18. sep. 2008

Høybråten bør bli statsminister


KrFs partileder, Dagfinn Høybråten sier i dag(19.sept) at det mest naturlige etter valget er en regjering bestående av Høyre, Venstre og KrF. Det er en spennende uttalelse. At vi ønsker ny regjering har lenge vært offenltig, men med hvem har til nå stått ganske åpent. Det kanskje mest interessante med uttalelsene til Høybråten er at det faktisk er realistisk.

Snittet av meningsmålingene gjennom hele året har vist at Høyre, Venstre og KrF samlet har en høyere oppslutning enn de to andre mindretallsalternativene; en regjering av Ap eller Frp.

For hva skjer når de rød-grønne ikke lenger har flertall? Jo, da er det slutt på det regjeringsprosjektet, og da må Jens Stoltenberg gå til Kongen og be ham ta kontakt med den største blokken. Den største blokken vil mest sannsynelig være Høyre, Venstre og KrF.

Det er avgjørende at vi får skiftet ut dagens regjering. Hvilepausen innenfor forskning og høyere utdanning, raseringen av vår felles kulturarv, den tafatte miljøpolitikken, svekkingen av norsk bistand og ignoreringen av de fattige, krever nye koster. Derfor gleder jeg meg til at Dagfinn Høybråten blir statsminister. Han er mannen som kan samle Høyre og Venstre. Og han er en statsmann som har vist tidligere at han kan levere.

Les også: 11 gode grunner til å bytte regjering
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

8 kommentarer:

Carl Christian sa...

hmmm... mrsmt. dette høres like sansynlig ut som at Donald Duck blir kulturminister!!

Anonym sa...

Dette er det mest katastrofale som kan skje. Vi husker meget godt da KrF med Bondevik som statsminister fikk til. Opphøye seg selv og gi blaffen i andre. Micropartiene KrF og Venstre bør ut av det norske storting. Sett sperregrensen på 10 % så er vi kvitt disse kamelonene.

FR sa...

carl christian: Donald Duck ville vært bedre enn det vi har i dag :) - nei, litt mer alvorlig kan jeg si at med dagens meningsmålinger så er ikke dette helt usansynelig, Dagfinn er høyaktuell

einarhenrik: det er vel neppe særlig demokratisk å kaste ut de som er mindre enn 10%. Stortinget trenger mangfoldet.

Anonym sa...

Men Filip, har dere bestemt dere hvem som skal få 1,2 og 3 plass på stortingslisten 2009 fra Hordaland KrF?

Jeg leste at Anita Apelthun Sæle og Karl Johan Hallaråker kan bli to kandidater.. Jeg tror Hordaland KrF vil gjøre det klokt å satse på Karl Johan Hallaråker. Han har jeg faktisk stor sans for, og han har jo ikke fått vært inne på Stortinget før av de som søker nå. Han har jo utgitt egen bok om verdier som jeg har lest en del av, og jeg tror Hordaland KrF vil gjøre det fornuftig å sette ham på 1 plass, men også for å få en balanse mellom konservative og liberale representanter...

FR sa...

Foreløpig lite som er avklart når det gjelder nominasjonen. Jeg tror ikke Halleråker har nok støtte i partiet. Men det vil tiden vise.

Anonym sa...

Her er svaret jeg sendte til KrF sitt nyhetsbrev tidligere i dag som viste til artikkelen i VG

Artikkelen i VG var vel og bra, men hva gjør dere med FrP? Etter de siste dagers utspill fra Storberget vil jeg ikke at Ap skal ha noen som helst mulighet til å regjere. De rødgrønne må ut. Hvordan vil KrF forholde seg til en mindretallsregjering med FrP, eventuelt med Høyre med som juniorpartner? Jeg meldte meg også inn i KrF like før forrige kommune- og fylkestingsvalg, selv om jeg allerede hadde forhåndsstemt på FrP. Da jeg meldte meg inn, gav jeg klart forbehold om at jeg kommer til å stemme FrP i neste stortingsvalg hvis ikke KrF kontant avviser enhver form for Ap regjering.

Grunnen til at jeg stemte FrP i forrige kommune- og fylkestingsvalg var ikke de lokale sakene, men de er det eneste partiet som forsvarer ytringsfriheten og Vebjørn Selbekk uten kompromiss. Her sviktet Bondevik og Høybråten totalt, og det har jeg også sagt til Dagfinn. Her må KrF forsvare ytrings- og trosfriheten uten å være redde for å tråkke på religiøse følelser. Disse frihetene er i ytterste konsekvens verdt å dø for, og derfor er jeg en tilhenger av at mine meningsmotstandere skal ha lov til å håne min tro, selv om jeg selvfølgelig håper på en sivilisert debatt. KrF må forsvare ytringsfriheten i solidaritet med alle verdens forfulgte kristne og andre minoriteter.

Aller helst vil jeg se en regjering med H, FrP og KrF, men realpolitisk ser jeg at dette kan være vanskelig hvis ikke vi ser en en nødvendig holdningsendring i KrF. Selv om KrF er alt for svake i integrerings- og innvandringspolitikk, tror jeg det er bruk for KrF's stemme i en regjering. Jeg beklager også at dere med Bjørg Tørresdal og andre i spissen gikk så sterkt mot de siste innstrammingene i asylpolitikken, men til tross for dette, tror jeg det er bruk for KrFs stemme. Derfor kan jeg tenke meg å stemme KrF hvis dere kan gi en garanti for at dere aldri vil stemme for en Ap regjering. Hvis ikke dere kan gi en slik garanti, vil jeg anbefale alle mine kristne venner å stemme på FrP fordi vi ikke kan stole på at KrF som forsvarer av kristne verdier hvis de skal svekkes av at dere lar Ap regjere.

Jeg håper jeg kan stemme på KrF i stortingsvalget og arbeide for dere i valgkampen, men valget er deres.

FR sa...

kristian: takk for interessante betraktninger. KrF har vært veldig tydelige at Jens må gå. Tror ikke du skal være i tvil om det!

Når det gjelder asylpolitikken så er jeg ikke enig med deg, en del av innstrammingene burde aldri vært foreslått, for meg fremstår dette som et billig forsøk på å kjøpe frp-stemmer.

Er det noe Norge ikke trenger flere av så er det Frp-velgere. De er store nok som de er. Selv samarbeider jeg med Høyre og Frp lokalt, men jeg kan ikke se at det er direkte overførbart til sentralt.

Henrik Akselsen sa...

Når det gjelder statministerspørsmålet: Jeg synes det er et betydelig demokratisk problem om ikke det største partiet i en blokk får statsministeren hvis de får flertall.

Dette er rent prinsippielt, men jeg tror heller ikke Høybråten hadde blitt noe bra statsminister, særlig når det er så vanskelig å se hva som er hans prosjekt og visjoner.

Etter min mening norges kjedeligste partileder, kanskje med unntak av Navarsete.