18. des. 2014

Et nytt liv


"Du kommer til å få deg en skikkelig nedtur". "Det blir stille nå". "Overgangen er enorm". Jeg fikk mange slags lykkeønskninger når jeg for over et halvt år siden valgte å gå av som byråd i Bergen. Det vil kanskje sjokkere noen, men jeg angrer ikke ett sekund.

Her får du en personlig oppdatering.

Jeg gjorde selvsagt feil som folkevalgt, det var ikke alle vurderinger som var like gode. Akkurat nå har jeg neppe full innsikt i det, men det sies at det kommer med årene. Når jeg sier at jeg ikke angrer, handler det om valget vi som familie tok i mai 2014. Etter en svært lang bybanerunde skulle vi konkludere. Før jeg fikk lagt frem saken fikk jeg et umulig valg: Legg frem og forsvar en innstilling du mener er uansvarlig. Det andre alternativet var det ingen som nevnte, men jeg visste inderlig godt hva det var: trekke seg fra sin stilling etter noen fantastisk morsomme år i verdens vakreste by.

Når det ble offentlig at jeg gikk av, fikk jeg og Susanne(kona) svært mange hyggelige hilsener. Det var rett og slett en opptur. Det kom også en del rare hilsener. Feks at det ville bli veldig deprimerende å være utenfor rådhuset. Jeg sitter derfor og venter på den store depresjonen. Neida. Det har vært et svært spennende halvår. Krevende å flytte. Men med mulig karantene i de fleste aktuelle jobbene i Bergen og med besteforeldre og en spennende jobb i Oslo, ble flytting det beste for vår familie. Nå er det fem minutt for mine tre barn å komme seg til nærmeste familie. For oss er dette et nytt liv. Et godt liv.

Personlig har jeg gleden av å være 60 % i tankesmien Skaperkraft og 40 % som konsulent. Tankesmien Skaperkraft er Norges morsomste og viktigste tankesmie. Et relativt ungt miljø, mange prosjekter, eget forlag og viktige temaer. Siste boken vi ga ut er Norsk slaveri som handler om menneskehandel, tvangsarbeid og sort økonomi. Som konsulent arbeider jeg med helt andre ting. Til nå har det vært litt reguleringsarbeid på Østlandet og i Rogaland, litt medietrening og andre mindre oppdrag. En perfekt kombo med tankesmien. Det hadde vært morsomt å arbeide litt i Bergen også, men med fare for karantene så holder jeg meg unna frem til slutten av mai.

Bloggen har vært nede siden jeg gikk av. Jeg måtte ha en liten pause fra forskjellige aktiviteter. Men de som bor i Bergen har gjerne sett den ukentlige BA-spalten og i tankesmien publiserer vi mye annet. Meninger er det selvfølgelig nok av. Nå er det også mer enn nok energi innabords. Derfor kommer bloggen til å bli oppdatert hyppigere fremover. Gradvis blir det nytt design, nytt domene og litt forskjellig stasj.

PS! Bildet er fra vår nye hjemplass i Sørum. Ja, vi nyter livet.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: