9. jan. 2009

Pøbler, Israel, KrF og Gaza-legene


Journalister fra alle kanaler ringer i disse dager rundt til KrF'ere over hele landet, for å se om det er en mulig uenighet rundt partiets holdning til konflikten i Midtøsten. Foreløpig ser det ikke ut til å ha vært så lett å finne noen som er uenig i partileder Dagfinn Høybråtens håndtering av konflikten. Det er ikke så rart:

2. Han har også understreket at angrepene fra Hamas under og etter våpenhvilen er helt uakseptable.
3. I forbindelse med Israel-markeringen, understreket Høybråten at KrF er et fredsparti og med alle de lidelser vi nå ser, er det vanskelig for KrFs leder stå i front for denne markeringen.
4. Krigen har ført til tap av mange liv, Dagfinn har i den sammenheng sagt at "mottiltakene må imidlertid være forholdsmessige, ikke minst for å skåne sivilbefolkningen".
5. Og Dagfinn har gjort det klart at KrF har den største medfølelse for sivilbefolkningen som lider i Gaza.

Hvordan kan man være uenig i det?

Jeg synes det er bra at det ble gjennomført en demonstrasjon til støtte til Israel. Det er viktig å få frem at Norge har litt mer nyanser, enn det vil til nå har sett. Mange, meg innkludert, forstår at Israel måtte gjøre noe. Spørsmålet blir egentlig mest hvordan dette skal gjøres.
For å sitere Jonas Gahr Støre:
"vi her oppe i vårt fredelige hjørne, har altfor ofte en tendens til å være skråsikker på hva som er riktig å gjøre i Midtøsten".
Det er en analyse jeg er helt enig i!

filiprygg.no har jeg lagt ut en rekke filmer, mange bloggposter og en rekke nyhetslinker. Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Flertallet av kommentarene uttryker enighet i forhold til at mediene i Norge har blitt brukt av Rødts lege i Gaza og de aller fleste er enig i at det som skjedde i Oslo igår og tidligere, er helt uakseptabelt. Å bruke vold når man demonstrerer mot det man mener er unødvendig voldsutøvelse, er ganske sprøtt. Jeg forstår at man kan være frustrert, trist, desperat og svært engasjert. Men bruk av vold er aldri akseptabelt.

Mange med palestinsk bakgrunn har skrevet inn på bloggen, og jeg må si jeg er overrasket over hvor mange av dem som tar avstand fra Hamas og det som skjedde i går. Kanskje jeg skal innrømme at jeg har hatt noen litt uberettigede fordommer og at jeg til tider har generalisert. Det beklager jeg. Jeg er veldig glad for at det er flere som på denne bloggen har fremvist et mer nyansert bilde.

Og det er nettopp de siste som er mitt mål med mine bloggposter. Jeg ønsker debatt og jeg ønsker å få frem flere sider. En krig har ikke bare en side, den har mange. Jeg er Israelsvenn og jeg er palestinavenn. Men jeg vil aldri akseptere terror som et legitimt virkemiddel og jeg vil aldri akseptere bruk av kvinner og barn som skjold.

Jeg kunne stått på Dagsrevyen eller TV2Nyhetene og fortalt at jeg synes Høybråten er feig, eller noe annet i den duren. Men det synes jeg ikke og derfor gjør det heller ikke. Tvert i mot er Høybråten modig. Han lar seg ikke lure til å la Frp definere hva som er Israelsvennskap. Mange medier har spurt meg om ikke det er problematisk at Frp går lenger i sitt vennskap til Israel. Det er et rart spørsmål!
Å gå lenger i å støtte en krig er ikke å ha et sterkere vennskap. Det er avgjørende at KrF har en egen Midtøsten-politikk, uavhengig hva Frp eller SV sier.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hørte du talen til Siv Jensen på DagenMagazinet.no i går Filip?
Jeg synes den var helt fantastisk, Siv Jensen fortalte akkurat hvordan situasjonen i midtøsten er, og hvordan Hamas er som organisasjon. Det var med stor glede å se så mange Israel-venner møte opp til støtte for demonstrasjonen i går. Det verste av alt er disse rebellene som truer folk for sine synspunkter, og det er jo helt forkastelig.

Israel trenger støtte, mer enn før, og det håper jeg flere vil markere.

Anonym sa...

Jeg foreslår at neste gang disse pøblene dukker opp i sentrum drar vi alle ned å støtter politiet, ta på dere hjelm, vernebriller. CS-gass greier man alltids å motstå.

Vi må vise at slik oppførsel blir ikke tolerert her til lands. Politiet greier såvidt å gjennomføre dette. Bare se hvordan Karl johan ser ut. Skammelig at ikke ALLE partier går ut å fordømmer dette.

Anonym sa...

KJØNNER IKKE AT POLITET KUNE GI DEM TILATELSE TIL Å TA DEMOSTRASJON NÅR DE VISTE HVA DISSE TULLINGENE GJORDE 2 DAGER I FORVEIEN.SEND REGNINGEN PÅ DET SOM ER ØDELAGT TIL DE TULLINGENE SOM ARANGERTE DETTE.JEG ER INNVANDRER SELV OG HAR RESPEKT FOR NOSRKE SYSTEMET.

Anonym sa...

Si til disse idiotene at vil dem demostrere neste gang så kan dem gjøre det i gaza,da får dem sikker en b....e i ræva så det smeller.Det er vi skatte betalere som får den regingen på ødelegelsene mens disse får betalt alt av sosialen som også vi betaler.

Anonym sa...

Det er trist å se at så mange lar seg manipulere av politikeres og medias fremstillinger og forvregninger. Alle hendelser i Israel-Gaza-Libanon MÅ settes i et historisk perspektiv.
De aller fleste ytringer som settes fram i forbindelse med denne konflikten mangler basis i realiteter. Det er ytringer som er basert på mediaspinn, innbilning og fri fantasi.
Jeg er ikke tilhenger av det som skjedde i Oslo i går, men man må forstå psykologien som ligger bak reaksjonene. Siv Jensen og hennes Israel-venners utspill må betraktes som en ren provokasjon med veldig dårlig timing i dagens situasjon.
Vold avler vold, men også støtte til vold avler vold. Det så vi klart og tydelig i Oslo's gater i går. Undertrykkelse skaper også vold, og folket i disse områdene har levd under jødenes undertrykking siden Sionismen's oppblomstring i 1897.
Staten Israel fikk jødene i "gave" fra FN i 1948 ved en deling av Palestina i et jødisk og et arabisk territorium. Jødene klarte også det kunststykke å karre til seg 50% mer land enn det FN i utgangspunktet var villig til å gi. Og siden viser historien en endeløs rekke av land-erobringer og etnisk rensing i jødisk regi.
Kjære venner, før dere kommer med flere meningsløse ytringer i den ene eller annen retning, sett dere inn i hva denne konflikten virkelig bunner i!

Dere kan begynne her:

www.mideastweb.org/timeline.htm

Så kan dere fortsette her:

www.guardian.co.uk/world/2009/jan/07/gaza-israel-palestine

Dette er mer lesing enn fem minutters skumming av VG’s og Dagbladet’s overskrifter, men hvis man ønsker substans i sine ytringer så må man nødvendigvis kjenne bakgrunnen for det man snakker om.
Og for å ha det helt klart, jeg er verken Israel-venn eller Hamas-tilhenger, men jeg er sterk motstander av overgrep mot menneskeheten uansett etnisk tilhørighet.

Anonym sa...

Vi lærte på søndagsskolen at GUD er kjærlighet.hva lærer muslimene rundt om i verden?.Siv Jensen er en reflektert og flott person som tør og stå for meningene sine.DET MÅ VEL GÅ OPP ET LYS FOR OLA NORDMANN SNART,ELLER SKAL VI SITTE I GODSTOLEN OG GODTA AT LANDET SOM ALLE ER SÅ GLAD I BLIR INVADERT AV MENNESKER SOM IKKE VIL FRED.BE FOR KONGE OG REGJERING.HÅPER OG BER OM AT VI FÅR EN NY VEKKELSE I NORGE .

Anonym sa...

Hva med de stakkars lusene og loppene som også lider i krigen på Gaza stripen? Lusene og loppene dør jo i tusenvis - uten at dette blir diskutert i mediene eller tatt opp av humorister som Otto Jespersen i torsdagsklubben…
Synes at de voldelige demonstrantene i Oslo også burde gjøre en innsats for skadedyrene på Gaza.

Anonym sa...

HVIS DEM DØR DER SÅ BETYR IKKE AT DU SKAL ØDELEGGE FOR DE SOM HAR BYGD DETTE ÆRLIG OG JOBBER HARDT I DENNE LANDET.SNU DEG RUNDT OG SE HVOR MANGE LAND MED MUSLIMSK BAK GRUNN ER DET IKKE KRIG I?DISSE PESONENE FORSTÅR BARE EN TING OG DET ER JULING.HVILKEN ELLER HVEM HAR DEM GITT DEN RETTEN AT DE SKAL GÅ OG SETTE FYR PÅ GATENE I NORGE?HVEM HAR GITT DEM RETTEN TIL AT DEM SKAL KNUSE OG ØDELEGE TING I DEN LANDET SOM BESKYTTER DEM FORDI DE TØR IKKE GÅ TIL EGEN LAND FORDI DER FÅR DEM EN FOT I RÆVA AV DERES EGEN FOLK.

Anonym sa...

Det som er verdt å merke seg er at f.eks i saken om angrepet på Sverre Martin ( 73) i dagbladet så er det to muslimske menn, der en av dem har bakgrunn fra det kriminele miljøet Young guns som trådde inn og hindret mobben i å banke opp en eldre mann. Når man bruker så mye tid her på å slenge med leppe om muslimer, palestinere og innvadrere og deres kjennetegn burde man ta seg tia til å tenke over dette. Menn fra et av norges hardeste krimminelle miljø klarer å skille sak og person, det gjøres det i liten grad her.

Det er mye å kritisere her, men kritiser mobben for å være en mob ta tak i at det f.eks var casuels fra fottballmiljøet som er ute etter bråk og ikke tillegg dem politiske agendaer de ikke har.

Jonas Libak sa...

Må først få med at jeg selvfølgelig tar avstand fra hærverket som ble utført i Oslo i går. Vi kan begge være enige i at gjerningsmennene har null respekt for både ofrene i Gaza og Norge (som har tatt flere av dem inn i varmen) og jeg er enig i utsagnet " Å bruke vold når man demonstrerer mot det man mener er unødvendig voldsutøvelse, er ganske sprøtt"... Men er det ikke akkurat det Israel gjør?

Sammenlikner man Israel og Gaza med mennesker blir det som at en voksen mann skulle knivstukket et barn som har slått han fordi barnet hadde et ønske om å få slippe ut av kottet... Og da kan man selv tenke seg hvem som representerer hvilken stat.

Jeg skjønner ikke hvordan så mange kristne kan støtte terroraksjonene til Israel. Selv er jeg ikke religiøs, men jeg liker utsagnet i Kristendommen som sier at man skal "vende det andre kinnet til". Jeg tolker dette, ikke som at man ikke skal handle, men basere handlingene sine på fornuft istedenfor følelser, og der har Israel bommet (Det samme har Gaza, men det er klart hvem som er den undertrykkende parten...).

Jeg sier ikke at jeg vet løsningen på konflikten, men jeg er 100% sikker på at å øke hatet i Gaza slik Israel gjør nå ikke vil hjelpe.

Anonym sa...

Føles godt å gi en hjelpende hånd nå ja? Og så få et slag tilbake.
Aldri mat en sultende tiger.

Anonym sa...

Israel har full rett til å forsvare seg mot raketter, like mye som Norge har rett til å forsvare seg mot raketter.

Dersom Hamas og de som stemte på dem som avfyrer rakettene synes de får for mye motstand, så bør de slutte med rakettene og slutte med å stemme på rakettskyterne.

De som stemmer på Hamas, har også stemt for at det er greit med en krig med Israel. Det må de jo ha visst så lenge Hamas alltid har oppfordret til væpnet kamp for å utrydde Israel.

Dessverre støtter alt for mange her i Norge terroristene Hamas og de som har stemt på dem.

Det finnes ingen logikk her.

Anonym sa...

Alternativt kan jo Hamas kanskje prøve å begynne å forhandle om fred?

Rahim Nicolay Ali sa...

Dette var en god kommentar! Du oppsummerer det godt:-)

Meg sa...

I en slik konflikt er det vanskelig å velge noen side.

Det kan nesten virke som om at man faktisk ikke er interessert i noen fred. Verken på den ene eller andre siden.
Og at begge sider ønsker å fjerne tornen fra øynene ved å utslette den andre part.

Er konfliktene kun forankret i landområdehevd, eller er det i tillegg en fundamental religionskrasj? Begge religioner/folk har jo religionshistorisk sett områdetilhørighet.

Jeg er kanskje enkel, men den type opptøyer man nå har vært vitne til her i Norge kan ikke rettferdiggjøres som "frustrasjoner" over noe som foregår flere hundre mil unna. Vi har et demokrati, og noe av det viktigste i et demokrati er ytringsfriheten.

Altså; I det moderne demokratiet fremstår ytringsfriheten som noe av det vi ønsker å forsvare sterkest. Det å ha tillatelse til å mene og ytre det vi står for uten forfølgelse.

Med det i mente verken kan eller skal man forsvare den type adferd hvis hensikt er å forstemme meningsmotstandere eller forhindre/straffe deres rett til en annen mening.