17. jan. 2009

Kameraene er i Midtøsten, ikke i Kongo



Bergen SV har varslet at de vil be om 1 minutt stillhet for sivilbefolkningen på Gaza, neste gang når bystyret i Bergen skal samles. Jeg har sagt til media at KrF ikke er fremmed for slike markeringer, men da må vi minst ta 5 minutter:

- Vi må ha et minutt for ofrene på Israelsk side
- Vi må ha et minutt for ofrene i Kongo
- Vi må ha et minutt for ofrene i Sri Lanka
- Vi må ha et minutt for ofrene i Burma

Listen kunne vært mye lengre. Flere land i Asia, Afrika, Sør-Amerika og Europa kunne stått på listen. Mens tusenvis av journalister befinner seg i Midtøsten, fortsetter overgrepene mot sivilbefolkningen over hele verden. Det som skjer i Kongo i disse dager er bare grusomt. I følge noen kilder skal så mange som 50% av de som oppholder seg i flyktningeleirene ha blitt voldtatt den siste tiden. 50%!

Det kan absolutt være bra at vi oppe i vårt fredelige hjørne, markerer med et minutt stillhet. Men det må ikke bli en politisk markering slik SV legger opp til. I disse dager er dessverre samtlige kameraer i Midtøsten, jeg skulle ønske at også noen kunne formidle det som skjer i Kongo, i Sri Lanka, i Zimbabwe, i Burma osv. Sivilbefolkningen i disse landene har rett på å bli hørt. De også.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

22 kommentarer:

Anonym sa...

Enig, enig, enig,enig, enig, enig, enig, enig,enig, enig, enig, enig, enig,enig, enig, enig, enig,enig, enig,enig, enig, enig,enig,enig enig,enig, enig, enig,enig, enig, enig,enig, enig, enig, enig,enig, enig,enig, enig, enig, enig, enig, enig,enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig,enig, enig, enig, HELT ENIG også håper jeg at media er litt mer presise vedrørende LRA og at M7 (Museveni)gjort sine forsøk på å stoppe LRA - ellers blir det fort vekk at Ugandisk hær angriper - stoler ikke på Normenns fatteevne når det gjelder hva som skjer i Afrika.

Geoffrey Goines sa...

Japp, jag har skrivit om detta på min blogg (med fokus på avsaknad av uppmärksamhet för Afrika), och om man läser kommentarerna jag får så inser man att människor är rätt enkelspåriga...

Anonym sa...

The beautiful house Earth have a roof called heaven, heaven have a floor called earth, between heaven and earth there is plenty of room in the house where we live.

This beautiful house is the most beautiful of them all, roof with gold stars in the blue, or star jewellery in the black, floor covered with flower.

Rooms cold or warm, white or golden or green, human childs play and life room: enigmatic, mighty and lovely.

Every heart is the same heart, every voice is the same voice, every one of us sing about this beautiful house - called Africa.


Copyright ©2009 TS

Kristin Ekberg Vik sa...

Eing i den Filip!
Likte uttalen din om minst 5 minutt:)
Stå på, du gjer ein god jobb!

Admin sa...

Det er kvalmende at man dytter lidende i Kongo foran seg i et forsøk på å la være å snakke om Israels herjinger på Gaza.

Snakk-om-noe-annet-taktikken er ikke redelig.

Skal du diskutere og ta opp forholdene i Kongo så klarer du sikkert det HELT uten å blande inn Gaza.

Det hadde vært redelig og fint, det.

Og du hadde garantert fått SVs og alle andre sin støtte også.

Og det verste er at det tror jeg du vet så inderlig godt.

Forøvrig håper jeg du har en fin dag.

Anonym sa...

Er enig med Brumlebass her, hva er det som gjør at du ikke kan ta opp Kongo uten å blande inn Gaza? Hvis du vil kjempe for Kongo så støtter jeg deg helhjertet! Men må vi sette konfliktene opp mot hverandre?

Carl Christian sa...

5 minutters stillhet hadde sikkert vært lurt for oss alle. Men "brumlebass" og "lurer?" er inne på helt sentrale svakheter ved din argumentasjon her Filip. Det hele er en usakelig avsporing. Evt (for å tydeliggjøre det usakelig i avsporingen din) vil jeg foreslå at vi holder oss til Palestina/Israel/Midt-østen (kall det hva du vil) og for å være avmålte og nyanserte, og unngå å ta part i konflikten synes jeg vi skal holde 14 sekunders stillhet for de falne Israelere og 16 minutter og 40 sekunders stillhet for falne Palestinerene.

spinn sa...

...dessverre er det antageligvis slik at hvis vi skulle være stille for alle konflikter fikk vi ikke gjort noe annet enn å være stille og da må vi vel prioritere hvem vi vil være stille for/bråke for og det er da det begynner det å bli skikkelig spennende fordi da holder jeg speilet opp mot meg selv: hvordan og hvorfor velger jeg slik jeg gjør? hvilke motiver har jeg? hva styrer mine valg? osv...

PS: hittil er et sted mellom 5,5 og 5,7 millioner mennesker drept i krigen i Kongo det siste tiåret... hvor mange som er torturert aner jeg ikke...

Anonym sa...

Kan det gjøres annerledes?

Media har sin sentrale rolle i Israel/Gaza konflikten men de andre krigene som pågår blir ikke akkurat omtalt – bortsett fra noen enkelte gjengangere. Det gjelder LRA (Herrens frigjørings hær) som har gjort alt for å plage innbyggere på grensen mellom Uganda, Sudan og Kongo i nærmere 30 år. LRA kalles for den glemte ”krigen” først og fremst fordi verden aldri har oppfattet dette som en krig men en lokal konflikt. Den manipulative leder for LRA, Joseph Kony, har blitt utstyrt med rasjoner fra blant annet Caritas. I det hele tatt en blanding av blodige historier, forsøk på forsoning, hjelpeorganisasjoner som dras inn i det som i utgangs punktet var en regional konflikt til det som nå Sudan, Kongo og Uganda forsøker å knekke LRA på – utmattelse og forfølgelse – OLT (Operation Lighting Thunder) ledes av Patrick Kankiriho fra UPDF ( Uganda People's Defence Forces). Området som OLT skal forfølge LRA på er enormt slik at når de kommer til stedet LRA hadde siste base har LRA likevel et forsprang.

LRA har fått global status som terroristgruppe og det ville vært svært enkelt å utradere LRA inkludert Kony dersom verden i større grad hadde brydd seg om hva som skjer enkeltskjebner i Afrikas bush. Det er snakk om økonomiske midler fra verdenssamfunnet, det er snakk om politisk vilje til å gjøre noe annerledes. Det er gjort uttallige forsøk på dialog med LRA og Kony – det er kirkeledere som har forsøkt dialog men Kony sier selv at han kun tar ordre direkte fra Gud. Situasjonen har vært såpass ille at kirkeledere har havnet i kryssild mellom UPDF og LRA.

”Operation Lighting Thunder” går sin gang i bushen – Gud må vite om det kommer noe ut av det – mens landsby beboere lever i frykt for LRA for de siste handlingene tyder ikke på at noen blir spart. UPDF elitesoldater skyter med skarp – i mindre grad pil og bue – med støtte fra CPLF og SPLF.

Anonym sa...

At Afrika er glemt er ingenting nytt. Vi kan f.eks ta frem hvor mange som da dør av AIDS der nede. Men hvorfor gjør ikke de som er så engasjert i Kongo (som f.eks andre som har kommentert eller bloggforfatteren) noe for å bedre situasjonen deres? Hvor var engasjementet deres for Kongo for tre måneder siden?

Spinn, jeg er enig i at tanken er spennende. Det kan fortelle en del om en selv, men hva mener du videre med ditt PS? Du antyder noe uten å fortelle hva du mener.

Anonym sa...

Forøvrig et artig søk man kan gjøre på nett.
http://www.google.no/search?hl=no&q=site%3Adagenmagazinet.no+kongo+krig&meta=

http://www.google.no/search?hl=no&q=site%3Adagenmagazinet.no+israel+krig&btnG=S%C3%B8k&meta=

En side jeg ofte ser blir linket til fra denne bloggen og sondrekrfu er http://www.dagenmagazinet.no
Hvis man søker på Kongo og krig på Google så får man 8 treff.
Gjør man det samme med Israel og krig så får man 156 treff. Det er altså et søk kun mot dagenmagazinet.no . Det viser tydelig at det ikke bare er hos de tre store tabloidene at Israel har hovedfokus.

Anonym sa...

Dersom du lurer på hvor jeg var for tre mnd. siden så kan jeg svare at da var jeg i Kongo via Rwenzori, og desember i fjor var jeg i Kenya.

Jeg håper virkelig at det blir mer enn 5 minutter både her og der - forøvrig bra BLOGG - for media i 2009.

Anonym sa...

Jeg er enig med deg Filip i at du har rett til å stille fokuset media har på krigen i Gaza opp mot andre verdensproblemer. Du sier jo ikke at man skal glemme det som skjer på Gaza, slik noen antyder at du gjør! Jeg mener at man bør bytte ut litt av nyhetsbildet fra midtøsten med nyheter fra grusomhetene som skjer ellers i verden også. Spesielt nyhetskanaler burde bli flinkere til å utvide sitt spekter. Omtrent hver gang jeg slår på tv2 nyhetskanalen, det gjør jeg flere ganger om dagen, så er det sjelden jeg unngår nyheter som angår krigen i Gaza. Hadde det vært mer nyheter om andre kriger/kriser tror jeg man ville vekke sympati, engasjement og enda mer hjelpende handlekraft rettet mot også andre mennesker som er i nød! Stå på Filip, du er flink.

Anonym sa...

Man kan ikke annet enn si seg enig i at vi bør få frem alle verdens lidelser, iforhold til disse bør vi handle. Jeg tror ikke at noen her ønsker å få mer fokus på noe 'djevelskap' andre steder i verden bare fordi de ønsker å se på det. Motivet bør være at jo fler som får vite om problemet, hva enn det måtte være, dess enklere er det å få med seg mennesker til å gjøre noe med det. Det gjelder uansett om det er Gaza, Kongo, Sri-Lanka, Afghanistan, (sett inn land/område selv).

Hva ønsker Filip å gjøre videre? Han har da trukket frem Kongo som et område mediene bør fokusere på. Men hva kan vi gjøre for å hjelpe de som har det grusomt i Kongo? Jeg trer gjerne støttende til på et eller annet vis hvis det skulle behøves. Jeg kommer ikke unna at Filip ønsker en avsporing, men hvis du kan vise til noe som kan gjøres for å hjelpe menneskene i Kongo. Og gjerne hva du har gjort, det vil inspirere. Som sagt så skal jeg forsøke å hjelpe til. La de gode forslagene komme

FR sa...

brumlebass, lurer? og CarlChristian: det er veldig kjekt at dere er med i debatten!

Registrerer at dere også her vil gjøre dette til en debatt om hvem som er verst i Midtøsten. Det minner stygt om ytterste venstreside sin ganske blinde tilnærming til verdensproblemene.

Som flere er inne på, har det dødd mer enn 5 millioner mennesker i Kongo de siste 10 årene. Synes dere virkelig at det er usaklig å trekke det frem når noen ønsker å gjøre noe så uvanlig som å ta et minutt stillhet i bystyret?

Bergen bystyre har ved en anledning gjort dette tidligere. Det var ved terrorangrepene den 11. sept. Med andre ord: Det er svært sjelden, neste aldri at et bystyre velger å markere stillhet. Da må man ikke gjøre det til en politisk markering. Som jeg skriver i bloggposten. Vi tar gjerne et minutt stillhet. Men ikke lag politikk av det!

Anonym sa...

Hva er din kommenter til at Israel nektet verdenspressen tilgang til Gaza?
Har du følelser når du nå ser resultatet av massemordet?Ben

Anonym sa...

Jeg syns jeg ser deg Philip fossro oppover Nilen med Ryggen til Gaza.Du har bind for øynene og Ørepropper i etfortvilet forsøk
på å forsvare din mangel på empati med det palestinske folk.Jeg sponser en tur på deg til Gaza slik at du ikke kommer unna din egen samvittighet.Hilsen Ben Borgen

FR sa...

anonym: KrF har overhodet ikke noe manglende empati for sivilbefolkningen i Gaza. Men denne bloggposten handler om Kongo! KONGO!

Men for å ta Midtøsten:
Ethvert tap av menneskeliv er en tragedie.

Når jeg på bloggen har fokusert på andre ting er det fordi presse og politikere i Norge er ekstremt ensidige. Selv de arabiske mediene er mer nyanserte.

Anonym sa...

Jeg kan da lese overskriften din er:
"Kameraene er i midøsten,ikke i Kongo."
Beklager du at Israel nektet verdenspressen adgang til Gaza.Vil du at sannheten om Israels "Kirurgiske" krig
kommer fram, eller skal massemordet fåregå i skjul? Passer det deg bedre å prate om Kongo? Beklager du at flertallet av partiene i knesset vil forby to partier som sitter der.Vil Krf gjøre slik med partier i Norge? det skal bli spennende å se hva du gjør når forslaget om et minutts stillhet kommer opp i bystyret.respekter minnet over de
1300 døde.Da vil både bystyret og vanlige folk respektere deg hvis du en
annen gang reiser en annen sak.
Alle ser at du ror.Hvorfor vil du ikke dra til GAZA.Sannheten kan være nådeløs
tør du ikke se den?
Hilsen Ben Borgen

FR sa...

Jeg har vel skrevet 20 bloggposter om Midtøsten bare i januar. Denne gang ville jeg fokusere på noe annet.

Anonym sa...

kan ikke se at du har bedt om 1 minutts stillhet for ofrene etter knivstikkingen i Belgia mr. Rygg!
Tre sivile Israelere døde under de 22 dagene denne krigen varte.
minst like mange døde iKnivstikkingen!

når du i omtalen av deg sjøl sier at det er viktig å bry seg om folk må jeg spørre deg:
Hva vil du gjøre for å påvirke Israel til å åpne grensene til gaza? Eller er det greit for deg at palestinere lider?

Ben Borgen

Anonym sa...

JEG ER IKKE ENING; DETTE ER HELT DUMT: HVORFOR KAN IKKE DETTE BARE SLUTTE. omg omg omg omg omg omg omg omg omg omg omg omg omg omg omg
kan noen hjelpe meg om midtøsten, bare skiv masse her om midtøsten ; hva som skjer, og hva som har skjedd, plzzz, :)