26. jun. 2013

Kan hele Bergen sykle?


"Jeg misliker syklister". Slik begynner PR-rådgiver Haakon B. Schrøder et blogginnlegg der han gjør som mange andre og klager over at mange nordmenn velger bort forurensing, stillesitting og overforbruk av offentlige arealer. Sjelden har vel en transport- og miljødebatt vært mindre konstruktiv. Kan vi ikke heller snu på det? Hvorfor sykler ikke hele Bergen?

La det være sagt med en gang: Jeg sykler ikke hver dag, kanskje bare en gang i uken. I dag kjørte jeg til barnehagen og tok deretter toget til sentrum fra Arna. Det er ikke slik at alle skal eller må sykle. Ei heller slik at alle skal eller må velge bort bilen. Men når vi nå har tredoblet sykkelinvesteringene, lyser ut en stilling som sykkelsjef og skal ha anbud på bysykler er det fordi vi mener at langt flere kan sykle og fordi mer miljøvennlig transport er eneste veien ut av luftforuresning og arealproblemer.

Hele Bergen skal nok ikke sykle. Men vi mener at vi i det minste må kunne tredoble dagens sykkelandel, dvs at vi om ti år må minst opp i en sykkelandel på ti prosent. I andre europeiske byer er man oppe i 30 %++. Kan vi komme opp i tilsvarende tall? Selvsagt.

Flere har sagt at en sykkelsatsing i våte Bergen med alle sine byfjell er håpløst. Om ikke debatten var helt lik, så var skråsikkerheten hos motstanderne til bybanene like sterk da den ble vedtatt i 1995. Hva er det som gjør bybanen til en suksess? I tillegg til å være av høy kvalitet med god komfort, er det den linære byutviklingen, eller by med korridorstruktur som er veldig interessant. Vi har en lang bergensdal som egner seg veldig godt for både bane og sykkel. I tillegg er jeg litt lei dette våset om klimaet i Bergen, ja det er litt vått, men jammen har vi mildt klima hele året. Jeg vil faktisk mene at Bergen er perfekt for sykkel, det bare mangler mye fysisk tilrettelegging og sykkelkultur.

Hver måned behandler vi nye sykkelsaker. Bystyret vedtok i mai planen for Mindemyren, i forrige uke skreve jeg under på sak om ny sykkelvei i Rådalen og snart åpner sykkelveien i sentrum sør (Florida-Lars Hilles gt-Festplassen). Bergen har mye ugjort, men vi er i full gang. Jeg er også opptatt av vi adresser sykkelkulturen, evt mangel på en sykkelkultur. I Norge er det mye sportsykling, og litt lite transportsykling. Flott at vi har noen som sykler Tour de Bergen hver dag, men jeg tror aldri vi får 30 % sportsyklister. Ser vi til andre byer så må vi blant annet dyrke et større mangfold. Det skal vi få til.

I stedet for at vi raser over syklistene i trafikken bør vi takke dem. Takke dem for at de bidrar til bedre byluft, tar mindre areal og for at de passer på egen helse. Det betyr at samfunnet sparer penger og at byen vi bor i blir mer trivelig.

Drømmen er ikke at absolutt alle sykler, men at langt flere gjør det. At småturene med bil byttes ut og at vi i stedet for å bygge etasjer på motorveiene kan lage ekspressveier for sykkel. Kanskje drømmer du om det samme? I såfall håper jeg du vurderer stillingen som sykkelsjef, vi trenger gode søkere med gjennomføringsevne og ambisjoner. Kanskje det er deg?
Filip Rygg Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Line sa...

Kunne gjerne syklet alle småturer og til og med syklet til jobb, men med to barn, er det livsfarlig å sykle Hjellestadvegen. Det er alt for smale veier uten fortau.

Filip Rygg sa...

Line: Det forstår jeg godt! I dag vedtok bystyret reguleringsplanen for ny Hjellestadvei, hvor det også ligger inne en egen god gang- og sykkelvei. Da blir det trygt å sykle! Nå skal veien prosjekteres og ut på anbud slik at den raskest mulig kan bygges/utbedres.

Kyrre Sørensen sa...

Supert. Helt enig....