23. mai 2009

KrF vil sikre utvikling uten bompengeøkning


Onsdag og fredag denne uken har jeg sammen med Hilde Onarheim(gruppeleder i Høyre) hatt forhandlingsmøter med Ruth Grung(kommunalråd) og Terje Ohnstad(gruppeleder) fra Ap. Temaet er videreføringen av bergensprogrammet, som blant annet innebærer Skansentunnelen under Bryggen, bybanen til Lagunen og et videre strekk av ring veg vest. Nå krever Ap høyere bompenger, mens Høyre og KrF heller ønsker større statlig andel.

Et hovedtema er nedbetalingstid, men noe lengre tid får man høyere finanskostnader, men også langt høyere statlig andel. KrF er ikke prinsipielle motstandere av bompenger, men vi vil samtidig ikke akseptere at staten ikke bidrar mer til viktige miljø- og byutviklingsprosjekter.

Bergen har store miljø- og fremkommelighetsproblemer. At noe må gjøres er vi heldigvis enige om, Ap, Høyre og KrF har et felles mål om å få dette til, men nå diskuterer vi altså hvordan. Mandag kl 10 har vi siste forhandlingsmøte.

Spør du meg er det ganske åpenbart at vi må velge en løsning der staten må betale mer og ikke bergenserne.

Se facebook gruppe her!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Sondre Olsen sa...

det e startet en gruppe på facebook mot økte bompenger i bergen nå. bør bli mange i gruppen før bystyret på mandag!
http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#/group.php?gid=85595882063&ref=nf

Guest sa...

Hvorfor skal resten av landet betale for veier i Bergen, når man utmerket godt kan betale selv?

Sondre Olsen sa...

tanken er at bergenserne fortsatt skal betale, men ikke mer enn dagens beløp. Det vil ta flere år, men staten må ta en større del av kake.
 
 

Filip Rygg sa...

Det er ingen områder i Norge som har mer bompengefinansiering enn vestlandet. At ikke Bergen skal kunne forvente en noe høyere statlig andel synes jeg virker rart. Hvis man vil gjøre noe for næringslivets utvikling samtidig som man gjør noe med miljøet, så bør staten finansiere langt mer av bergensprogrammet.