30. jan. 2009

TV-reklame for demokratiets skyld?


Flere journalister, kanskje i all hovedsak de som står på lønningslisten til TV2 konsernet erger seg over Trond Giskes iherdige motstand mot politisk TV-reklame. Nå har TV2 bestemt seg for å trosse ministeren og allerede vet vi at Frp vil bestille tid i forkant av valget. Det kan bli morsomt, men også sørgerlig.

Ord som demokrati og ytringsfrihet (mis)brukes om en hverandre for at TV2 skal få flere reklamekunder. Selv synes jeg det er vanskelig rent prinsippielt å være mot politisk TV reklame, men samtidig er jeg på ingen måte redd for demokratiet dersom Giske får viljen sin. Og det er jo synd hvis vi er i ferd med å bevege oss mot en valgkampstil lik den vi finner i USA, der kandidatene bruker hundrevis av millioner på drittpakker om motstanderen.

Selv vår "elskede" Obama tok i bruk den taktikken. Spørsmålet er hva våre mindre elskeverdige politikere i Frp, Ap og Høyre vil finne på. Trolig vi få eller ingen av de små- og mellomstore partiene ha råd til TV reklame.

Flere sier det ikke er noen forskjell på politisk tv reklame og politisk reklame i aviser, radio og på internett. Prinsippielt er det helt riktig. Det samme vil gjelde for religiøs reklame, som også har vært forbudt. Nå beveger vi oss mot en virkelighet der muslimer og pinsevenner kan kriges i reklamepausene på TV. Det kan også bli spennende. Men hva med TV reklame rettet inn mot barn? Hvor lenge er det Norge kan holde på sitt særnorske forbud?

Politisk TV-reklame handler ikke om demokrati eller retten til å ytre seg. Det handler om penger. Kanskje ikke masse penger, men dog, et viktig bidrag inn i konsernregnskapet til TV2. Det er ikke vanskelig å forstå at TV2 er for. Men kom ikke med argumentet om ytringsfrihet. Da kan de heller se litt på sitt redaksjonenelle arbeid, kanskje man der skal vurdere om man lar alle sider slippe til?
.
Foto 1: Guri Dahl / statsministerens kontor
Foto 2: Faksimile Dagbladet 24. nov 08

Share/Save/Bookmark
.
Filip Rygg Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Kristin Fauskanger Ekberg sa...

Kva vil politisk reklame i praksis seia? Vil det innebera at dei ulike partia kan henga kvarandre ut, eller er det berre for å fremja sitt parti? Eg har kje sett meg så inn i saken:)

Filip Rygg sa...

det vil for så vidt bety begge deler.. Men jeg håper jo at man i Norge har noen flere sperrer enn det vi har sett i statene.

Espen Agøy Hegge sa...

Må innrømme at jeg lurer på hva som vil skje når de politiske partiene får enda større utgifter til valgkamp. Pengene må jo komme fra et sted. Blir det ulike interessegrupper som trer støttende til med "gaver", som i USA? Hvilke tjenester vil politikerne måtte stille opp med senere?

Anonym sa...

Siden Filip drar til Israel kan han jo ta en tur innom Gaza.for du er vel opptatt av
å få innformasjon fra begge sider..?