24. jan. 2011

Raskere og bedre barnehageopptak


I dag vedtok bystyret saken hvor barnehageopptaket blir kraftig forbedret. I byrådets innstilling er det særlig tre forhold hvor vi endrer opptaket:

1. Raskere opptak
I fjor og ved tidligere opptak ble de siste plassene fordelt i slutten av august. Fra 2011 skal opptaket være ferdig i mai. For foreldrene betyr dette en langt raskere avklaring og mulighet for planlegging når poden skal begynne i barnehage.

2. Bydelsvis prioritering
Alt for mange må i dag reise langt for å levere barna i barnehagen, for noen har tilbudet om barnehageplass vært så langt borte at man har vært nødt til å takke nei til plassen. Det er ikke godt nok. Nå som vi nå har full barnehagedekning og 700 barn uten rett til plass med barnehageplass er det på tide å ta et nytt skritt, bydelsvis prioritering. Det betyr at man ved årets opptak blir prioritert ut i fra bosted.

3. Sentralistert opptak
For kommunens mange barnehager har det vært mye arbeid for styrerne med opptaket, nå etablerer vi et sentralisert opptak hvor også private inviteres til å være med. Flere aktører har meldt seg. På denne måten frigjøres tid i barnehagene til pedagogisk arbeid og det blir færre personer å forholde seg til.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

7 kommentarer:

Unknown sa...

Så bra! 3 viktige endringer dette.

Anonym sa...

Mannen foran kvinnen, poden foran jenten, igjen i god Krf stil. Hva med dem av oss som har jenter, bør ikke vi også kunne planlegge bedre i fremtiden?

Unknown sa...

Poden er vel kjønnsnøytralt. En pode er egentlig en type avlegger fra en plante. Hvis du poder et epletre for eksempel tar du en kvist fra et tre og fester (poder) på en grunnstamme (et lite tre som man kutter toppen av og som gjerne har spesielt godt utviklet rotvekst ol).
"Poden" er derfor et kallenavn på barnet.Det kommer fra moren slik som podekvisten kommer fra mortreet.

FR sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
FR sa...

:)

Unknown sa...

Hei!
Nå har jeg et forslag til debatt/dialog: lokalpolitikerens eller byrådens rolle,handlingsrom og oppgave i et detaljert lovregulert samfunn.

FR sa...

Det er et interessant tema. Ingen tvil om at det begrenset, samtidig er det mange muligheter man ikke velger å benytte seg av. Ta skolesektoren, læreplanene legger føringene, men vi kan velge metodebruk, ressursbruk, organisering og strategier. Jeg er mest bekymret for tanken om at lovregulering gir menneskeverd og gode tjenester, Stortinget har utviklet en noe for enkel tilnærming til realitetene.

Men dette fortjener langt mer enn en kort kommentar - jeg skal jobbe litt med det :)