16. sep. 2009

Nedturen


Mandag kveld/natt til tirsdag fikk vi tallene vi absolutt ikke ønsket. Rødgrønt flertall. Kraftig tilbakegang for KrF. Et svekket sentrum. Og kun ett mandat i Hordaland. Mest av alt er det ille for Norge at vi ikke får en ny regjering. Men det er også ille for KrF at vi ikke klarte å løfte oss fra det dårlige valget i 2005. Årets valg er en skikkelig nedtur.
.
Selv må jeg også innrømme at valget på mange måter er et personlig nederlag. Rekordmange valgkamparbeidere har jobbet knallhardt. Selv har jeg reist, arbeidet og reklamert 24/7 i mange måneder. Men jeg vet at politikken er slik. Vi har både opp- og nedturer. Forklaringene på dette valgnederlaget er nok mange, selv synes jeg det er for tidlig å konkludere.
Vi har ofte en tendens til å overvurdere hva man kan utrette på kort sikt, mens vi undervurderer hva man kan få til på lang sikt.
Jeg tror det er mye i dette. Nå, 4 år før neste valg, må KrF planlegge, arbeide strategisk og sikte seg inn mot valget i 2013. Partiet må bygges, medlemmer verves og profilen må tydeliggjøres. Vi vet at det er mulig. KrF har tidligere reist seg fra andre dårlige valgresultat, det skal vi også gjøre denne gang.
.
Igår var jeg ganske nedfor, i dag er jeg igjen ved godt mot. Selv om resultatet ikke er noe å skryte av, så stemte mange på KrF i år, en god del for første gang. Takk til dere alle. De 10 som nå skal representere KrF på tinget vil gjøre en super jobb(bilde: Laila Dåvøy, stortingsrepr. for Hordaland). Neste valg blir det enda flere på Stortinget for KrF.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

14 kommentarer:

Jannemeretr sa...

Utrolig trist at vi ikke fikk ny regjering! Frykter det verste fremover med sosialisme osv.

Satt valgvake og kunne ikke dy meg å bli utrolig skuffet og sur da det kom frem at Stoltenberg skal holde "dirigeringsstokken" i 4 nye år.

Atle W sa...

Eg deler skuffinga di. Trist at du ikkje kom inn, og framfor alt trist at me må igjennom fire nye år med sosialistane! :(

FR sa...

janne Merete: ja dette er kjipt, men vi får bare forberede oss på et nytt flertall om fire år. Med litt langsiktig og god jobbing skal det gå bra.

Atle W: Ja, aller verste er det at det fortsatt er sosialistisk flertall i Norge. Vi hadde trengt en forandring.

Linda Karin sa...

Det var et veldig skuffende resultat, og kjempeleit at det gikk som det gikk for KrF. Heldigvis kan man alltid finne noe positivt å fokusere på (som Stefan Salomonsen snakket om!), bl.a at vi beholder en god politiker i Bergen -OG ikke minst to gode venner! :)

Arne Reidar Hæåk sa...

Eg trur ei hovudårsak til nederlaget er at partiet blei for uklart i høve til Frp. Eg utfordra fleire gonger sentrale Krf-folk om å vera minst like klare som Venstre i si avvising, men fekk ikkje klare svar. Eg var fullt klar over at Krf ikkje ville i regjering med Frp, men det var svært uklart kva slags tilhøve Frp skulle ha til ei eventuell V/H/Krf- regjering. Mange trur eg var redde for at Frp ville få for mykje å seia, meg inkludert. Dette blei til slutt avgjerande for at eg for første gong stemde på eit anna parti.

Eirin sa...

Jeg tror Hæåk peker på et viktig poeng. Det er blitt fokusert innmari mye blokkdannelse i dette valget, der KrF, Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet er blitt satt i samme bås.

De små partiene har forsvunnet litt i dette blokkdannelsesbegrepet, og media har fremsatt det omtrent som at du enten stemmer rødt eller blått i dette valget.

Frykten for at FrP skulle få stor inflytelse ovenfor en slik "blåregjering" (uavhengig hvem som hadde sittet i den) gjorde nok at flere valgte å stemme sosialistisk fremfor borgerlig.

Mediafokuset om "kaos" på borgerlig side og usikkerheten om hva slags politikk en eventuell borgerlig regjering skulle føre har nok bidratt kraftig.

Det viktigste er nok at man tar en grundig gjennomgang og allerede nå forbereder seg og tenker på hvordan man skal unngå denne situasjonen ved neste valg.

Selv tror jeg nok at dersom KrF-V-H hadde stått klart sammen som det primære alternativet på ikke-sosialistisk side, så hadde det nok vært flere som også hadde stemt ikke-sosialistisk.

Anonym sa...

Håper KrF tar en grundig analyse, og ikke kommer til ønskekonklusjoner om at det var manglende avstand til FRP som avgjorde.

Se på Venstre. De tok tydeligst avstand, og røk til under sperregrensen. Sponheim er arbeidsløs. Jeg kjenner til flere Venstre-medlemmer som stemte KrF eller Høyre fordi de følte disse i alle fall ville prøve å få noe til på borgerlig side.

Det man trenger, er et parti som inviterer til samarbeid, og ikke utelukker noe før man har forhandlet. Da kan man i stedet fokusere på sakene man vil kjempe for, fremfor å bli oppfattet av velgerne som politiske intrigemakere. For hva er vel KrF uten fokus på kjernesakene?

Mangelen på borgerlig samarbeid har nå kostet to valg. Før det tredje, bør man sannelig opptre mer samlet. Dette landet fortjener en reell opposisjon, og det leverte man dessverre ikke i år.

FR sa...

Linda: Enig i at det mye positivt! :) Herlig å få bli igjen i Bergen, der gode venner bor og det finnes jo ikke bedre steder å bo!

Arne-Reidar: Du kan nok ha en del rett, men jeg tror det er veldig sammensatt. Vi har nok mistet begge veier, aller verst var det nok at folk ikke trodde på alternativet KrF var en del av.

Eirin: Jeg tror også at en tydeligere og raskere avklaring på H, V og krF ville skapt større realisme og tro på en ikke-sosialitisk regjering.

Anonym: Ja KrF må gjøre en grundig analyse. Vi skal ikke tape valget i 2013!

Anonym sa...

Øyvind Håbrekke og Inger Lise Hansen har også kommet med sine funderinger på hvorfor KrF har tapt mye: http://www.vl.no/samfunn/article4588425.ece

FR sa...

Jeg mener de både bommer og treffer i sitt utspill. KrF må utvilsomt oppleves mer innkluderende enn det vi gjør i dag. Samtidig er kampen om ektesskapsloven svært viktig og den handler mye om KrFs egenart. Mister man egenarten så trenger man heller ikke å ha KrF.

Joar sa...

Helt uenig. Miljoe og fattigdom er mye viktigere. Hadde dere brukt kreftene like mye paa fattigdommen som aa kritisere ekteskapsloven, saa hadde faktisk det vaert en god begynnelse. Det fins viktigere ting enn aa reversere ekteskapsloven.

Miljoe for eksempel, det er ganske bekymringsverdig synes jeg at det er saa varmt i nesten slutten av September. Miljoe og fattigdom maa komme mye foran ekteskapsloven og familie, det synes jeg ^__^...

Jeg synes ogsaa at partiet burde fjerne selvmordsparagrafen i forhold til EU saken og liberal holdning til homofiles rettigheter.
Jeg tror KrF kan laere mye av Kristendemokratarna i Sverige.De er faktisk ganske positive til EU og liberale...

Morten Myksvoll sa...

Jeg håper 3 partier kan klare å finne sammen, der 4 partier ikke klarte det. Likevel er ikke dagens BT-oppslag om KrFs mulige venstresving en höydare i den sammenheng.

FR sa...

Joar: Jeg er ikke enig i at vi ikke bruker mye tid på miljø og fattigdom. Kampen for at barnas rettigheter skal bevares er en av mange kamper KrF tar.

Når det gjelder KD i Sverige så er jeg ikke veldig overbevist om at vi bør gå den veien. De har både falt dramatisk i oppslutning og jeg vil påstå at de i for stor grad er en kopi av andre partier på høyre side. KrF må ta vare på sin egenart.

Morten: Tror ikke KrF svinger venstre. Men å forlate sentrum vil nok ikke skje. Uansett må man samarbeide får å få ting til, så hva fremtiden vil vise er jeg ikke sikker på.

Joar sa...

Angaaende KD, har jeg ikke lagt merke til, men jeg foelger ikke saa mye med i svensk politikk, men jeg har hele tiden tenkt de var mer liberale enn KrF.

Jeg leste faktisk et sted Filip, at KD i Sverige maatte gi slipp paa sin motstand mot en kjoennsnoytral ekteskapslov i Sverige og det virker som de fortsetter i regjering for det. Saa kanskje ut fra det, boer KrF gjoere det samme, men KrF var jo aldri i regjering da vaar ekteskapslov ble vedtatt, heller ikke en del av koallisjonen, saa det gjoer vel saken enklere for KrF :)