17. jan. 2008

Bra, men dårlig


I dag skjedde det to ganske store ting i politikkens verden. Klimaforliket kom i havn og forslaget til ny nasjonal transportplan(NTP) ble lagt frem. Gode saker i utgangspunktet, men jeg er ikke særlig imponert over innholdet. Det er deffensivt og uten de store visjonene.

Klimaforliket er viktig. Tanken bak et slikt forlik er selvsagt at ting skal vare, i hvert fall lenger enn til neste stortingsvalg. Det er bra og det er en del ting i selve forliket som selvsagt bør få skryt. Men å øke bensinprisen med 5 øre blir bare latterlig. Det er heller ikke så voldsomt imponerende at man får til en liten økning i forhold til hvor mye som skal kuttes av klimagassutslipp hjemme.

Felles med klimaforliket har forslaget til NTP at man anbefaler rushtidsavgift, det er helt forståelig. Men det kunne nok vært en fordel å tatt litt hardere i. Hvorfor ikke ta et mer overordnet grep. Det er vanskelig for populister i storpartiene lokalt å ta slike vågale grep. KrF har åpenbart en vanskelig jobb foran seg.

NTP er også svært deffensivt når det gjelder investeringer i miljøvennlige infrastruktur, som feks bybanen. Hvorfor ikke ta et skikkelig grep og gjennomføre kanskje Norges viktigste miljøprosjekt? Bybanenettet må ikke bare være en koselig drøm, det må bli en realitet.

Les også:
- Når ting blir verre
Filip Rygg Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

kalle sa...

5 øre økning er vel bare ca 0,5% økning. Det monner lite..

Astrid Aarhus Byrknes sa...

Er skuffa over framlegget til Nasjonal Transportplan. Ingenting til Nordhordland - ein kjempeviktig region der mykje verdiskapning skjer.Vel, godt at dette er byrokratane sitt framlegg...så no startar arbeidet. Eg håpar Bergen vil stå med oss frå Nordhordland slik at vi kan kome inn på NTP og ikkje minst få fortgang på Nyborgstunnellen - den treng vi og det fort!

Filip Rygg sa...

Ja vi må stå sammen om disse viktige prosjektene!