I dag ble FNs klimarapport presentert. Flere tusen internasjonale forskere har i fellesskap kommet frem til en rekke oppsiktsvekkende og dramatiske konklusjoner. - For Bergen KrF får den kunnskapen vi nå har klare innvirkninger på politikkutformingen fremover, sier førstekandidat for Bergen KrF, Filip Rygg. -Vi må akseptere ganske dramatiske omlegginger, og her ønsker KrF å være helt i front.
-Fra å være en viktig olje- og gassregion, må vi nå bli Norges hovedstad for miljøvennlig teknologi, sier Rygg. Klimarapporten som mer enn 2500 forskere står bak, sier blant annet at havnivåene vil stige, snøen vil forsvinne og verden vil bi utsatt for mer ekstremvær. -Vi har en moralsk forpliktelse til å handle nå. De små tiltakene som kanskje smerter oss litt i dag, er ingenting i forhold til hva vi vil kunne oppleve i fremtiden.
-Norge og Bergen trenger nå en kriseplan for hvordan vi kan gjennomføre radikale endringer av transportsektoren, næringslivet, energiforbruket og energiproduksjonen, sier Filip Rygg. KrF håper nå at man kan få til et bredt klimaforlik mellom de politiske miljøene i Norge og i Bergen. -Vi vil invitere de andre partiene til felles dugnad for å ta de grepene som trengs, Bergen må alene redusere sine utslipp med minimum 30% innen 2020, avslutter Rygg.
Tiltak KrF ønsker:
- gjøre Bergen kommunes virksomhet klimanøytral
- få på plass høyhastighetsbane mellom byene i sør-norge
- et helhetlig bybanenett i Bergens-regionen
- næringsklynger for miljøvennlig teknologi
- miljøvennelige alternativer(for eksempel bioetanol) ved alle fyllestasjoner
- større utslippsreduksjoner i Bergen havn
- strengere miljøkrav til Flesland
- gass- og hydrogendrevne nye busser
- energifond som gir støtte til nye energikilder
For mer informasjon:
Filip Rygg
91849610/55566415
Les også:
Hovedsiden for klimarapporten(IPCC)
-Derfor vil ikke Jens kutte
-Klimadommen er klar
2. feb. 2007
Klimarapporten må få konsekvenser for Bergen
POSTED BY :
Filip Rygg
/
Pressemelding:
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
hei filip=) alltid kult å lese bloggen din..
KANON! jeg har tenkt i disse baner i det siste, det er nesten rørende å se disse tiltak samlet + mange flere.
men, jeg var idag å hørte på den nye lederen i Natur og Ungdom her i Hordaland, Pernille, og hun fortalte at Arna-tunnellen var et håpløst miljøprosjekt pga at vinningen ville gå opp i spinningen.
hun mente at den betydningen av den "miljøgevinst" man får ved kortere veistrekning, vil bli svekket ved at trafikken vil øke i tiden fremover.
Her pekte hun på at flere vil benytte bil fremfor toget (som tar 40% av de reisende idag), i tillegg til at tunnellen vil få betydning for distriktet Arna med omegn (økt tilknytning til bergen sentrum, fremfor lokal tilknytning).
Hører rykter om at du stiller deg positiv til prosjektet? Tar jeg feil? og hvis så, hva er dine argumenter for?
mvh ole:)
hei Ole!
Kjekt at du tar innom!!
Arnatunellen er en vrien sak. KrF har lenge kjempet for prosjektet og har vel disse hovedgrunnene:
- det vil korte ned reisetiden fra ca 23 km til 8 km.
- det vil ta vekk mye av køen og trafikkproblemene på Åsaneveien
- det vil ha en stor trafikksikkerhetsmessig betydning
- det vil gi positive effekter for næringslivet som uansett må bruke veien som sitt fremkomstmiddel
- beredskapsmessig er det et stort pluss(brannvesen mm)
Jeg ser helt klart at Natur og Ungdom har et poeng når de peker på at flere vil ta bilen. Det har de nok rett i. Spørsmålet er hvor mange flere enn i dag?
Dessuten så er det ikke helt riktig å la frykten for økt biltrafikk styre all utvikling. Hva hadde vel Fyllingsdalen vært uten Løvstakktunellen?
Jeg synes ikke saken er lett. Men jeg ser at Arna trenger bedre veiforbindelser. Kortere avstander gir færre utslipp per tur. Skal man få en positiv miljøeffekt så må:
- finne en god løsning på sentrumssiden(feks Mindetunell og en indre ring)
- bygge dobbeltsporet for å sikre hyppige avganger
- kraftig subsidiere kollektivtrafikken
- ha høye bompenger(gjerne mer enn planlagte 25,-)
Heisann Filip
Jeg ser du har lista opp endel argumenter, men felles for dem er at ingen av dem handler om miljø.
All erfaring viser at bygger du bedre veier, får du mer trafikk. Hva får deg til å tro at dette ikke vil skje med Arnatunnelen?
Jernbaneverket sier at om biltunnelen kommer før de har fått bygd dobbeltspor vil det spenne beina under deres planer, fordi kundegrunnlaget for toget rett og slett blir borte når det blir så lett å komme inn til Bergen sentrum med bil.
Det er bra KrFU står på for miljøet i denne saken, jeg håper KrF vil snu. Det fins ingen miljøargumenter for Arnatunnelen, men mange mot. Og det er denne ene saken som ødelegger mulighetene deres til å bli kanskje det beste partiet i Bergen på miljø.
mvh (miljøvennlig hilsen)
Pernille
Hei Pernille!
Veldig hyggelig at du stakk innom.
Det finnes flere fornuftige prosjekter som bør gjennomføres, uten at det spesifikt har en miljøeffekt. Det som er spm er om dette prosjektet har en negativ effekt på miljøet.
Jeg er helt enig med de som sier at dobbeltsporet må komme først. Det er også naturlig, når vi tenker på hvor i prosessene man er nå. Jeg tar det altså som en selvfølge at veitunnelen kommer senere.
Hvis man skulle finne et miljøargument så måtte det være at man korter ned reisen med 2/3 deler. Det er ganske merkbart.
Det interessante spm blir hvor mange flere biler får man med en arnatunnel? Og hvor mange flere enn ved å kraftig ruste opp ringvei øst som er det andre alternativet...?
Saken er ikke lett, særlig fordi miljøbevegelsen for enhver pris ikke vil ha veitunnel. Istedet for å diskutere gode miljøløsninger så blir det ja eller nei. Det er synd for debatten og det er veldig synd for utviklingen av Bergen. Men det er kanskje godt vi er uenig i noe?
Legg inn en kommentar