7. jan. 2009

Same shit, new wrapping



Alle har snakket om forandring. Og det er jo noe som heter at "forandring fryder". Når det gjaldt USA mente de fleste at forandring ville fryde litt ekstra. Derfor jublet nordmenn, europeere og et flertall av befolkningen for Barack H. Obama. USAs nye president. Spørsmålet man må stille seg er hva som er denne forandringen? Er det politikken, eller bare Obama?

Mannen som nå er kjent for ordene "yes we can", får nå kritikk for å ikke uttale seg om krigen som pågår i Midtøsten. Mange, hadde nemlig ventet seg en dramatisk kursendring fra USA side etter at Obama fikk folkets støtte. Foreløpig har han vært helt stille. Det er ikke så rart av to grunner: 1. Konflikten vil være et politisk minefelt i USA, uansett hva man sier så vil mange bli skuffet. 2. Den nyutnevnte utenriksministeren, Hillary Clinton vil etter all sannsynelighet føre en ganske nøyaktig lik politikk overfor Midtøsten som det Bush-administrasjonen gjorde. Heldigvis, men den debatten tar jeg ikke nå. :)

Men dette leder oss inn på noe svært interessant. På dette og flere andre områder som feks håndteringen av finanskrisen, kan det se ut til at det ikke vil bli noen stor "change you can believe in". Den store forandringen heter Obama. Afroamerikaner i det hvitehus.

For meg som politiker er historien om Obama både inspirerende og fryktelig skremmende. Den er inspirerende fordi han har klart å skape et enormt engasjement og gitt folk håp, men det er skremmende for er det noe jeg ikke vil være , så er det en leverandør av "same shit, new wrapping". KrF må tvert i mot være et klart politisk alternativ. Vise en annen vei. Ikke bare en annen type "asfalt".
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nå er ikke fyren innsatt ennå, er ham?

Anonym sa...

Jeg plumpet tilfeldigvis inn på bloggen din for første gang, og kan ikke la være å kommentere denne latterlige blogposten. Obama har nylig uttalt seg om situasjonen i Gaza (norske aviser har ikke fått det med seg i skrivende stund, men Aftonbladet omtaler dette nå). Det at Obama er valgt til president i USA gir håp - og jeg er helt enig med deg i at det inspirerer. Men, at du karakteriserer dette valget og hans kommende inntreden som "same shit, new wrapping", og at du til og med forsøker å gi inntrykk av at du gjennom Krf vil kunne gjøre mye mer enn Obama som du antar bare vil tilby "ny asfalt", det blir bare komisk! Knapt har noen påtroppende president vært mer aktiv og fått utrettet mer enn nettopp Obama, og det undrer meg at en kandidat på 2. plass på en stortingsliste er blottlagt for denne innsikten. Obama viser både teft, handlekraft og klokskap. Filip Rygg - du når ikke Obama opp til fotsålen! Ny asfalt du liksom!

FR sa...

Trond: Stemmer det.

Humanist: Han har ikke sagt noe annet til Aftonbladet enn at han er bekymret. Det er vi alle sammen. Mitt poeng er at det ikke vil bli noen stor forskjell. Det har jo han sagt selv også(i valgkampen for å sikre støtte fra israels venner).

Ellers hyggelig at du stakk innom. :)

Henrik Akselsen sa...

"Den nyutnevnte utenriksministeren, Hillary Clinton vil etter all sannsynelighet føre en ganske nøyaktig lik politikk overfor Midtøsten som det Bush-administrasjonen gjorde. Heldigvis, men den debatten tar jeg ikke nå. :)"

Jo, den debatten synes jeg du bør ta Filip, hvis du er av den oppfattelsen at Bush sin linje i midtøsten har vært god. Du har kanskje fått med deg at de første 6-7 årene av presidentembedet sitt har han gjort tilnærmet *ingenting*?

Jeg har stemt KrF to ganger i mitt liv, men jeg merker stadig flere spikere i kista for gjentagelse av det med alle disse KrF'ere som er Bushfans.

Obamas utnevnelse av Joe Biden og Rahm Emmannuell lover veldig dårlig, men jeg tror og håper at det vil bli nok pragmatikere i det hvite hus til å sette i gang seriøst press overfor partene.