18. sep. 2008

Gjør jeg opprør?


Som 500.000 andre nordmenn er også jeg medlem av Norges Automobil Forbund(NAF). I dag kan jeg lese at vi gjør opprør, opprør mot bensinprisene. Jeg som trodde NAF handlet om bilberging og billig billån!?

- Det er helt uakseptabelt. Bilistene blir lurt trill rundt. Vi er nå så lei av at oljeselskapene ikke setter ned bensinprisen når oljeprisen faller, at vi aksjonerer. Vi finner oss rett og slett ikke lenger i dette lureriet, sier NAF-president Magne Revheim til VG.

Hvordan kan han si at vi er lei av det som skjer? Jeg er ikke lei av høye bensinpriser, tvert i mot mener jeg det er et viktig grunnlag for å få mer miljøvennlig transport. Det jeg er lei av er at NAF tar mitt medlemsskap til inntekt for sin miljøfiendtlige politikk. Jeg er lei av at de kjemper mot tidsdiffernsierte bompengetakster og jeg er lei av at de maser om disse bensinsprisene.

Selvsagt kan man si det er surt at selskap tar godt betalt for varene de selger, men det er da vår egen skyld hvis vi fortsatt vil handle de varene på de samme stedene. Enten så går vi til konkurrenten, eller så går vi over til et annet produkt. Det er ikke bensinmonopol i Norge.

NAF mener at Statoil har et spesielt ansvar for å sette ned prisen da selskapet er eid av staten. Som innbygger i Norge synes jeg det er fint at Statoil drives foretningsmessig, det sikrer tross alt utbytter til staten som igjen gir oss penger til investeringer i veier, sykehus, skoler mm. Statoil kan ikke drives som en veldedig organisasjon bare fordi staten er største eier, i såfall bør vi selge aksjene umiddelbart.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Anonym sa...

Med "vi" henviser han selvfølgelig til sine medlemmer, hvorav du er en. Dersom du har lest litt om dette andre steder så har NAF fått mange henvendelser om akkurat dette og de velger derfor å fremme det som en sak som deres medlemmer er opptatt av.

NAF er en interesseorganisasjon med et adskillig videre spekter enn det du ser ut til å ha fått med deg.

Jeg er ikke NAF-medlem men vurderer å melde meg inn, jeg er nemlig forferdelig lei av at stat og oljeselskaper skal vri pengeboken min ved enhver anledning. Dersom selskapene skulle følge de uttalelser de gjør når oljeprisen har gått opp så betyr det at vi i dag burde hatt en bensinpris på ca 10 kr. Du - og jeg og vi alle blir snytt så det holder og det er på tide vi finner måter å si fra på!

Så den naturlige konsekvens av ditt innlegg og min kommentar bør vel være at du melder deg ut - og jeg melder meg inn?

FR sa...

anonym: du har kanskje rett når du kommer til konklusjonen, men jeg tror nok det er mye mer sammensatt i NAF enn som så.

Hvis vi virkelig mente at bensinsprisene var et så stort problem så kan vi jo slutte å bruke betjente stasjoner. Det er nok av 1-2-3, Uno X og Smart stasjoner.

Det jeg reagerer på er at NAF som en svært sammensatt organisasjon velger en så snever kampsak(og at de tar meg til inntekt for det).

Anonym sa...

Nåh, herremin. Finn deg noe annet å klage på enn at "du" klager på bensinprisen da. Det er ingen som kommer to å forfølge deg av den grunn. Bare slapp av.

Anonym sa...

Jeg vil ta NAF litt i forsvar. De er Norges Automobil Forbund, og som alle andre særforbund i Norge er de konsentrert om en ting: det som gir sine medlemmer fordeler.

For den jevne bileier er det en fordel med breiest og best mulig veier og billigst mulig bensin. Om det er det som er bra for samfunnet som helhet er en annen sak. Det er noe som er opp til politikere å styre.

Dersom du ikke lenger føler du kan identifisere deg med det NAF står for, så er det en ting å gjøre: meld deg ut!

Så kan man selvsagt ta den større diskusjonen her, og da er LO et godt eksempel. Mange av medlemmene i LO er nok med fordi LO kjemper for arbeidsvilkår og lønn, uten at de nødvendigvis dermed er enig i Palestina-politikken eller partistøtten til sosialistene av den grunn..

Anonym sa...

Denne gangen er jeg helt enig med deg, Fillip. Jeg vurderer seriøst å melde meg ut av NAF, men finnes det noen andre gode måter å sikre seg gratis bilberging på? Jeg har gammel nok bil til å trenge det...men Viking og Falcken, uttaler de seg om politikk?

Håper ellers du har det bra!

Anonym sa...

Og hvofor har du en gammel bil? JO netopp fordi ney og mer miljøvennlige biler ksoter flesk med dagens situasjon. HAde du virkelig vært miljøbevist så hadde du ikke kjørt en gammel forurensingsmaskin.