20. mars 2009

heldagsskolen.no er lansert!


Vi har nå startet en tverrpolitisk aksjon mot forslaget fra partiet SV om å innføre heldagsskole. I stedet ønsker vi å bruke pengene på flere lærere og bedre kvalitet i undervisningen. Uansett partitilhørighet håper jeg du kan tenke deg å bli med i facebook-gruppen som ble startet i dag.

Dette handler enkelt og greit om at vi ikke tror at norsk skole blir bedre av å gjøre enda mer tid obligatorisk. Finland som har færre timer enn oss, har samtidig svært gode resultater å vise til. Hvorfor ikke lære av de beste?

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjel varsler nå at det skal komme en heldagsskole-reform. Skolen som er svært reform-trøtt trenger overhodet ikke dette nå. Undersøkelser som nettopp er tatt opp viser at både barn og foreldre ønsker mer tid, ikke mindre som SV nå foreslår.

Mange velger å benytte seg av SFO. Jeg med mange flere mener SFO kan bli langt bedre, og kan overhodet ikke se at dagens ikke helt fullkomne SFO skal være et argument for innføring av en heldagsskole. Tvert i mot må man gjøre SFO best mulig, slik at de som velger det får et godt tilbud til sine barn.

Se innslag på BTV / TV Norge her.

Besøk www.heldagsskolen.no!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Anonym sa...

I school politics Filip, men ogsaa i mange andre saker, og i en stor helhet saa synes jeg KrF virker som et sosialistisk parti.

Dersom man ser i saker som, Miljoe, rettferdig handel, retningslinjer for oljefondet og vaapenproduksjon, til dels utenrikspolitikken, skattepolitikken, synet paa privatisering og liberalisering, og en del med statlige inngrep. Men ogsaa hvem partiet skal samarbeid har jeg tolket som sosialisme, fordi partiet sier ja til Hoeyre, men nei til FrP. Det er ikke saa himla stor forskjell paa de to..

KJETIL BRUVIK sa...

Fint du engasjerar deg om skulen, Filip! Men borna mine er ueninge med deg. Tilbake i Noreg saknar dei heildagsskulen frå Frankrike med lang lunsjpause og varm skulemat.

Næringsrik, varm mat er gunstig for læringa etter lunsj, og Noreg (og Albania) er visst åleine i Europa om å ikkje tilby skulemat. Har me ikkje råd?

FR sa...

Joar: Vet ikke helt du vil frem til, men det er helt klart saker som skiller KrF både fra venstre- og høyresiden. :)

Kjetil: Kjekt at du tok turen innom bloggen. Jeg mener vi må kunne diskutere varmmat uten å samtidig måtte snakke om innføring av en heldagsskole. Jeg tror absolutt vi har råd til å innføre mat(handler bare om prioriteringer), det jeg mener vi ikke har råd til er å gjøre en lang dag obligatorisk for alle. Her må foreldre selv få finne gode løsninger. SFO kan og må bli langt bedre enn i dag, men det er ikke alle som vil ha full SFO eller som vil ha SFO i det hele tatt.

Jeg synes det er interessant å lese NOVA sin rapport der man tilbakeviser at det er noen sammenheng mellom lengre skoledag og bedre resultater. Se: http://www.reassess.no/asset/1196/1/1196_1.pdf

Anonym sa...

Kjetil:Skolematordning og heldagsskoleordning er to forskjellige ting, man kan med letthet innføre varmmat i skolen uten å samtidig måtte innføre SV's heldagsskole.

KJETIL BRUVIK sa...

Kommentar til Martin: Eg kjenner ikkje forslaget til SV, men trur det er uråd å gjennomføra varm skulemat utan at skuledagen vert lengre, både av praktiske og fordøyelsesmessige grunnar.

Ettersom skuledagen idag gjerne er over kl 12-12.30, synes eg òg det det vil vera rart å gje elevane mat, for so å senda dei heim,

Håvard sa...

Ufattelig at sosialistene har hjernevasket så mange til å tro at barna har det best på institusjon fra morgen til barne-Tv. Tragisk. Rett og slett.