5. mars 2010

Kuttene regjeringen bør glemme


Neste søndag samles regjeringen til den første budsjettkonferansen for å diskutere hvordan pengene skal fordeles i 2011. Det er kanskje ingen overraskelse at jeg er noe kritisk til dagens regjering, men for å være helt ærlig så har det gått litt bedre enn jeg fryktet. I konkret politikk skjer det heldigvis lite, selv om mange utspill er til å bli dårlig av. Men nå skal budsjettet for 2011 legges og signalene er langt i fra gode.

Regjeringen vurderer nemlig å kutte i barnetrygden i neste års statsbudsjett, det sier kilder i regjeringspartiene ifølge NTB. Videre kan vi høre at man diskuterer kutt i hjelpen til verdens fattige, og samferdselssatsingen blir trolig kraftig redusert. Andre signaler tyder på at det kan være aktuelt å fjerne eller redusere foreldrefradraget for utgifter til stell og pass av barn. Og regjeringen vurderer å avskaffe skatteklasse 2, som gir lavere skatt for den ektefellen som ikke er i jobb.

De som har aller minst skal altså få enda mindre, barnefamiliene skal få dårligere økonomi og infrastrukturen som skal bringe oss inn i fremtiden skal få enda lavere rammer. Herlig. Jeg forstår at det må kuttes, Norge bruker alt for mange penger, særlig med tanke på de arbeidsplasser som er avhengig av rente- og kronenivået, men hva skal kuttes? Jeg har noen råd til finansminister Sigbjørn Johnsen.

For listen over langt mer fornuftige kutt er lang. Ta feks midlene til utvidelse av skoledagen(heldagsskolen), fradraget for fagforeningskontingent, den tvungne leksehjelpen og CO2 subsidieringen av gasskraftverkene. I tillegg er har vi en rekke utgiftsposter som ville gitt besparelser, feks økt kontantstøtte og økt omsorgslønn. Hvis man legger den sosialistiske ideologien litt på hyllen så er jeg sikker på at budsjettet for 2011 både kan gå i balanse og det kan gi mest til de som trenger det mest.

Lykke til Sigbjørn!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

11 kommentarer:

Anonym sa...

De som har aller minst skal altså få enda mindre, lykke til Sigbjørn, mer idioti fra arbeiderpartiet,,,

mamclock sa...

Politikere = bla bla bla (Ja drar alle over en kam i dette tilfellet).

Norge er til de grader overadministrert.

Gi halvparten av administrasjonen sparken så har du spart mange milliarder. Pengene du får til overs kan benyttes til å få mer kvalitet i helsetjenesten, skole og infrastruktur.

FR sa...

Anonym: Vi får håpe de skroter slike forslag, arbeidet er jo ikke begynt.

mamclock: Effektivisering har jeg tro på, men det er vel i mange tilfeller nettopp denne administrasjonen som sikrer at vi har kvalitet i helsetjenesten, skolen og infrastrukturen?

Anonym sa...

jeg måtte se på kalenderen at det ikke var 1. april i dag.....

javel, de gir oss full barnehagedekning med den ene handa og så sparker de beina under oss etterpå. du snakker om forutsigbare rammebetingelser :-(

Anonym sa...

Ja,da skal altså de som faktisk sitter alene med ansvaret for barnet/barna slite mer enn det de allerede gjør å da ser jeg..

Kan ikke de som faktisk har en haug med penger, f.eks finansministeren gå ned i lønn, istedet for å gjøre det vanskeligere for de som allerede har det vanskelig.. Egoistisk fra arbeiderpartiet..!!!!

Anonym sa...

dette er vel noe av det mest ididiotiske jeg har haørt fra den flotte fra de rød/grønne en ting som er sikker er at de ikke har lyst til å vinne neste valg med sånn politikk lykke til dette blir det bråk av Sigbjørn-Jens -Kristin

Anonym sa...

Ja,ja, innrøm det med en gang, vi trenger ikke barn i dette landet! Det må jo være det regjeringen mener når de forsyner seg av det lille beløpet aleneforeldrene bl.a. får i måneden. Skam dere!

Anonym sa...

Hva med at regjeringen ikke gir all denne støtten til andre land,hva med og bruke mere penger her hjemme!?Jeg har ingen interesse av og hjelpe kjeltringer i andre land,hvor innsamlingspengene vi gir går til våpen,geriljagrupper,til rike krigsherrer,slik det har gjort i alle år!!Jeg vil gjerne ha en reduksjon i min skatt,slik at jeg ikke lenger skal hjelpe samfunnet,jeg vil gjerne ha det godt selv,for ingen hjelper meg!!Trenger jeg hjelp av sosialen en måned eller to,får jeg ti sure tær i ræva,og får beskjed om og finne meg en jobb,så hvorfor skal jeg hjelpe samfunnet,når ikke jeg får hjelp av de pengene jeg har innbetalt i alle år!?

Den norske fittestat suger folk tomme,mye vil ha mer,og staten vil ha alt!!!
Horer!!!

Gutenpålandet sa...

De factum er at bistandstøtten ødlegger mer enn den skaper, men topp politikere i Norge vil ikke innrømme dette etter å ha skryt over hverandre hvem som kan støtte mest. Peker på Bondevik, og så Halvorsen.

Artig å se hvordan SV og SP fungerer som nikkedukker i budsjetts forhandlingene....det som mangler no er vel skatt på el-bil siden staten taper penger på den,..

Anonym sa...

Jeg synes også at jeg husker noe om makspris i barnehagen..og noen uttalte ønsker fra SV om å gjøre kål på privatskolene..og disse fattige (inkl. fattige barn i Norge), hva med dem? Ser ikke ut som om de rødgrønne får gjort noe med dem.
Jaja, tror den regjeringen er skrudd sammen for å gi den øvre middelklassen det den øvre middelklassen vil ha. Inkl. litt god samvittighet for å bruke velklingende ord som fellesskap og solidaritet.
Kjære og snille og søte sentrumspartier, vær så snill å prøv å gjenreise et alternativ!

Anonym sa...

Jeg blir så forbanna, håper virkelig ikke det blir sånn.
Da kommer jeg til å slite enda mer enn jeg gjør.
Er 100% alene med barnet itt og er avhengig av barnetrygden til barnet mitt.
Forbanna rævkjørte regjering, hvorfor kan ikke de heller slutte å gi så mye utenlands.
Trekke av sine egne lønninger og la de rike betale mer skatt!