24. des. 2011

Jesus, ribbe og et fjell med gaver


Jula er en fin tid. Tempoet går ned og i likhet med mange av julesangene drar vi hjem, "home for christmas". Med Maria Menas versjon av nettopp dette gående på anlegget i bilen, dro jeg torsdag til svigers på sørlandet hvor min familie allerede var ankommet. Selv var jeg nødt til å gjøre unna en del viktige møter før lyset i sjette etasje på rådhuset kunne slukkes.

Siste offisielle møte var med fylkesmannen om parkering i Bergen sentrum og innsigelser i diverse plansaker, jeg fikk ikke mindre lyst på juleferie da. Men jeg må samtidig få legge til at tonen i møtet var svært god, med litt nye tanker i jula ser jeg frem til nye møter på nyåret.

Hva handler egentlig julen om? Familie, god mat og mange tradisjoner? Selvsagt det også, men for meg er det ingen tvil om at Jesu fødsel er det største og viktigste ved julemarkeringen. Ingen person har betydd mer for samfunnet enn Jesus og ingen andre har forandret så mange menneskeliv. Derfor er det ikke bare tradisjoner som gjør et besøk i kirken i dag viktig. Om det var på denne datoen eller en annen gang at Jesus egentlig ble født er likegyldig, poenget er at vi denne desember dagen har anledning til å feire og markere Jesus - noe det er all grunn til.

Jeg håper du får en fredfull jul med god mat, godt fellesskap og tid til litt ettertanke. La oss ta vare på hverandre i jula og kanskje huske på noen andre det er lenge siden vi har hørt fra. Vi har alle et behov for å bli sett, la oss begynne med å se noen andre. God jul!

Bilde: Svigermor har pyntet til fest! I år blir det ribbe, har en sterk følelse av at de tar hensyn til meg. Vet ikke riktig om det er litt pinlig, eller bare veldig hyggelig. Jeg håper de nyter maten like mye som jeg skal!


FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: