
Finansiering: Gjennom et spleiselag mellom stat, fylke og trafikantbetaling sikres investeringer for mange milliarder. Del to koster totalt 6.2 mrd NOK. I del 2 legges det opp til en statlig andel som er noe høyere enn i del 1. Dette var også et hovedelement i konflikten mellom byrådspartiene og opposisjonen som ønsket en lavere statlig andel.
Historie: I 1999 forhandlet Ap, Høyre og KrF om første del av Bergensprogrammet. Etterhvert ble også flere partier med. Det har vært noe uenighet om innholdet i programmet, deriblant Ringveg vest. 28. april 09 valgte Frp å forlate byrådssamarbeidet med Høyre og KrF, da ikke lenger kunne stå ved byrådsavtalen som skulle sikre videreføring av Bergensprogrammet(del 2). Det førte til at Høyre og KrF måtte forhandle med Ap. Vedtaket i bystyret 25. mai 09 er i tråd med byrådets innstilling, i tillegg til 6 mindre tilleggspunkt uten stor betydning.

De 6 tilleggspunkt: Handler stort sett om at man ønsker høyere statlig andel til bybanen, at antall passeringer før fritak i bomringen økes fra 50 til 60(vil bety minimalt, og folk flest vil ikke komme i nærheten), at rabattordningen vurderes når EU har avgjort hva som er lov og det presiseres at sekkepostene må brukes målrettet til blant annet kollektivtiltak.
Les saksdokumentene for del 2 av Bergensprogrammet her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar