20. juni 2011

Kontantstøttebløffen


"Den hindrer integering". "Vi kan ikke premiere de vi mener velger feil". "Den misbrukes av minoritetsfamilier". "Kvinnene jages til kjøkkenbenken". Argumentene har vært mange, og de har vært usaklige. Nå har selv Venstre begynt å tvile, og åpner for å fjerne halve ordningen. Hvor forsvant troen på enkeltmenneskene i liberalistiske Venstre?

Som barnehagebyråd er jeg stolt over at stadig flere bergensere vil ha en barnehageplass. Tilbudet vi gir er attraktivt og kvalitetsmessig godt. Men jeg ville ikke vært særlig stolt av å tvinge foreldre til å velge barnehage. Like lite stolt ville jeg vært dersom man ble tvunget til kontantstøtte.

Tid med egne barn er en foreldresak, ikke en regjeringssak. Hvordan familiene organiserer egen hverdag bør bestemmes ved kjøkkenbordet og ikke ved Kongens bord.

De fleste som nå argumenterer mot kontantstøtten trekker frem innvandringskortet. Det er blitt allment akseptabelt å si at innvandrerfamilier tar dårligere valg enn norske familier. Videre mener man altså at det er en dyp sammenheng mellom kontantstøtte for 1 og 2 åringer, og behovet for å gå i barnehage som 4 og 5 åring. Det er nemlig først når barna nærmer seg skolealder at man betaler for gratis kjernetid med språksatsing. Hvordan henger dette sammen?

Jeg synes ikke det er noen krise at de minste barna tilbringer tid med egne foreldre. Jeg synes heller ikke det er noen krise at foreldrene organiserer eget familieliv. Hvorfor er fjerning av kontantstøtte blitt en så viktig sak for så mange? Kanskje er det på tide å innrømme at det er andre sider ved norsk integreringspolitikk som bør tas tak i? Men enda viktigere; skal noens valg av en ordning føre til at vi fjerner hele ordningen som gir økt valgfrihet for familiene og større rettferdig fordeling av offentlige midler?

Debatten om kontantstøtten fremstår som en stor bløff. Vikarierende argumenter, tvilsomme sammenhenger og ønske om grov overstyring. Kontantstøtten er i dag på pinlige 3.300 per måned. En barnehageplass koster langt mer. Det eneste riktige nå er å heve kontantstøtten, en ordning som gir større valgfrihet og som plasserer ansvaret for familielivet der det hørere hjemme: I familien!

Mitt råd til Jens og andre som nå sitter i regjering: Slipp familiene fri!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

9 kommentarer:

Trude Brosvik gruppeleiar for KrF på fylkestinget i Sogn og Fjordane sa...

Veldig bra!

Johannes Eggen Mundal sa...

Bra!

Endre sa...

godt sagt: - Hvordan familiene organiserer egen hverdag bør bestemmes ved kjøkkenbordet og ikke ved Kongens bord.

Anonym sa...

Skal kontantstøtten bidra til reelle valg for småbarns familier må de bo i nærområder hvor det er plass og det er lagt tilrette for uteaktivitet. Hjemmeværende barn må ha lett tilgjengelig og hensiktsmessige utearealer. Eller skal hjemmeværende barn vente med å gå ut til etter kl 1630 og alle barnehagene er stengt?

Småbarnsmamma

FR sa...

Småbarnsmamma: Enig i at det er et poeng. Ta feks Brann stadion hvor det kommer barnehage og hvor det legges opp til sambruk og opprustning av lekeområdene. Men for mange er nok ikke dette nok, størrelsen på beløpet er for mange svært krevende.

Anonym sa...

Jeg bor nettopp i området rundt Brann Stadion og er fortvilet over alle barnehagene som dukker opp der det tidligere var barneparker. Lekeplassen som nå skal benyttes av den nye barnehagen er områdets eneste og jeg lurer på hvor jeg og mine små nå må gå! Jeg går ikke inn på en lekeplass og sitter side om side med barnehagepersonalet - det vil ikke føles riktig! Veldig synd at barneparkene blir nedlagt og barnehagene overtar over alt. Barneparkene var super å kombinere sammen med kontantstøtte. Jeg var hjemme i forlenget permisjon med to av mine barn og ventet med å sende de i barnehage til de
var nærmere tre år. Nå med sistemann føler jeg at jeg ikke har noe annet valg enn å sende ett åringen i barnehage.
Dessverre pga utviklingen i nærmiljøet og hysteriet om at
alle barn raskest mulig må i barnehage. Jeg synes dette er
en veldig trist samfunnsutvikling - ikke minst med tanke på
de små barna. Dette er familieverdier som Krf burdekjempe for, ikke barnehager for enhver pris.

Småbarnsmamma

FR sa...

Du skal være helt trygg på at KrF er fremste forsvarer av retten og muligheten til å velge noe annet enn barnehage. Men det gjelder begge veier. Valgfrihet betyr også at folk kan velge barnehage, stadig flere gjør det og da må vi også ha nok plasser på rett sted.

Barneparkene er et viktig tilbud, men et lite populært tilbud. Vi gir økonomisk støtte og ønsker nye velkomne. Åpne barnehager like så, hvor vi også har økt støtten.

I området rundt Brann stadion vil vi oppgradere lekeområdene og gjøre området enda mer attraktivt for småbarnsfamilier. Jeg har ingen problem med å forstå skepsis, men jeg er trygg på at dette vil være positivt.

Har du innspill til andre grep vi kan gjøre samtidig som barnehagen etableres så er jeg svært takknemlig for det!

Anonym sa...

eh. Tror det er få som synes det krise at småbarnsforeldre mottar penger om de velger å være hjemme med dem. Det som derimot er ille er at staten BETALER enorme summer til et tiltak som kanskje resulterer i dårligere innvandrerintegrering og færre i arbeid (jmf prognosen om at Norge trenger flere 100k arbeidere i løpet av de neste årene).

Et tiltak som altså har flere negative enn positive effekter og som koster enorme summer synes jeg er dårlig butikk.

Lammelåret sa...

For en god del familier med dårlig økonomi, der ikke-vestlig innvandrere og særlig dem med flyktningbakgrunn, er blant, er ikke kontantstøtte et reelt valg. De har så dårlig råd at en merutgift på 2330,- for at noen andre skal passe barna deres når de likevel er hjemme, synes merkelig og unødvendig.

Jeg tror ikke kontantstøtten holder noen unna jobb, det er andre faktorer som hindrer innvandrere fra å jobbe, som språkproblemer og fordommer/rasisme blant arbeidsgivere.

Jeg har blogget om temaet i dag, kom gjerne innom meg:
http://lammelaartanker.wordpress.com/2011/06/21/kontantstotteranet/