7. jan. 2015

12 skutt for sin ytringsfrihet


I flere tiår har det franske satiremagasinet Charlie Hebdo skapt debatt og utfordret politiske og religiøse miljøer. Du kan like dem eller ikke, men dagens grusomme hendelser er et angrep på oss alle. Svaret bør være mer satire, flere provoserende meninger og mer ytringsfrihet.

Onsdag 7.januar vil bli husket som den mørkeste dagen i Charlie Hebdos historie. De har hatt tøffe runder før med søksmål, bombeangrep, hacking, trusler om forbud og svært tøff kritikk, men de har stått gjennom stormene. Jeg tror vi er mange som gråter med de pårørende i dag. Dagens blodbad er uansett hvor mye klisjeaktig det høres ut, et angrep på oss alle.

Derfor må verken pressen eller andre la seg kneble av terroristenes handlinger. Det er da de får makt. Jeg håper tvert i mot at vi får mer satire og flere stemmer som våger å utfordre. Ære være Fritt Ord og andre som nettopp støtter dette. Også i tankesmien Skaperkraft kommer vi i år til å arbeide mer med ytringsfrihet i miljøer hvor dette kan være begrenset. Alle bør nå gjøre sitt for å forsvare fundamentet for våre demokratier.


For snart ni år siden, i 2006 valgte Charlie Hebdo å trykke de omstridte Muhammed-karikaturene til Kurt Westergaard. Det var en modig handling det står respekt av. Også norske Magazinet(nå fusjonert inn i Avisen Dagen) gjorde dette. Det møtte mye kritikk i Norge den gangen. Den kritikken er ikke mindre pinlig i dag. I 2011 ble redaksjonslokalene til Charlie Hebdo utsatt for et bombeangrep og hjemmesiden skal ha blitt hacket av personer med et muslimsk budskap. Det var dagen etter at hadde magasinet annonsert et nytt nummer med en karikatur av profeten Muhammed.
I dag, 7. januar 2015, er historien aller, aller mørkest. Et blodbad som skal ha kostet minst 12 mennesker livet. Gjerningsmannen skal i følge flere medier også ha tatt ett gissel. Jeg håper 8. januar og de andre dagene av 2015 blir langt lysere. Det bør være dager hvor vi alle bidrar til økt ytringsfrihet, også der det gjør vondt for våre egne følelser. 
Filip Rygg Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: