25. mars 2009

Markaplassen skole må ha vektere




"Skole-vinner" Finland har færre timer enn oss, norsk forskning klarer ikke å påvise sammenheng mellom flere timer og økt læring, og norske elever er allerede umotiverte. Likevel vil man bruke 6-8 mrd på en heldagsskolereform. Jeg tror skole-norge er ganske reformlei. Og når jeg snakker med lærere i dag, møter jeg svært mange som forteller at jobben er i ferd med å bli en sosialarbeider funksjon.

Vi har satt i gang kampanjen http://www.heldagsskolen.no/, du kan også melde deg inn i facebook gruppen mot forslaget fra flere partier om å utvide skoledagen. Dette til tross for at ingenting tyder på at vil oppnår noe for barna våre. Paradokset er også at man samtidig arbeider for en sekstimersdag for de voksne. Er voksnes fritid viktigere enn barnas?

Pga uro og en rekke skremmende episoder har man leid inn Securitas-vakter for å holde vakt ved Markaplassen skole i Trondheim denne uken. Jeg tror neppe flere timer er det som redder skolemiljøet på Markaplassen. Tvert i mot tyder dette på at Markaplassen skole trenger flere voksenressurser. Tenk hvor mange lærerer du kunne fått for kostnaden av en heldagsskolereform!



Flere har helt riktig påpekt at barna i stor grad er på skolen hele dagen likevel, dette fordi de er på SFO og/eller kulturskole/idrettsaktiviteter. Men dette kan ikke være et argument for å gjøre den obligatoriske delen av dagen enda lengre. Foreldre og barn må selv finne de beste løsningene for seg.

Jeg har ingen tro på at Bård Vegar Solhjel vet best hva som passer for nabofamilien min.

Skoledebatten er blitt ideologisk. Enten det handler om heldagsskole eller friskoler. Det er gjerne en fordel for diskusjonen, for da får vi røykt ut hva som ligger bak. Hvorfor tror enkelte at viktige avgjørelser for familien skal tas rundt Kongens bord, og ikke rundt kjøkkenbordet? Vet staten best? Eier staten barna? Skal vi ikke lenger ha en foreldrerett i Norge?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Anonym sa...

Norsk skole er en katastrofe. Tenk å bruke enda mer penger på samme katastrofe, evt bruke penger på å gjøre katastrofen lengre.

Anonym sa...

kanskje sette deg inn i saken før du bruker den!

Lærer sa...

Tror ikke du bør bruke eksemplet med Markaplassen skole i Trondheim. Lærerne ved skolen er, etter det jeg kjenner til, meget dyktige. Problemet der er at lærerne har vært på studietur, og studenter fra høgskolen har overtatt alle funksjoner ved skolen. Slik praksis er vanlig som en del av lærerutdannelsen, og dette er en treningssituasjon for studentene. Denne gangen gikk det galt, men kanskje studentene lærte av det, slik at vi i fremtiden får mange dyktige lærere fra dette studentkullet.