25. mar. 2009

Har regjeringen tenkt å stoppe bybanen?


I flere aviser tar Ap, ved Ruth Grung til orde for å droppe utbyggingen av bybanen til Flesland. Hun vil ha Åsane først. KrF er selvsagt enige i at bybanen også må gå til Åsane, men å bryte inngåtte avtaler er ikke vår stil. Dessuten kan ingen være i tvil om at det er viktig å få bybanen ut til de store næringsområdene på Kokstad og Sandsli. Men før den tid, er det avgjørende å få på plass finansiering til Lagunen, byggetrinn 2 av bybaneprosjektet.

Mens regjeringen krasjlander med sine månelandingsprosjekt, leverer Bergen nå et av Norges mest konkrete og store miljøprosjekt. For oss er det avgjørende at Nesttun ikke blir et endestopp pga manglende statlig finansiering. Bilistene i byene betaler store mengder bompenger, at ikke staten skal bla opp vil ingen forstå.

Bergen kommune skal sammen med Hordaland Fylkeskommune sende inn en ny bompengesøknad denne våren. Det er ingen gla-sak. Dessverre er det slik at for å fortsette den helt nødvendige byggingen av ringveg vest, bybanen og andre viktige veiprosjekt tvinges vi til trafikantbetaling. Men forutsetningen er at staten tar sin andel. Hvis ikke, stopper de bybanen.
Filip Rygg Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei!

Ja til Bybane til Åsane, rask gjennomføring av Nyborgtunnell, lokk over motorveien og stans i nedbygging av grøntområder i Åsane. Vi trenger en ny plan for Åsane da dagens plan er utdatert - den mangler Bybane, Nyborgstunnell, lokk over motorveien m.m. Vinnerforslag i arkitektkonkurransen for Åsane Senter er for dårlig da det ikke tar inn over seg Bybane, Nyborgstunnel eller ny kjøpesenterforskrift. Utvidelser av varehandel framover må skje ved senteret. Få næringslivet som ønsker å utvide i Åsane (IKEA, Coop m.fl) til å bygge ut ved Åsane Senter, helst på lokk over motorveien. Vi trenger midler fra næringslivet for å finansiere lokket som kommer til å koste hundretalls millioner. Dette er småpenger for IKEA. Åsane trenger et nytt, samlet politisk grep for å få til en rask gjennomføring av Bybane, Nyborgtunnell og motorveilokk for å sikre gode framtidige løsninger for trafikk, handel og bomiljø. Tar KRF jobben?