19. jan. 2009

Blir du begeistret av Erna?



Mens Per Kristian Foss lanserer Erna Solberg som statsminister, er det full fest på andre siden av dammen. I kristne kretser kalles det som skjer i USA for full vekkelse. Selv de mest hardbankede konservative kommentatorene sier at innsettelsen av Obama er den største politiske begivenheten noensinne. Det er et langt stykke mellom Solberg og Obama når det kommer til å skape begeistring.

KrF har ingen tradisjon for å begeistre flertallet av det norske folk, kanskje man tildels klarte det med kontantstøtten. Noen målinger tok KrF over 20%. Det er likevel et langt stykke unna Obamas oppslutning i disse dager. Noen sier det handler om ny politikk, jeg vil heller si det handler om en ny evne til å formidle og ikke minst begeistre.

Flere predikanter pleier å si at "det er svært lite effektivt å skremme folk inn i himmelen". Obama har heller ikke kommet med skremselspropaganda. Han har snakket om håp og muligheten for at vi alle sammen kan være med å forandre. I Norge preges ofte opposisjonspolitikken av å svartmale, krisemaksimere og sutring. Det er ingen tvil om at den siste oppskriften er det minst vellykkede.

Mange har på denne bloggen latt seg provosere kraftig når jeg har skrevet "same shit, new wrapping". Det virker som om jeg sårer folk hvis jeg prøver å ta ned noen av forventningene til verdens "frelser". Barack H. Obama er et fenomen det er skapt enorme forventninger til. Selv står jeg på hans mailliste. Senest denne måneden som Obama skal innsettes, har han og hans kone Michelle sendt ut mail der man kan donere penger. Tenk deg det, presidenten i USA ber om bidrag!

Jeg har både latt meg fascinere og begeistre av Barack Obama. Men jeg er ikke ukritisk. Likevel er det ikke Obama denne posten handler om, men å begeistre. Norge trenger politikere som begeistrer. Selv erkjenner jeg at jeg har ekstremt mye å lære. Det er ikke nok å bare tro på det du skal formidle. Du må også evne å formidle det. Tips mottas med takk. :)
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Anonym sa...

Høybråten ville kunnet begeistre!

Carl Christian sa...

problet er vel at vi bare har 2-3 politikere i norge som virkelig kan begeistre, men ingen av dem egner seg desverre som statsminister.