4. okt. 2009

Programerklæring


Beklager den noe pompøse tittelen. Men det er sent(natt!) og jeg tillater meg derfor å begynne på den måten. Torsdag hadde vi byrådsskifte i Bergen, der både Henning Warloe(H) og Tomas Moltu(KrF) trakk seg. Inn kom min gode venn Harald Victor Hove(H) og meg selv. Harald skal styre finansene, mens jeg skal arbeide for byens barn og unge.

Mange har spurt om hvordan jeg synes det er å bli byråd. En god del har også kommentert alderen, noe mange mener burde diskvalifisert både meg og den nye finansbyråden. Arbeiderpartiets gruppeleder uttalte blant annet til NRK Hordaland at vi ikke vil ha tilstrekkelig autoritet i vår oppgave. Jeg synes det er koselig at Terje Ohnstad og andre viser omsorg for oss nye i byrådskollegiet, men det er nok litt tidlig å dømme vår innsats.

Om få timer sitter jeg og politisk rådgiver, Sondre Olsen, på flyet på vei til Gøteborg. Vi skal på en større nordisk oppvekstkonferanse sammen med komitee for oppvekst i Bergen bystyre. Det skal nok bli veldig spennende. Allerede merker jeg at oppvekstfeltet er svært mangfoldig og krevende, men du verden hvor gøy det også er! Mer enn 5000 dyktige bergensere arbeider innenfor vår sektor og hva er vel mer viktig enn å jobbe for barna våre?

Det er for tidlig å komme med mange nye visjoner for dette feltet. Men byrådets visjon om at Bergen skal være Norges beste by for barn og unge, er rettesnoren for alt vi gjør. Min forgjenger Tomas Moltu har i sitt arbeid hatt et særlig fokus på resultater, en storstilt oppgradering av skolebyggene og full barnehagedekning. Dette vil vi fortsette med. I tillegg vil vi skjerpe innsatsen mot mobbing, ha fokus på innholdet i SFO og barnehage og gå inn med tiltak som kan styrke familien.

Arbeidsformen er jeg fortsatt ikke helt sikker på. Men med Sondre Olsen på laget har vi store ambisjoner om å være god på tilgjengelighet, herunder bruk av sosiale medier. Har du innspill så kan du komme med dem her på bloggen, via twitter eller ved å sende en mail.

Nå må jeg rekke flybussen!
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Unknown sa...

Filip, selv om jeg er uenig med mye av det KrF står for, synes jeg du fremstår som en dyktig og rakrygget politiker som jeg er trygg på vil gjøre en god innsats for byen vår. Jeg synes det er bra at yngre folk får slippe til i ledende verv, og så får dinosaurene heller få lov til å grynte litt :)

FR sa...

Hei Ole!

Takk for gode ord. Tror det er bra med et mangfold av bakgrunn og alder.

PS! Kjekt å følge deg på twitter!

Vegard Johan sa...

Det er litt typisk av de eldre at de alltid skal rakke ned litt på de som er yngre når det kommer til jobb. Det har eg merket selv og. Men tror det er de unge som kommer med flest gode og nye ideer, og dermed får de eldre ut av det samme sporet de har kjørt i hundre år:)
Lykke til og bare si ifra hvis eg kan være Sondre sin rådgiver:)