8. mars 2009

Vold, voldtekter og 8. mars



Først: Gratulerer med dagen jenter! Jeg har tidligere tulla en del med 8. mars, mente mandagen var en mann-dag og stilt spørsmål med behovet for kvinnekamp. Men det var før. Jeg vet nå, det mange andre også vet, kvinnekampen er langt i fra over. Og kampen er svært viktig.

I følge statistikkene blir flere kvinner hver eneste dag voldtatt, også i dag på kvinnedagen. I følge kunnskapen vi besitter blir kvinner hver eneste dag slått, også i dag på kvinnedagen. Da hjelper det lite at noen går ut og mener at et slag må være greit å tilgi, det som hjelper er å vise nulltoleranse og å gjøre noe med oppfølgingen fra politi og rettsvesen. Hele 84 prosent av voldtektsakene blir henlagt. Det er ikke en såkalt "likestillings-nasjon" verdig.

Kvinnedagen blir ofte markert i avisene med en uenighet mellom høyrepartiene og venstresiden. Den diskusjonen er svært uinteressant. Høyresiden har rett i at vi på svært mange områder har oppnådd så godt som full likestiling, kanskje i noen tilfeller har man blitt vel fanatisk. Men på andre områder skammer jeg meg. Forbud mot sex-kjøp var et svært viktig grep, måten nordmenn lenge har behandlet kvinnens kropp har vært skammelig.

For meg vil det aldri være et mål om at det skal være nøyaktig like mange fra hvert kjønn i hvert yrke. Det er helt greit at man velger forskjellig, og det er helt greit at noen yrker har flere kvinner enn menn(og motsatt). Men jeg blir samtidig glad når noen bryter det vi vil kalle for tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Det er viktig at vi har kvinner og menn som viser kommende generasjoner at alt er mulig, uavhengig kjønn. Det er en jobb som fortsatt må gjøres, selv om vi er kommet til 2009.

Likelønnsdebatten hører hjemme på en dag som denne. KrF er blant de som tar til orde for en likelønnspott ved det kommende lønnsoppgjøret. Vi mener det må tas grep for utjevne forskjellene. Det skulle bare mangle.

Igjen, gratulerer med en fortsatt svært viktig kvinnedag!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lik lønn for likt arbeid har jeg alltid ment. Det burde jo strengt talt ikke være verre.

FR sa...

Sant, men komplisert. Hva er likt arbeid? Måler man i antall år høyere utdanning? Slitasje? Skift/ikke skift-arbeid? Etterspørsel etter arbeidskraft?

Jeg er veldig for en likelønnspott, men ser helt klart utfordringer i å avgjøre hva som er såkalt likt arbeid.

Anonym sa...

Jeg tror også det er vanskelig å gjennomføre i praksis, så lenge arbeidsgivere i bakhodet skiller mellom kvinner og menn i et arbeid (det må derimot være lov å skille på prestasjoner og andre ikke-kjønnsavhengige forhold i en jobb)

Men som Joakim sier, så burde det være lik lønn for en dame og mann så lenge man gjør den samme jobben og har samme utdanningsbakgrunn o.l.

Anonym sa...

Men Filip, innerst inne saa vet jeg at du er for aa avskaffe kvinnedagen, aa faa gjennom kvinners rettigheter paa et annet vis. Fordi det er en sosialistisk dag, og ble laget paa et anti kristent grunnlag..

Men Filip, dersom KrF er opptatt av aa bevare kjernefamilien saa er det vel mor som skal vaere hjemme aa foede barn, og oppdra de, mens far er ute i jobb og tjener penger, ikke sant?
Krf boer bli tydeligere paa rollemoensteret, for we must face facts that women is better than men in some cases, and men are better than women in other cases..
Det er min mening..

Beate Husa sa...

Ingeniørstudenten Mubarak Musse (24) uttaler til Dagbladet lørdag at kvinner bør få mer lønn enn menn for likt arbeid. Greit for meg.... hvis vi innfører det i en 30-40 års tid fremover, så kan vi heller si at vi er skuls:-))

Anonym sa...

Seriøst da folkens, kvinnekamp er blitt til en fasade brukt for at kvinner skal griske til seg masse goder som ikke har med likestilling å gjøre.
ang. "ett slag kan tilgis", les hele innlegget før dere kommer med usaklige uttalelser da. Det er helt utrolig hvor mye vi finner oss i fra utspekulerte og vanskelige kvinnfolk, en annen mann hadde blitt knust for lenge siden hadde han vært like spydig og frekk som en del damer er... jeg mener at det ikke er riktig å slå damer og har heller aldri gjort det men skjønner godt at noen kan bli "provosert" til disse tingene. Og selv om ei dame slår en mann så har han ikke rett til å ta igjen for han er "større og sterkere"... "man skal ikke slå damer"??????????? skal man slå noen i det hele tatt da?? slutt å sutre, det finnes hjelp å få så ber du ikke om den er det din egen feil, med noen unntak selvfølgelig... men de aller fleste velger selv, Rhianna f.eks. hadde ikke hatt noen problemer med å forlate han og fortsatt være trygg med livvaktene sine så buhu på dere... deres eget valg spør du meg... ;)

ha en fine da:)

Anonym sa...

Norske jenter bør få lov til å slå menn. Og det gjør vi også, mer enn menn!

I Side2 serien om vold i parforhold opplever «Fredrik» at kona hans er voldelig.

- Jeg har vært redd for at neste gang dør jeg. Jeg sover dårlig om natta, det blir mye vandring rundt i stua nattetid. Noen ganger føler jeg meg paranoid, hører jeg lyder så tror jeg at det er hun som skal angripe. Det hadde gått så langt at jeg måtte snakke med kompisene mine. De er forbanna for at jeg fremdeles er der, sier Fredrik.

Han opplever både psykisk vold gjennom trakassering, drittslenging til felles venner og ydmykelse til fysisk vold i form av slag, spark, bruk av kjøkkenredskaper.

http://www.side2.no/sexogsamliv/article2568542.ece

Hilsen
feminist

Anonym sa...

godt å sjå at du skriv om kvinnedagen! eg trur det er utruleg viktig med ei brei politisk markering. mange av utfordringane norske kvinner i dag står ovenfor trur eg ikkje det er så frykteleg vanskeleg å gjere noko med.

kvifor er det til dømes sånn at i mannsdominerte yrker med skiftordning er lett å få fulltidsstilling (i industria eller politiet, til dømes), medan det i klassiske kvinneyrker ofte er vanskeleg å få ein fulltidsstilling?

og henning, det er klart kvinnene berre vil ta å griske til seg alle goder. vi tjener jo trass alt berre åtti prosent av det de gjer, for same arbeidet! og ser du på lista over noregs rikaste, vil du jo òg sjå at den er full av menn, så om kvinner kanskje kunne tenkje seg litt meir rettferdig fordeling, er det noko rart då?

på verdsbasis har kvinner i mykje mindre grad mulegheita til å utdanne seg, til å jobbe, til å skilje seg, til å velje kven dei skal gifte seg med, korleis dei vil gå kledd, om dei vil ha barn, velje kven dei skal vere saman med, kort sagt til å styre sitt eige liv. så kvinnedagen er definitivt viktig framleis, for kvinner i noreg og resten av verda!

Anonym sa...

Lik lønn for likt arbeid ser jeg på som en selvfølge.

Den høye andelen av voldtektsaker som henlegges vil jeg tro kommer av at kravene til bevis er blitt strengere som følge av mange avsløringer av falske voldtektsanklager. Her slår prinsippet om at det er bedre med ti skyldige som ikke blir dømt enn at en uskyldig blir dømt inn.

At nordmenn lenge skal ha behandlet kvinnens kropp på en måte du føler er skammelig skulle være et argument for forbud mot kjøp av seksuelle tjenester tyder på at du er ekstremt konservativ og at logisk sans ikke akkurat er din sterke side.
Slik jeg ser det kan denne loven være på sin plass for å hindre at kvinner (da først og fremst utenlandske) blir tvunget inn i en situasjon der de blir nødt til å ha sex mot sin vilje. Hadde intet blitt gjort for å ødelegge markedet for prostituerte fra øst-Europa og Nigeria ville vi kunnet risikere en strøm av sexselgere fra u-land over hele verden.
Hvorfor skulle ikke myndige norske statsborgere selv få lov til å bestemme om de ønsker å ta betalt i bytte mot sex? Det finnes en rekke vanlige motiver for å ha sex som ikke akkurat er direkte romantiske, og i flere tilfeller i grenseland til prostitusjon. Hvorfor er det å gi eller motta betaling i bytte for sex verre enn andre motiver for å ha sex hvor målet ikke er å lage barn?
I disse tider med prevensjonsmidler, antibiotika og DNA-tester er sykdomsrisiko, uønsket graviditet og spørsmål om farskap ikke lenger valide argumenter mot promiskuøs adferd.

Jeg mener at kvinnekampen i Norge nå først og fremst står mellom kvinner selv. På den ene siden de kvinnene som ønsker å fremstille seg som lydige og dydige, og la mannen bestemme og gjøre alt for dem. Og på den andre siden de kvinnene som ønsker at kvinner skal behandles på linje med menn, både med tanke på kropp og intellekt.