5. okt. 2007

Tema: Statsbudsjettet 2008


- Meningsløs økning av NRK-lisensen
Regjeringen foreslår å øke kringkastingsavgiften for 2008 med 85 kroner til totalt 2038 kroner eksklusiv merverdiavgift. Inkludert merverdiavgift innebærer dette en avgift på 2202 kroner. Det spørs om ikke NRKs tid som allmennkringkaster og reklamefri snart er forbi.

Selv er jeg en tilhenger av et tilbud uten reklame. Men det har vi ikke i dag. NRK sine sendinger er stappet med ulike sponsorer og nettsidene dems er fulle av reklame. Det blir derfor helt meningsløst med en lisensavgift for et tilbud som slettes ikke er reklamefritt og ei heller enestående på noe annet felt. En ytterligere økning som vi nå får er derfor provoserende.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg Filip at det er unødvendig å la folket betale mer på nrk-lisensen, men du kan vel være med på å støtte å finansiere nrk-lisensen over skatteseddelen fremfor å ha det som en årlig kontingent for norske husholdninger??

Og så, høyresiden snakker om privatisering av nrk og det, spesielt fra FrP. Nrk beskyldes som å være for ubalansert i nyhetsdekninger og det, men utgjør egentlig det noen fare egentlig?? Fox News Channel er jo en Kristen-høyre kanal som støtter Bush gjennom tykt og tynt, det er overhodet ingen balansert nyheter.

Men siden Nrk er statsfinansiert så skal det nok være visse betingelser for hvordan nyhetsbildes skal dekkes og ta hensyn til alle landets borgere som betaler en del av driften av kanalen. Vi trenger Nrk, og den modellen nrk i dag følge er i en bedriftsøkonomisk balanse som Willoch innførte på 80 tallet. Jeg mener nrk bør være sånn den er i dag.

FR sa...

Jeg er helt enig i at den bør finansieres over skatteseddelen. Men jeg er ikke særlig imponert over profilen til dagens NRK. De har massevis av reklame og de sender stort sett det samme som TV2.

Anonym sa...

Vel for å være ærlig så har ikke jeg lagt merke til det. Jeg føler nrk og tv2 er helt forskjellige kanaler når det kommer til hvilke programmer de sender, tenker du på kanalene nrk2 og den nye nrk3 når du mener de har blitt mer like??

Jeg vet nrk 1 sender noen få cartoon-animations på ettermiddagen, men resten er ganske klassisk og kjekt synes jeg. Det ligger langt unna det kommersielle som tv2 har satset på.
Men det som skiller tv2 og nrk er kultursatsningen og viktige dokumentarer, der har også begynte å komme seg , men nrk har mer av det.
Jeg vil unngå et altfor kommersiellt tv tilbud, vi har f.eks mer enn nok av såpeserier og så videre strekket over på tv2,tv3,tvnorge osv osv..
Nrk bør unngås bli sånn, derfor må regjeringene satse på at nrk utgjør et særpreg fra andre kanaler.

Unknown sa...

Filipp! Endelig noen som mener det samme som meg, at NRK-lisensen burde avskaffes, og at man burde ta det over skatteseddelen. Poenget er jo at en "fattig" student eller sosialhjelpsmottaker skal betale det samme i lisens som bedriftslederen som bor i en villa til en verdi av 5 millioner i Fana. Det ville vært mer sosialt å avskaffe hele lisensen. Om man skal få pengene inn via skatteseddelen eller via reklame kan være det samme. Men dersom man skur på NRK under et av de store mesterskapene som VM, OL eller EM så blir jo alltid sportssendingene sponset av et eller annet firma, stort eller lite. Derfor syntes jeg at enten må NRK slutte med dette, eller ta steget fult ut, og innføre reklame i sendingene og avskaffe lisensen. Det er ingen motsetning mellom ha en statlig TV-kanal og reklamefinansiert. Spania hadde dette i flere år. TVE var opprinnelig statlig, der var først under Jose Maria Aznar at denne faktisk ble privatisert. Så ihvertfall, vi burde avskaffe lisensen. Jeg har prøvd å få dette igjennom i eget partilag, men jeg har alltid blitt nedstemt. Muligens skal jeg gjøre et forsøk i januar på årsmøte i Loddefjord Arbeiderlag.