
Gutu-Kopstad
Totalkostnad: 2,82 milliarder Bilistenes andel: 30 % = 860 millioner
Totalkostnad: 2,82 milliarder Bilistenes andel: 30 % = 860 millioner
Gjenstående beløp: 375 millioner
Kopstad-Gulli
Totalkostnad: 1,5 milliarder Bilistenes andel: 55 % = 820 millioner
Kopstad-Gulli
Totalkostnad: 1,5 milliarder Bilistenes andel: 55 % = 820 millioner
Gjenstående beløp: 610 millioner
Samlet sett betaler staten mer enn 50% av kostnadene. Det synes jeg er veldig bra. Men hva skjer i Bergen? Sotrasambandet skal 100% bompengefinansieres. Arnatunnelen det samme. Bergensprogrammet ligger an til en statlig andel på 10% og E39 til OS får mindre enn 30% fra staten.
Gode kommunikasjoner er en forutsetning for at hele landet skal kunne brukes. Jeg unner vestfoldingene hver krone de har fått, de burde egentlig fått langt mer. Men det jeg her reagerer på er hvordan kollektivbrukerne og bilistene i Bergen, gang på gang blir nedprioritert. Det er hverken rettferdig eller fornuftig. KrF er ikke i mot bompenger, vi er i mot lav statlig andel. Dessverre vil bompenger være nødvendig i flere ulike prosjekt.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar