20. des. 2006


530.000 dør av luftforurensing i Asia
I følge therantimes.com dør mer enn en halv million mennesker av luftforurensing i asiatiske byer hvert år. Ofte fokuserer man ensidig på de langsiktige klimakonsekvensene som kommer av forurensing, men det er ganske dramatisk det som skjer i forhold til luftforurensing.

Michal Krzyzanowski fra Verdens helesorganisasjon(WHO) uttalte til therantimes.com at det totale tallet globalt er ca 750.000 mennesker, av disse 530.000 i Asia. I følge ekspertene snakker vi i første rekke om PM10 som går inn lungene og forblir der. PM10 kommer hovedsaklig fra fossil brensel, piggdekk* og vedfyring. Mens det anbefalte nivået er på 20 mikrogram per m3, er nivået i en rekke byer på over 70 mikrogram per m3.

Det er skummelt med slike tall fra Asia. Vi kunne selvsagt fokusert på de 200.000 menneskene som dør av luftforurensing i resten av verden, men tenk over følgende: I dag dør mer enn en halv million i Asia av luftforurensing hovedsaklig skapt av transport. Asia er den delen av verden som er spådd størst økonomisk vekst, vekst i antall innbyggere og de opplever stadig økende velstand. Slik ekspertene ser det er det ingen grunn til å tro at tallet skal gå ned. Luftforurensing er blitt en av vår tids største helsetrusler. Tallene vil bli større og større.

I Bergen sier Haukeland sykehus at minst 140 mennesker dør for tidlig hvert år av luftforurensingen. Et lite tall, men i en "liten" by som Bergen så skal man ikke overse dette. Giardiaepedemien som rammet drikkevannet i Bergen hadde ingen dødsfall som var direkte knyttet til Giardia**. Likevel ble det satt ned et granskningsutvalg, media har brukt uttalige forsider på denne "kommunale skandalen" og man har prøvd å få politikere til å trekke seg. Et annet eksempel er 0-visjonen som sier 0 dødsfall i trafikken. Dette gjelder altså ikke i forhold til luftforurensing. Her ignores dødsfallene og alle de helseplager veldig mange får.

Tall og statistikker blir fort glemt. Men dette er alvorlige tall som bør for enhver politiker og samfunnsbevisst borger til å engasjere seg. Kanskje man må stenge byene for privatbiler? Park & ride anlegg utenfor byene og massiv satsing på kollektivtrafikk?

*Piggdekk er riktignok en større faktor i Norden enn i Asia. Men det er verdt å nevne piggdekk knyttet til de debatter som har vært i de største byene i Norge de siste årene.
**Det blir av advokater hevdet at et dødsfall indirekte kan knyttes til Giardia. Men her mangler jeg kunnskap om alle forhold.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Dan Aksel sa...

Fremtiden er elektrisk er det noe som sier meg. Det skulle vel løse det meste av luftforurensningen i byene? Nå ser det ut til at det blir nok vann og lage energi av også ;)

FR sa...

hehe! Du har helt rett!

Mathias sa...

En av de største miljøtruslene er faktisk biltrafikken i Midt-Østen og i en del land som Øst-Asia, der de kjører med biler som har en utslipsteknologi som vi hadde på 50-tallet, enten fordi de nyproduserer biler med gammelteknologi eller at de kjører rundt i vrak. Jeg var i mai i Iran; en time i kø der betydde hodepine resten av kvelden.

FR sa...

Du har et godt poeng der Mathias! Veldig mange har en svært gammel bilpark. Det som er skremmende i forhold til dette er at disse landene vil de neste 20-30 årene oppleve en voldsom velstandsøkning. Det vil kanskje gi en noe nyere bilpark, men det vil også gjøre at veldig, veldig mange flere får bil.

Kinas energiforbruk vil fra 2002-2030 dobles. 90% av denne økningen kommer fra fossile energikilder.

se http://klimafokus.blogspot.com