4. mai 2009

Grunnleggende mistro


Ikke uventet har SV nå sett seg tvunget til å presisere friskolevedtaket fra landsmøtet tidligere i år. Egentlig er det som nå har skjedd svært udemokratisk og jeg går ut i fra at landsmøtedelegatene føler seg ganske snytt. Jeg ville aldri akseptert en slik grov overstyring. Hvordan kan man oppheve et landsmøtevedtak? Og hvorfor kan ikke SV innrømme at SVs skolepolitikken bygger på en grunnleggende mistro til landets foreldre?

Jeg har tidligere innrømmet at jeg går godt sammen med SV i flere saker. Men i skolepolitikken er det full skjæring. Vi vil aldri klarer å få til et sunt og godt samfunn hvis ikke det foreligger en grunnleggende tillit. Blir foreldreretten svekkes, så svekkes automatisk også familien som institusjon og grunnsten.

Vi lever i en tid der det ikke kan være rom for enda mer ansvarsfraskrivelse. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at SV-statsråd Bård Vegar Solhjell vet bedre hva som passer mitt barn, enn jeg som far. Jeg har ingen tro på at SV-leder Kristin Halvorsen vet hva som er best for vår families organisering, enn min kone.

Mens KrF vil at familiene skal få ta sine beslutninger rundt kjøkkenbordet, mener dessverre SV at disse skal tas rundt Kongens bord.

Det er trist, totalitært og en grov mistillit til landets foreldre.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

10 kommentarer:

Bingo sa...

Hei, skal du ikke skrive litt om byrådssituasjonen i Bergen akkurat nå? Den er jo fryktelig interessant!

Vegard Johan sa...

Synes dette viser enda en gang at SV ikke har peiling på skole. Når det i tillegg skrider mot menneskerettighetene så viser det vel litt av hva SV står for.

Filip Rygg sa...

Hei Bingo!
 
Det har jeg gjort. Se gjerne lenger ned på bloggen. Hvis det er mer du lurer på er det bare å spørre!

Filip Rygg sa...

Ja dette er graverende! Greit med forskjeller i politikken, men på dette området synes jeg mange av SVs standpunkt er sjokkerende.

Eli Karine sa...

Alt ka SV finne på! Ka e poenget med landsmøte hvis ledelsen uansett bare kan øvestyra det..?! Forvente virkelig SV at folk ska ha tillit te de når ikkje ein gang deiras egne landmøtedelegater kan ha det..?

Snorre Valen sa...

Haha! Alltid morsomt å se Krf belære andre med tittelen "mistro".
 
Da KRL-faget ble dømt i Strasbourg oppfordret Dagfinn Høybråten til å <span style="font-style: italic;">overse dommen</span>. Og her kommer Krf viftende med menneskerettigheter?
 
Beslutninga om å få ha en religionsnøytral religionsundervisning ville visst ikke KrF overlate til kjøkkenbordet. Krf er mot statlig styring så lenge det ikke gjelder religiøs tvang. Konkubinatsparagrafen, KRL, ekteskap - en fin rekke med reaksjonære valgkampsaker oppgjennom historien, det der.
 
Krf går til valg på å nekte homofile familier å bestemme noen ting som helst rundt kjøkkenbordet - fordi de ikke skal få stifte familie. Sterkt, Krf. Spesielt de mer grumsete talspersonene deres som kom til orde på landsmøte. Fin gjeng dere har!

Snorre Valen sa...

Siste: Krf-politiker anklager Kristiansands varaordfører for å "leve i hor". Og dere belærer om "mistro"?

Bingo sa...

Jeg tenkte mer på brudd på kommuneloven, og at byrådet må søke ny støtte fra andre parti enn FrP, og om det blir nyvalg og alt dette spennende. Det er har du ikke skrevet noe om :-)

Filip Rygg sa...

Ser at partiet Rødt har tatt til orde for det ja. Har ikke hørt om noen andre som er opptatt av dette. Til Rødt har jeg sagt at de heller burde konsentrere seg om Stortingsvalget.
 
Byrådet vil søke støtte hos Frp og hos resten av opposisjonen når det er nødvendig.
 
At et parti går ut av byrådet, uten nyvalg er ikke noe nytt, dette skjedde også under Anne Grethe Størm Erichsen når hun var byrådsleder.
 
Om byrådet har tillit eller ikke vil avgjøres i budsjettbehandlingen og ved evt mistilitforslag.
 
Nå er det snart sommer og deretter valg. Hva som skjer i Bergen vil trolig bli avgjort etter september.

Bingo sa...

Hihihi, artig! Dette er en sak der byrådet så tydelig har "drete på draget" at det ties ihjel og du ber Rødt konsentrere seg om Stortingsvalg istedenfor å svare på et reelt spørsmål og en reell kritikk. Jeg synes det sier mye om deg som politiker. Men du har vel skjønt for lenge siden at min stemme ikke går i din favør :-)