11. nov. 2009

Bergensskolen løfter seg


Til tross for at det ikke er et satsingsfag, og at vi også i fjor lå over landsgjennomsnittet, får vi i år bedre resultater på de nasjonale prøvene i engelsk. 5 trinn har en fin stigning, 8 trinn ligger stabilt. Alle ære til lærere og elever for dette. Noen skoler har større faglige utfordringer enn andre. Dette vil vi gå inn i. Med offentliggjøringen av de nasjonale prøvene er det umulig å ikke ta tak. Det er jeg glad for.

Samfunnet har mange forventninger til skolen. Gjennom nasjonale reformer krever man at lærerne skal dele ut frukt, at man skal ha en rekk verdi- og holdningskampanjer, at skolene skal være opptatt av miljø og klima og vi vil gjerne ha inn mest mulig kultur. Alt dette er veldig flott. Men vi er på skolen for å lære. For å få det til må vi både satse på læringsmiljøet ved å bekjempe mobbing og ha gode skolebygg, og vi må ha et beinhardt fokus på resultater.

Det handler ikke om at alle skal være like eller at vi skal oppnå det samme. Det handler om at alle skal lære, at alle skal utvikle seg og at alle skal bli møtt der de er. Som politikere kan vi ikke ta æren for elevene og lærerne jobber godt, men vi kan legge til rette, vi kan skape rammer og vi kan holde fokus. Hva er viktigst? Hvis alt er like viktig, er ingenting lenger viktig.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

8 kommentarer:

Peter Walseth sa...

I Oslo har skoledirektøren på oppdrag fra politikerne benyttet egne Oslo-prøver. Dette mener jeg er en av grunnene til at Oslo-skolen lykkes godt. Det som måles kan brukes til å skape utvikling og til å avdekke hvor det er ekstra behov.

Gjøres dette i Bergen?

FR sa...

Vi har ikke egne Bergens-prøver, men bruker en del energi på kartlegging. Jeg er enig med deg i at Oslo-skolen har blitt styrket gjennom de egne prøvene. I går hadde jeg et spennende møte med Torgeir Ødegård som fortalte litt om dette. I mai har vi invitert han til Bergen. Tror absolutt Bergen kan lære litt av Oslo.

Birger Monsen sa...

For å lære må barna ha et skolebygg som det går an å puste i. De må ha plass til å bevege seg. De må ha en viss sikkerhet for fremtiden.

For å skape et grunnlag for at elevene skal gjøre det godt i nasjonale prøver må vi først og fremst rette opp igjen alle de skadene skolebyggene er påført av manglende vedlikehold.

Hvor lenge skal Søreide skole leve med mugg, midlertidige brakker og uvisshet om hvor elevene skal gå på skole i fremtiden?

10 år gamle bøker er heller ikke spesielt godt egnet til å lære om samfunnet vårt. Det har faktisk utviklet seg ganske mye på de årene. Bl.a. er det direkte tragisk å lese hva skolebøkene sier om internett.

Reis grunnmuren først så det finnes noe å bygge en god skole på. Så kan vi begynne å snakke om prøver.

FR sa...

Hei Birger!

Jeg er veldig enig i at vi trenger gode skolebygg. Søreide har lenge hatt behov for endringer, og nå er det som du kjenner til, vedtatt at det skal bygges en ny skole. I neste uke behandler byrådet romprogrammet for skolen.

Søreide vil bli en av regionens flotteste skoler!

Ellers bruker vi 415 millioner til å pusse opp fasadene(vinduer mm) på alle skoler som trenger det.

Siss Pedersen sa...

Savner den faktoren som forskningen sier er viktigst for læring, læreren, i ditt innlegg. Hvilke relasjoner og motivasjon denne kan få til sies å være avgjørende. Hva kan vi gjøre her? Og er det å ha beinhardt fokus på resultater forenelig med at alle skal bli møtt der de er. Kartlegging er flott, og bør vel brukes for å få gode læreprossesser, måling av resultater er ikke helt det samme for meg.
Det er selvsagt heller ikke uviktig med skolemiljø og bygg...

FR sa...

Tror ikke vi er særlig uenige.

Læreren er kjempeviktig. Selv er jeg opptatt av å kommunisere, organisere og arbeide på en slik måte at vi som kommune bidrar til å heve statusen.

Når det gjelder kartleggingen så er vi ikke uenige der heller. Poenget må være at alle får mulighet til å lære, ikke at alle får de samme resultatene.

Birger Monsen sa...

Det som er litt sørgelig er jo at skolen har stått "til nedfalls" i så mange år uten at det har fantes penger å avse.

Først når det har blitt så kraftig underdekning på skoleplasser at det fører til byggestopp i området finnes det penger til å oppruste læreforholdene for vår viktigste ressurs for framtiden.

Er det da rart vi ikke vil gi fra oss en av byens beste barnehager bare fordi det akkurat nå er overdekning på barnehageplasser ut fra antall mennesker som bor der? Vil det fortsatt være overskudd på barnehageplasser når alle nye fortetningsplaner blir gjennomført?

Jeg håper alle vedtak rundt den nye skolen er på plass og at den blir ferdigstilt i henhold til tidsplan?

Birger Monsen sa...

Siss...

Det er ikke så enkelt for lærere å beholde motivasjonen og energien i skolebygg som gjør både lærere og elever syke. Eller ved skoler der det meste av utearealet som barna skulle lekt på er fylt med brakker for å utvide kapasiteten.

Gi både lærere og elever gode forhold. Gode, sunne bygg. Noenlunde oppdaterte lærebøker (hvordan skal 10-åringer føle at o-fag handler om samfunnet rundt dem når bøkene er elde enn dem selv?). Tekniske hjelpemidler (og PC'en er et veldig godt teknisk hjelpemiddel, ikke noe mer enn det).

Hjelp skolene med å få til et miljø uten mobbing og hærverk.

Da tenker jeg både lærere og elever vil få en langt større interesse for å yte sitt beste. Man yter langt bedre når man blir satt pris på. Man føler seg ikke satt pris på når selv de enkleste hjelpemidler er rasjonert.