18. nov. 2009

"Fiffen" og byrådsjobben


I følge Bergens Avisen festet fiffen igår. Er det en tittel som ikke passer på meg så må det være nettopp den. Men jeg var altså på fest igår. Bergen Næringsråd hadde sin tradisjonelle årsmiddag, hvor det i år var mer enn 400 mennesker til stede, for å synge de gamle sangene og spise god og tradisjonrik mat.

Sammen med like ny byråd, finansbyråd Harald Victor Hove, skulle vi representere byrådet i går. Heldigvis var det noen som fortalte oss(på mandag) at det ikke holdt å komme i dress. Her var det enten kjole og hvitt, eller smoking. Valget falt på det siste. Heldigvis kunne jeg finne en grei og fin smoking på Dressmann. Når jeg skal bruke den neste gang aner jeg ikke. Jeg er allerede gift, og jeg pleier ikke å gå på fester hvor smoking er påbudt.

Byrådsjobben er variert. I stor grad handler den om å møte engasjerte foreldre som krever fortgang i byggeprosesser, eller foreldre som ikke er fornøyde med forslaget til budsjett. Jeg er helt sikker på at alle ting kan gjøres bedre. Derfor er engasjementet fra foreldrene i Bergen helt fantastisk.Vi jobber alle mot et mål om å gjøre skolene og barnehagene best mulig for barna i Bergen.  For å få til det må alle gode krefter jobbe sammen.

Hvis man leser avisene kan man kanskje av og til få et inntrykk av vi politikere ønsker kutt. Eller at man ønsker å utsette byggeprosjekter. Av og til får jeg også en følelse av noen oppriktig tror at jeg ikke vil jobbe for barnas beste. Alt dette kan jeg herved avkrefte. I møter jeg har hatt har flere sagt at "du må huske på at du skal bli gjenvalgt" eller "det er bare 2 år til neste valg". Slike utsagn er helt meningsløse. Det vi må huske på er at de valg vi tar skal være til det beste for våre barn. Vi må huske at alle steiner må snus slik at skolene og barnehagene blir best mulig.

Under festen i går fikk jeg sitte ved siden av Inge Halstensen. Inge er reder og fiskebåteier, i går holdt han takk for maten talen. En festlig tale, bare en Austevolling kan klare. I talen sier han blant annet(noe fritt sitert!): "Vi er heldig som får bo i Norge. Vi er verdens rikeste land, og vi her vest får bo i den rikeste delen av verdens rikeste land. Men vi er altså rikest. Og sykest. Og de som klager mest. På 75 år har vi gått fra å være fattigst i Europa, til rikest i verden."

Det var en god tale, der han med mange flere ord fikk satt fokus på hva som er viktig, og hvordan samfunnet har utviklet seg. Vi vet at det ikke er noe likhetstegn mellom rikdom og lykke. Ei heller mellom ressurser og resultater. Det siste har jeg blitt mer og mer opptatt av. Vi har Europas høyeste lærertetthet(og jeg ønske enda høyere), men vi har bare middels resultater. Hvorfor? Jeg tror at vi kan gjøre ting bedre. Vi kan organisere skolene og undervisning på en bedre måte. Vi kan kartlegge bedre og vi kan følge opp den enkelte bedre. Listen er lang.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Birger Monsen sa...

Motivasjon, motivasjon, motivasjon

Det hjelper ikke med høy lærertetthet. Det vi trenger er motivasjonstetthet.
Dvs at både lærere og elever må være motiverte.

For å oppnå bedre motivasjon må man gå flere veier.
- Bedre inneklima
- Skolebygg som ser 'innbydende' ut
- Gi elever en sosial tilknytning til skolen, f.eks. gjennom flerbruk. La skolen bli et positivt tilbud utenfor skoletid
- Skolebøker som er oppdatert nok til å fungere innen sitt fag. Jeg er ikke sikker på at nye lærebøker i språk eller matematikk bidrar til så mye bedre læring. Bøker i fag som o-fag blir derimot fullstendig latterlige etter 10 års tid og er gjerne ufrivillige bærere av holdninger som ikke passer i vår tid...
- Jobb med lærerene i forkant av kultuprosjekter. La kultur bli noe man ikke konsumerer passivt, men bruker rettet mot læring.
- Læreres motivasjon og innbyrdes kommunikasjon
- Lær lærere hvordan man håndterer demotiverende adferd i en gruppe (enten andre lærere eller i klassen, etc)

Spesielt det siste kan være et viktig satsingsområde. Søstrene Ihlen (som jeg ser har vært brukt en del av Statens Forvaltningstjeneste) kan mye om kommunikasjon, og ikke minst mye om hvordan man håndterer negative kommunikasjonsformer. Jeg har selv opplevd dem 'live' og ble imponert. Jeg er sikker på at coaching fra slike mentorer kan hjelpe lærere til å skape bedre atmosfære i klassene.

Selv tror jeg at tiltak som disse vil gi læringen et kraftig dytt i riktig retning. Et mye bedre dytt enn endeløse diskusjoner om prøver og andre pisk/gulrot metoder. Du klarer ikke piske en elev som har mistet motivasjonen, og en demotivert lærer kan ødelegge en hel klasse.

FR sa...

Veldig enig i at motivasjon er avgjørende. Også enig i punktene dine, men jeg tror at overordnet nesten alle punkt er lærerrollen. Vi må heve statusen, prioritere pedagogisk ledelse og vi må legge til rette for god klasseledelse.

Birger Monsen sa...

Og jeg synes dine punkter spiller direkte tilbake til å motivere læreren, så vi er nok egentlig veldig enige på dette punktet. :-)

God klasseledelse handler jo også om å kunne takle situasjoner i klassen som bryter ned motivasjon. Om å finne måter å motivere hver enkelt elev til å yte bedre.

Og hva handler økt status for lærerene om? Motivasjon for læreren, ikke sant?

Økt status er dessverre litt ullent. Hva slags status? Hvordan skal den konkret økes? Mange vil jo si at høyere lønn er løsningen, men det er ikke alltid tilfellet blant akademikere.

Deltagelse i prosjekter som gir konkrete resultater og omtale kan være en viktig faktor for mange.

Kompetanseheving er også en måte å gi status.

Jeg sier ikke at lønnen ikke skal opp. :-) Om barnehageansatte og lærere skulle lønnes etter det ansvaret de har for våre små skulle de hatt høyere lønn enn noen direktør i norsk næringsliv. Tenk over det ansvaret enkelte er villige til å ta på seg neste gang du ser en barnehage på tur i sentrum. Hva ville du forlangt for å ta på deg et slikt ansvar for små vimsete liv i en stor by?

Peter Walseth sa...

Jeg tror noe av det viktigste for å løfte skolen vil være å få økt fokus på mobbeproblematikken. Her har KrF mye bra politikk.

Birger Monsen sa...

Anse mobbing som en ekstrem form for negativ kommunikasjon og se på heltheten i hvordan elever og lærere kommuniserer. Da tror jeg man kommer lenger, fordi man kan lære å håndtere kommunikasjonsformene før det kommer så langt som til mobbing.

Ved å bevisst trene både elever og lærere i å behandle hverandre med respekt hele tiden tror jeg mobbing vil bli borte.

Det krever at lærerene får utdanning i hvordan man påvirker kommunikasjonsformene i klassen. Det er ikke enkelt selv om de riktige håndgrepene kan være enkle i seg selv.

Det krever også lærere som er motivert nok til å bry seg hele tiden, og ikke bare når det blir akutte problemer.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.