barneskolen, at de kan bidra til mer uoversiktlige forhold som skaper mer mobbing”. Byrådet avviser slike påstander under henvisning til ”at det ikke finnes grunnlag for å hevde dette”.

Neste, og siste høringsinnspill vedr. mobbing som omtales, går på at byrådets foreslåtte nye arealnorm med mindre areal pr. elev ”kan medføre mer mobbing”. Byrådet svarer med at en ”er kjent med at gode utearealer kan redusere omfanget av mobbing og uro blant elevene og stimulerer til trivsel, motivasjon og læring. Men at nedjusteringen av arealnormen som byrådet foreslår vil føre til mer mobbing mener byrådet det ikke finnes belegg for å hevde.”

Dette forteller oss ikke så rent lite om hvor mye byrådet har tatt mobbing på alvor gjennom sin ”godt gjennomarbeidete” skolebruksplan, og Filip, husk at det er du som er skolebyråd. I den grad dere har vist til noe som dere mener har betydning for mobbing er det betydningen av å ha et godt uteareal. Ja, dere er kanskje inne på noe der – og da er det jo ekstra trist at du ikke ser den delvise sammenhengen mellom dette og en Kyrkjekrinsen skole nærmest uten mobbing.

Gode utearealer er viktig, Filip. Hvis du virkelig mener noe med å få ned mobbetallene i Bergensskolen blir det feil av deg å starte med å legge ned skoler som drar i riktig retning for å realisere gevinsten av en verdifull tomt. Ditt blogginnlegg fremstår nok en gang mer som propaganda enn en reell beskrivelse av din politikk.

FR sa...

Gode utearealer er absolutt viktig, tror ikke vi er uenig om det? Det er jo noe av det virkelig flotte med feks Leikvang, hvor miljøet rundt virkelig vil stimulere til et godt skolemiljø.

Ser at du ofte nevner dette med mobbing. Tallene viser at det er helt likt på Kyrkjekrinsen som for resten av skolene i Bergen, for meg illustrer det kun at vi her som på alle andre skoler må jobbe mer systematisk for å redusere mobbingen.

http://skoleporten.utdanningsdirektoratet.no/rapportvisning.aspx?enhetsid=874738042&vurderingsomrade=05445219-8470-42ba-a0ec-52909144ddaf&skoletype=0&underomrade=0f90ba96-d241-4946-979b-12fc7eae91d3&sammenstilling=1&fordeling=2#rapport

s-i sa...

Interessant Filip. Jeg ser at det mangler data for 2009/10 for Kyrkjekrinsen trinn 7, men er likt med bergens- og landssnitt for 08/09, og lavere årene foran for det samme trinn i forhold til bergens- og landssnitt. Siden denne undersøkelsen går for hvert årskull ved 7. trinn, mener du det blir riktig å se på det året som viser likhet -- eller skal vi kanskje snitte over årstrinnene for å få et bredere bilde?

Om Leikvang så er dette en ungdomsskole hvor det blir godt med idrettsanlegg rundt. Mange av barneskolebarna har du tenkt å sende til Haukås skole som ligger foran som et buffer mot nærings- og industriarealet dere har under utvikling. Her er det fra før av en dårligere score for mobbing på barometeret du henviser til -- både om vi ser på siste år med data (som du velger) og ved snitt over tid.

Hva med den manglende fokus på mobbing i skolebruksplanen og bagatelisering av moment påpekt under høringen?

Og hvorfor en generell holdning for mindre plass pr. elev og å selge bort ekstra areal inkl. ledige tomter som Kyrkjekrinsen over tid? Er du blind for nærskolen og barns behov for areal og tilbud både for skole og fritid i forhold til mobbing?

s-i sa...

Et helt annet spørmål. Hvorfor har du fjernet kommentarer lagt inn direkte under innlegg? En konsekvens av dette er at en ikke lengre får opp kommentarer under dine eldre blogginnlegg -- altså de som en ikke får opp fra forsiden med kommentarboble til høyre. I den grad det har vært dialog her er denne nå blitt fjernet.

Unknown sa...

Hei!

Som Trond skriver har vi på Løvås jobbet veldig iherdig med sosialt miljø de siste årene, og resultatene er slående! PALS har gitt oss resultater vi knapt turte drømme om. En av tingene vi er blitt knallgode på er elevsamlinger med ro og orden, med samhold mellom alle barna på oppveksttunet der vi får vise frem hva vi jobber med på de ulike trinnene og få en felles satsing mot mobbing og for ivaretakelse av hverandre og av skolebygget.

Blant annet har vi spilt inn musikkvideo mot skolenedleggelsen. Selv om du, som vi vet, er uenig med oss i saken, må vel også du bli berørt av en så flott gjeng med elever som arbeider iherdig for seg selv og fremtidens Fyllingsdøler?

Her kan du se en reportasje som ble gjort da vi spilte inn videoen: http://www.ba.no/bilder_video/ba-tv/article5486743.ece