24. okt. 2013

Bergens grønne skifte


Verdens fremste elbil-by? Norges eneste by med bybane. Tredobling av sykkelinvesteringene. Egen sykkelsjef. Radikale grønne byggeprosjekt. Verdens høyeste trehus. Bergen.

"Hvorfor snakker politikerne så mye om klimaendringer, uten å gjøre noe med det?" Spørsmålet ble stilt i forbindelse med et av dagens klimaarrangement, under vår klimauke. Skoleelevens ord var som et ekko av min årelange personlige frustrasjon over den nasjonale klimainnsatsen. Vi vet så inderlig mye, men gjør så inderlig lite. Kanskje er det derfor, kanskje er det pga våre egne "klimakriser", at Bergen har de siste årene startet et lokalt, grønt skifte. Vi tenker både lokalt og globalt, når vi nå handler lokalt.

Vi har hatt noen lokale kriser. Ras etter ekstreme nedbørsmengder og giftlokk over sentrum. Bergen bystyre er samlet fra ytterste høyre til ytterste venstre i 99 %* av miljøpolitikken. Jeg registerer at vi har hatt noen uenigheter om rushtidsavgift, men det var et samlet bystyre som i år doblet bompengene. Denne endringen har ført til trafikknedgang. Så vidt jeg vet er Bergen nå eneste by i Norge hvor veitrafikken går ned.

I dag ble kommunens nye bilpolicy kjent. Vi skal kutte 20 % av bilparken og alle** nye biler skal være elbiler. Lenge har vi vært kommunen i landet med flest Nissan Leaf, i neste uke kommer de første utslippsfrie varebilene. Så vidt jeg vet er vi igjen eneste i by i Norge med en så grønn bilpolicy.

I går møtte vi Nordisk Råd. Det er sjelden vi bruker tiden på å reise til København(det skjer jo så mye i Bergen!), men i går hadde vi en viktig grunn. Sammen med Nordiske trebyer(hvor Bergen er medlem), var vi der for å gire opp den nordiske innsatsen for trebyggerier. Klimagevinsten er formidabel, og Bergen som en historisk treby, har nå tatt mange grep for urbane nye trebyggerier. Feks bygger BOB Europas høyeste trehus, på Søreide får vi en ny stor skole i massivtre og en rekke større boligprosjekter vil også reises i massivtre. Du har muligens nå fått nok av mitt bergensskryt, så her passer det seg å si at vi sammen med Trondheim er fremst i Norge nå på urbane trebyggerier.

Vi ser nå et grønt skifte i Bergen. Det skyldes ikke meg. Jeg har arvet offensive planer og vedtak fra min forgjenger Lisbeth Iversen, og Bergen har i minst tredve år hatt offensive planleggere som har tegnet bybanenett og lagt til rette for miljøvennlig byutvikling. Det er tar langt tid å snu en by, men det er nå det skjer. Og jeg nyter det.

*Liten oppdatering: På twitter repliserer min kollega, Sondre Båtstrand(MDG) at det ikke kan være så stor enighet da mange av hans forslag stemmes ned. Men den debatten skal jeg ta i et annet innlegg. I form er man kanskje uenig i mer, i substans mener jeg vi er enig i det aller, aller meste.
**De kommunale etatene kan ved spesielle anledninger, søke en begrunnet dispensasjon, feks for biltyper som ikke har tilgjengelig og konkurransedyktig utslippsfri teknologi.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

3 kommentarer:

Unknown sa...

Ser frem til neste innlegg i en spennende debatt!

Unknown sa...

Bilpolicyen til Bergen er imponerende! Gjennom å velge null-utslippsbiler som hovedregelen, går Bergen i front. Og det er jo akkurat der vi skal være!

Så en liten utfordring:
Bergen Kommune er en stor innkjøper av varer og tjenester. Gjennom grønne innkjøpskriterier kan kommunen få en enorm påvirkningskraft. Er bruk av nullutslipps-kjøretøy et kriterie i tildelinger av avtaler? Hvordan er innkjøpspolicyen til Bergen Kommune?

Synes det er flott når hjemmehjelpen kjører smilende forbi i Leafen sin, men stusser litt når Orange hjemmetjenester kommer susende etter i etter i en Yaris...

Vennlig hilsen

Martin Hagen
Hordaland Elbilforening

FR sa...

Godt poeng Martin! Må være ærlig og erkjenne at dette ikke har vært tema i innkjøpene så langt, men det må vi ta tak i.