Hvis dette hadde blitt sagt i skolegården, fra en elev til en annen, da ville vi ganske sikkert reagert og hadde det vært gjentakende, ja da ville vi kalt det mobbing. Men dette er som du sikkert vet, ikke hentet fra skolegården, dette er fra TV, en av mange uttalelser som for noen oppleves grovt sjikanerende. Det selvsagt ikke alltid at uttalelsene treffer de som blir omtalt, vi vet gjerne at dette bare skal tolkes som humor. Men hva forteller dette barna som på skolen får høre at vi ikke skal mobbe?

Kampen mot mobbing må tas på mange arenaer. Flere har også påpekt dette i debatten her på bloggen og på facebook. Bystyrerepresentant for SV i Bergen, Simen Wilgohs skriver: "...den må sees i sammenheng med samfunnet forøvrig, og her mener jeg at mobbing dessverre alt for ofte blir sett isolert av hva som ellers rører seg rundt om kring".
Eldbjørg Ryste Hølleland, lærer og KrF-medlem skriver på facebook: "hva med rollemodellene, alle de voksne i tv, presse, radio, det være seg journalister eller politikere eller andre?? Skal de få lov til å si hva som helst, og så forvente at elever ikke tar etter?"
Eldbjørg Ryste Hølleland, lærer og KrF-medlem skriver på facebook: "hva med rollemodellene, alle de voksne i tv, presse, radio, det være seg journalister eller politikere eller andre?? Skal de få lov til å si hva som helst, og så forvente at elever ikke tar etter?"
Jeg er veldig enig! Hva bør vi gjøre?
5 kommentarer:
Akershus fylkesting ved KrF, V, H og Frp bestemte nå like før jul at det skal være nulltoleranse mot mobbing i Akershusskolen og at alle videregående skoler skal delta i antimobbeprogram.
Jeg tror det er viktig at rektor på skolen er en drivkraft i det arbeidet, hele skolen som organisasjon må være involvert, og foreldrene og elevene må være involvert
Bra innlegg og takk for henvisningen!
Et sted å begynne er jo å se på -hvorfor- media, TV, kjendiser ++ bruker en mobbing og latterliggjøring av andre for å få fokus på seg selv. Er det for å få oppmerksomhet? Være den "morsomste" på TV i en tid da det blir stadig flere om beinet om å være morsom?
Poenget mitt er jo at skolegården til enhver tid er en miniatyrmodell av samfunnet rundt, og dersom noe foregår i skolegården så har det i mange tilfeller roten utenfor. Stiller vi oss spørsmålet hvorfor noen mobber så er svaret ofte manglende selvtillit hos mobberen, komplekser og annet som gjør at denne rakker ned på andre.
Så er spørsmålet, hva er det som gjør at dette også skjer i samfunnet utenfor?
Lars: Det synes jeg høres offensivt ut, veldig bra! Alle skoler har nok planer mot mobbing, men langt i fra alle deltar i et konkret program. Ellers enig i at ledelse er avgjørende.
Simen: Enig. Og det er muligens litt høna eller egget dette. Mobbing fra tidlig alder førerer til at mobbing aksepteres senere. Mobbing senere påvirker de yngste. Nå når vi har mobbing både blant barn og unge, og i samfunnet ellers, ja da må vi ta kampen begge steder.
Ellers bør vi selvsagt også stille oss de mer grunnleggende spørsmålene som handler om selvtillit og selvbilde, tilhørighet og identitet.
For det første må en lære rektorer og lærere å bruke Opplæringslova prgf 9a aktivt. Den er suveren om den bare hadde vært brukt skikkelig. Da får en rutine for voksenvarsling og rutine for at en alltid skal gjøre et enkeltvedtak med høy grad av informasjon til den det gjelder. For det andre må en ta ibruk ett godt antimobbeprogram vil redusere skikkelig. Det best funderte mobbeprogram er Olweus (en av de beviselige gode) sitt, men det må være politisk vilje til å legge pengene på bordet.
Rektorer og lærere er redde for å sette antimobbing på progtrammet fordi det gjør at skolen får et mobbeansikt utad og 90 % av elevene er jo kjekk og grei ungdom . 10% utgjør 2-3 elever i hver eneste skoleklasse!!!!! Og de har det ikke bra , ja "bare" litt under halvparten får ødelagt livene sine. Har du makt har du mulighet.
Pedverket Kompetanse
Morten Hem
Veldig enig Morten! Kjekt også å se deg her på bloggen go på twitter!! Ikke dårlig! :)
Legg inn en kommentar