Pressemelding:
Hordaland bensin- og dieselfri i 2020!
Det ble i dag klart at KRF fikk gjennomslag for å starte en utredning i 2007 for å gjøre Hordaland til Norges fremste miljøfylke. I dag er fylket kjent for omfattende olje- og gassvirksomhet, men i fremtiden skal Hordaland være kjent for fylket som er kommet lengst i å ta i bruk miljøvennlige løsninger.
-Bakgrunnen for at vi fremmet forslaget et blant annet den manglende viljen sentralt(Storting og regjering) til å gjennomføre radikale og helt nødvendige reduksjoner av Norges klimautslipp. Nå ønsker vi at Hordaland skal vise vei, sier Filip Rygg som er fylkestingsrepresentant for KrF i Hordaland.
Norge ligger på Europatoppen i utslipp av CO2 pr innbygger. -Norge må gå foran i disse spørsmålene. Som fylkestingspolitikere har vi et klart ansvar for vårt fylke som KrF tar svært alvorlig. Drømmen er at vi i 2020 ikke har utslipp fra trafikken og at vi også ser en radikal endring i utslippene fra industrien og skipsfarten.
-Et tiltak som vi må vurdere er hvorvidt vi skal lage en subsidierordning slik at alle bensinstasjoner i løpet av få år har miljøvennlige alternativer, sier Filip Rygg.
Koalisjonen bestående av H, Frp, KrF og Uavhengig har nå lagt frem sitt forslag til budsjett som i desember vil bli vedtatt. -Budsjettet inneholder en stor satsing på kollektiv og også 250.000,- til utredningsarbeid for et mer miljøvennlig Hordaland. Nå skal det komme konkret satsing, sier Rygg.
BA: Slutt på bensin og diesel innen 2020
Norge IDAG: Hordaland bensin- og dieselfri i 2020
_______________________________
Da pengene kom på plass var det også viktig å få et vedtak som sier noe om hva pengene mer konkret skal brukes til. KrF fremmet forslag og fikk et enstemmig vedtak i Kultur og ressursutvalget 28. nov:
1. Kultur- og ressursutvalet ber fylkesrådmannen sette av administrative ressursar
for å kunne henta inn eksterne ressursar/fagmiljø til å gjennomføre ei utredning i Hordaland.
Føremålet med utredninga skal vera:
- Karlegging av områder fylkeskommunen kan gjennomføre tiltak for å oppnå
større reduksjonar av klimagassutslepp.
- få ein vurdering av tiltak for å gjera Hordaland, bensin og diesel fri i 2020,
deriblant subsidieordning for miljøvennlege fyllestasjonar.
- få ein vurdering av fylkeskommunen sine eigne bygg og aktivitetar med sikte
på å oppnå større miljøgevinstar.
2. Kultur- og ressursutvalet ber om at det for utvalet vert fremja eit utredningsprogram før arbeidet vert starta opp.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
10 kommentarer:
Hu hei..!! Yes, detta var bra. Kan KrFUs politiske mål faktisk bli virkelighet? Det får vi virkelig håpe. Hvorfor skulle vi ikke klare det i grunnen..?
Også i en koalisjon med Frp 'a gitt... Hmm, det er jammen interessant...
Kult! Godt og imponerende jobba! Et spennende vedtak som forhåpentligvis vil gi resultater!
Nok et utopisk forslag far KrfUs side...
Hvorfor er det så forferdelig utopisk da? Jeg etterlyser begrunnelse og forslag til andre tiltak siden dette er så langt ute på viddene...
slutt på bensin og diesel? Så skrekkelig. Hva skal jeg da drikke til frokost?
Det er utopisk fordi bensin/disel er mye billigere enn alternativene.
Da må man enten gjøre bensinen fryktelig mye dyrere (og tape valget) eller bruke fryktelig mye penger på subsidiering av alternative drivstoff. I dette tilfellet må dere kutte kraftig i kostnader på andre steder (og tape valget).
KrF et et, ehh, maktorientert parti, som ikke ønsker å tape valg. Derfor kommer dere aldri til å faktisk gjøre med dette når dere ser hva det vil koste.
Anonymous: Du mangler fremdeles forslag til alternative tiltak... Og maktparti? Geez, så mye innsikt du plutselig hadde.
Siden når ble hybridbiler etc. dyrere alternativ? Og vet du ikke at motorer som kan drives av vann faktisk allerede er mulig?
Skjerpings...
Flere interessante kommentarer. Jeg vil gjerne kommentere det anonymous sa:
Etter min mening er det slettes ikke utopisk å tro at bioetanol og etterhvert hydrogen skal kunne ta helt over for bensin og diesel.
Denne diskusjonen handler ikke om hva som er teknisk mulig eller hva det evt. vil koste. Denne diskusjonen handler om hvilket samfunn vi skal ha. Skal det være slik at stadig flere bergensere må holde seg unna Danmarksplass pga fare for å falle sammen? Astma problemene øker hvert eneste år. Mange barn holdes inne(hjemme) fra skolen store deler av vinteren pga luftforurensing.
Når vi vet at vår forurensing har store konsekvenser så må også det etterhvert få politiske konsekvenser.
KrF tar dette veldig alvorlig. I går ble saken tatt opp til votering i Kultur og ressursutvalget(Hordaland fylke). Innstillingen fra KrF ble enstemmig vedtatt .
Til slutt en kommentar om det å være maktorientert. Ja vi ønsker makt og innflytelse. Hvis ikke vi ønsket det så burde KrF begynne med noe annet enn politikk. Politikk handler om å gjøre en forskjell.
Helt, helt til slutt (hehe):
Takk for gode kommentarer!
Det er ikke mulig å drive en bil på vann. Her tror jeg du blander med hydrogen. Hydrogen er forøvrig et ekstremt dyrt drivstoff for biler, og krever dessuten store mengder energi for å fremstilles (og hvor tror du den kommer fra).
Jeg ser miljøargumentet. Men det er to store problemer med det:
1. Om problemet er svevestøv i Bergen (jeg tolker deg dit), så bør man fokusere på å redusere utslippene av dem. Merkelig at dere da fjerner piggdekkavgiften feks. Og uansett vil jo biler med piggdekk gi svevestøv uansett drivstoff. Har du forøvrig sett på hvor mye du kan redusere disse utslippene ved å få flere til å bytte drivstoff?
2. Greit nok at dere bevilger 250 000 til dette, men veien derfra til å faktisk vedta ting som vil koste svært mye for folk er svært lang. Og historien viser at denne veien som regel er lengre enn det KrF ønsker å gå. Hvorfor steg feks CO2-utslippene under deres regjeringstid, selv om dere mente de burde synke? Hvorfor klarer ikke engang KrF å fremlegge et statsbudsjett med en prosent av BNI i bistand? Svaret er nok at dere ønsker å fremdeles sitte i posisjon. Akkurat som SV
meget bra!
et langt steg i riktig retning..
fikk spørsmål her om dagen, av en FrPer av alle ting, om hvorfor ikke KrFU kjemper frem hybridbil-teknologien på den politiske arena?
hybridbilene går, som jeg har forstått, på elektrisitet og bensin. Bensinen blir kun aktivert når en tråkker "gassen i bånn".Elektrisiten er egnet for bykjøring.
Mitt forslag er da at man foretar en sterk reduksjon av avgiftene ved kjøp av hybridbiler og øker avgiftene ytterligere på kjøp av bensinbiler.
vil ikke dette være aktuelt som en parallellutvikling til satsningen på miljøvennlig drivstoff til bilene som allerede kjører rundt på veiene?
Legg inn en kommentar